Monday, October 13, 2008

Indahnya PanggilanMu Ya Allah (4)

Tu dia.. dah masuk musim haji lain dah, belum abis update...memoir, khusus buat bakal jemaah haji 1429H, amnya, untuk sahabat yang dirahmati Allah sekalian.








--------------


Di Kelana Jaya, setelah membabai-babai semua orang, kira-kira jam 2.00 pagi, kami melangkah masuk. Terbayang lagi wajah ceria Fatma Nuha yang kekenyangan, hingga kurang sedar kami akan meninggalkannya buat satu jangka masa yang lama. Begitu juga, tersengihnya Nufayl dengan Ultramannya yag baru dihadiahkan oleh kami. Terkedu juga kami, nampaknya kami yang akan lebih bersedih meninggalkan mereka. Huh! Budak-budak bertuah.

Kami menempati barisan paling belakang. Saya sudah nasihatkan anak-anak jemaah (isteri-isteri? dan ibu mentua) sejak dari awal. Kami perlu tanamkan azam untuk lebih bersabar. Tidak perlu berebut, baik makanan, barisan, harta benda atau apa sekalipun. Kami telah dijemput Allah. Kenapa perlu risau kita akan ditinggalkan, diabaikan atau dibiarkan kebuluran? Jemputan Allah, pasti serentak dengan segala pakej yang tidak pernah kami bayangkan.

Kemudian, masuk dewan. Taklimat ringkas jam 4.00 pagi. Aku mengangguk-angguk faham walaupun topiknya aku tidak pasti. Mengantuk katakan. Tapi taklah tertidur. Ummu Nufayl dan ibu mentua pun dengar sekali. Kemudian, doa dibaca dalam bahasa Melayu. Azan dikumandangkan, harapnya tiada yang terkejut dan bangkit untuk solat Subuh. Kemudian kami beriringan menuju ke bas yang bakal membawa kami ke KLIA.


Di tempat pemeriksaan, sambil beratur, terpaksa dengar khutbah pegawai keselamatannya. Sahabat-sahabat sekalian, ingat, jangan bawa barang terlarang! Losyen, minyak rambut, atau apa-apa cecair, barang tajam, pistol dan bom, jangan masukkan ke dalam 'hand luggage'. Kami bernasib baik, walaupun sangkut sikit gara-gara gunting kecil. Tapi tidak apalah, sedeqah sajalah.

Kemudian menaiki bas, sudah ada yang bertalbiah. Berlatih agaknya. Tidak tahulah kalau beliau sudah berniat dari rumah kerana semangat lebih. Di dalam bas, cabaran bermula, rahmat juga bermula. Ada orang tanya, okay ka bawa mak mentua sekali, nanti banyak cabarannya. Saya menjawabnya, insyaAllah okay. Dan sekarang di dalam bas, terpaksalah duduk asing dengan isteri. Perebutan kasih sayang bermula. heheh. Tapi rahmatnya, aman sedikit kadang-kadang. Opss..

Di dalam bas, saya duduk bersebelahan dengan 'orang lama' yang cukup berpengalaman membawa jemaah haji. Pak Dan nama ringkasnya. Sudah 21 kali ke Mekah. Sah! Saya dapat teman baru. Dari dalam bas, kami mula merancang strategi untuk melaksanakan haji secara sunnah sepenuhnya. Kaedah tarwiyah. Apa bezanya? Nanti kita lihat kitab. Tetapi secara ringkasnya, ia adalah ibadah haji yang pergerakannya bermula dari 8 Zulhijjah di mana jemaah akan pergi ke Mina dan bermalam di sana sebelum berangkat ke Arafah pada 9 Zulhijjah.

Kaedah ini adalah kaedah sebenar dilaksanakan Rasulullah SAW, tetapi tidak digunapakai oleh mana-mana pakej haji Malaysia, mahupun Tabung Haji sendiri. Sesiapa yang inginkan kaedah ini, perlu mencari sesiapa yang sanggup mengendalikannya dan tidak terikat pada susunan program oleh pakej mahupun Tabung Haji. Risiko ditanggung sendiri jika tidak dapat makan atau tiada tempat tidur.

Dalam perbincangan VIP (diiringi polis) itu, saya akhirnya mohon izin untuk tidur sebentar dan celiknya, di KLIA, waktu Subuh telah masuk.

Di sini bermula cabaran seterusnya. Juga rahmat kepada kami. Kami tiba terlalu hampir dengan waktu penerbangan. Nasib baik wudhu' telah diambil sejak dari Kelana Jaya. Saya sendiri sempat bersolat Subuh berjemaah di surau sementara terrminal. Ummu Nufayl dan ibunya 'hilang' wudhu' - tidur la tu - tak sedar apa - kemudian agak tergesa-gesa dan ketika hampir waktu mereka solat, pengumuman meminta agar jemaah menaiki kapal terbang, dan solat menghormati waktu. Saya tidak ada ilmu tentang perkara sebegini. Lalu saya tetap meminta Ummu Nufayl dan mak mertua untuk mereka tunaikan sahaja solat di depan pagar perlepasan.

Kenapa ingin solat hormat waktu jika sebelum bertolak waktu telah masuk, dan kapal terbang pastinya akan menunggu jika ada dua-tiga jemaah belum masuk. Bukan mementingkan diri, tetapi mementingkan ibadah. Jika mereka tetap masuk ke dalam kapal terbang, maka, pilihan hanya ada dua, solat secara tunai di dalam kapal terbang, ataupun jika tidak dapat kerana tiada ruang, mereka harus qadha apabila sampai di Makkah. Kerana mereka telahpun tidak menghormati waktu sebelum berlepas.

Inilah masalahnya Islam hadhari kita. Semuanya dipandang remeh. Ramai jemaah yang mengikut arahan tersebut dan saya hanya tumpang bersedih.

Menaiki kapal terbang, kami telah selesai solat. Dan pastinya kami lihat ramai jemaah yang mula bersolat 'menghormati waktu', di atas kerusi kapal terbang Boeing 777. Apa hal ini? Saya mula menggumam. Bukankah kapal terbang ini luas? Carilah tempat untuk berdiri bagi menunaikan solat fardhu. Jika ketika solat kapal terbang terhoyong-hayang, ataupun juruterbangnya buat lawak summersault, maka, duduklah ketika itu. Dalam keadaan tenang, jemaah perlu solat FARDHU seperti biasa, dan wajib mencari ruang yang sesuai, banyak sebenarnya! Kiblat pula tunggang langgang, langsung tiada inisiatif bertanya pramugara/gari/garu tentang kiblat. Ini SOLAT TIDAK MENGHORMATI WAKTU namanya.

Perkara ini perlu diberi perhatian. Jangan terlalu mengambil mudah. Ada yang menghujjah kepada saya, Nabi SAW juga bersolat atas tunggangan beliau (unta) dan unta tersebut berjalan tidak pun betul sangat kiblatnya. Saya hanya menjawab ringkas, saya tahu hadis tersebut. Tuan juga tahu. Asbabul wurud (sebab turun hadis tersebut) juga saya dan tuan tahu. Cuma satu yang saya rasa tuan/ustaz kurang arif ialah, solat tersebut dilakukan di waktu malam, dan ia adalah solat sunat witir. Bukan solat fardhu. Noktah.

Balik ke suasana penerbangan pergi, saya seperti biasa, mula membuka Fiqh Sunnah karangan Sayyid Sabiq untuk diteliti dan diulangkaji. Kerana cabaran di Makkah, kita bukan sahaja akan bertemu pengikut mazhab Syafi'e, tetapi juga Hambali, Maliki, Hanafi dan Hadhari. Mengulangkajinya memerlukan fikiran yang tenang dan santai, agar tidak terlalu terbeban. Itulah sebabnya, sejurus selepas itu, saya tidur!

Celik sahaja mata, pramugari menghidangkan makanan, dan saya seperti biasa, dengan sedikit lahap dan selera, menghabiskan kesemuanya sekelip mata. Tidur lagi, hinggalah, tiba di Miqat, saya, dan kami semua memasang niat umrah - memutuskan untuk mengerjakan haji tamattu'. Setelah pertimbangan rapi dibuat akan kemampuan masing-masing.
Labbaikallahumma Labbaik... dan terlalu penyegan jemaah-jemaah haji melaungkan talbiah. Suasana terlalu aman. Semuanya lebih seronok tidur. Talbiah ditelan dengkuran. Hmm..

Setia menunggu saat pendaratan. Ya Allah, rinduku pada Tanah HaramMu tidak lagi dapat dibendung!

No comments: