Friday, June 30, 2006

TARIKH-TARIKH PENTING (SEKITAR JUN/JULAI)

1. Tukar skin blog FitrahZH - 23 Jun 2006

2. Besday Umi - 24 Jun 2006

3. Beli Mesin Jahit Idaman Hati (model 2808, SINGER) - 26 Jun 2006

4. Adik Nufayl dalam perut ni dah masuk 8 bulan! - 28 Jun 2006

5. Besday Mama Tersayang - 1 Julai 2006

6. Cu, Paklang & the kids sampai drp Arab Saudi - 1 Julai 2006


Catatan :
- Besynya esok nak gi sambut Cu, Paklang & sepupu-sepupuku di KLIA dengan Dik Id & Ayeh (adik-adik).

- Esok jugak nak tengok reaksi Mama bila dapat bunga drp anak-anak yang dengan jahatnya semua kat KL pd 1 Julai tu...sian Mama...huhu.

- Tak sabar jugak nak pi cari kain untuk projek-projek jahitan yang dah disenarai-pendekkan. Kat KAMDAR ada kain murah-murah, yang tak cukup meter la. Ok la tu, utk buat projek kecil-kecilan kan.

- Projek apa? Tunggu lah!

- Ada orang tanya, Ummu Nufayl pandai menjahit ke? Pandai tu taklah, buleh la sikit-sikit. Kan ke ambil ERT dalam subjek KH masa sekolah dulu kan? Nak buat baju utk orang dewasa, kenalah berguru balik. Tak simpan skill tu. Kalau sikit-sikit macam bantal baby ke, sarung kusyen ke, langsir (yg lurus la) ke...buleh la kot.

- Tapi, Ummu Nufayl ada hati nak buat jubah sendiri. Senang sikit, sebab beli kain boleh terus buat. Tak payahlah hantar ke Perlis utk tempah jubah. Ni kena berguru dengan Ummu Anas ni! Bila ek nak buat kelas?

la..la..la!

MENCARI SAKINAH

Catatan tertangguh, 28 Jun.

Hari ini Rabu, 28 Jun, dalam perjalanan ke MMC, hari masih berbaur-baur pelbagai perasaan. Ada rasa yang tak seronok, ada rasa berat yang sangat dan ada rasa kosong. Hambar.

Semalam, ada sesuatu yang berlaku. Yang sungguh menjerat rasaku. Kesabaranku selama ini telah sampai ke hujungnya. Pencarianku mencari ikhlas dalam setiap tugas, aku rasa cukuplah saja di sini.

Airmataku mengalir tika dalam bilik kuliah di MMC. Aku tahan rasa, cuba mengail kembali kosentrasi di bilik kuliah. Marah, geram, kecewa...aku kongsi bersama yang berjanji untuk berkongsi hidup. Aku terlajak mengeluarkan kata-kata carut kepada yang dimarahi. "Kafir laknat!" Terlalu marah aku tika itu. Sejurus kemudian, baru teringat untuk istighfar, mohon ampun daripadaNYA atas keterlanjurandan mohon juga ampun jika ujian ini tanda ada salahku padaNYA. Kata zauji, sekesat mana kata kita pada dia pun, tak dapat menyelesaikan masalah. Benar juga ya! Hati mula menapis rasuk syaitan yang bergema.

Petang, lantaran sesi kursus yang diakhiri awal di MMC, aku ke pejabat zauji. Di sana, air mataku mengalir lagi. Sukar berhenti, apabila dirasakan yang memahami ada di sisi. Aku cuba menenangkan diri dan memancing toleransi dalam diri. Akhirnya, api dalam hatiku bagai disimbah air apabila zauji menutur kata lembut, "Bersabarlah, dapat juga pahala."

Aku diam. Bukan mudah melawan rasa yang sedang menggelojak. Bukan senang membunuh bara yang sedang membahang.

Aku cuba menyusur fahmi dalam diri. Menyubur iman dalam jiwa. Agar katanya dapat mengubah gejolak rasa dalam jiwaku agar lebih tenang.
Teringat aku, bukankah Rasulullah juga bersabar apabila dilempar najis tika sedang mengerjakan solat & lalu di bawah rumah si kafir. Jauh benar rasanya, jika cabaran sebegini pun aku tak dapat menahan sabar. Lemahnya iman ini.

Malam, ada masa rehat memandangkan zauji bermurah hati membenarkan sajian pasar malam jadi juadah di malam hari. Usai solat Maghrib, kami duduk dalam halaqah kecil (berdua, sesekali ditemani Nufayl yang lebih sibuk bermain). Madahnya : Menunaikan Amanat & Menjauhi Khianat, daripada Kitab 'Khuluqul Muslim' karangan Muhammad al-Ghazali. Bermula dengan skop amanah secara umum, perlahan-lahan perbicangan masuk kepada isu kerjaya.

Hatiku memang tidak dapat membendung rasa yang berkecamuk dan berat ini. Satu per satu pengisian/hujah yang disampaikan oleh zauji membuatkan hatiku meluahkan rasa melalui air mata. Daripada Maghrib ke 'Isya' ...tanpa henti aku lempias segalanya dalam tangisan yang panjang.

Kenapa?

Banyak isunya yang tidak dapat dijelaskan satu per satu dalam tulisanku di sini. Selama ini pun, berat yang kutanggung selalu kukongsi bersama zauji. Sekali-sekala bersama sahabat seperti Siti. Jarang sekali kutulis tentangnya di blog ini, kerana aku mahu lari daripada dunia kerja yang meletihkan dan menyerabutkan. Aku lebih gemar berkongsi tentang anak dan perkara yang menggembirakan.

Biar apa pun, doaku :

Moga Allah tunjukkan kepada kami (aku & zauji) jalan keluar walau yang tidak pernah kami fikirkan selama ini. Berikanlah sakinah dalam hidup yang fana' ini. Berikan kepuasan dalam diri dalam setiap perkara yang dilakukan, kerana kita hamba Allah yang ditugaskan sebagai khalifah. Masih jauh perjalanan. Sungguh berat amanah ini. Aku pohon sakinah dan jauhkanlah kesempitan rasa serta tekanan jiwa. Aku mahu menjadi insan yang besar jiwanya dalam melaksanakan amanah yang diberikan ini. Ya Allah, jauhkanlah aku daripada qahril rijal.

Aku ingin fana' dunia ini diisi dengan jariah yang dilakukan dengan ikhlas & tenang. Kerana hidup ini sementara. Kerana kesementaraan ini hanya pinjamanNYA yang sebentar. Qabulkanlah Ya Allah.


Aku mengusap sisa-sisa air mata yang bertakung di pipi. Nufayl pun datang, merenung Ummi yang masih berkaca matanya. Dia mencium pipiku, dan tersenyum. Aku dapat merasakan sakinah yang kuhajati. Dia anak tanpa secalit dosa. Itu antara amanah besar hidup di dunia.


~~~~
Ummu Nufayl
Mencari ketenangan abadi.
~30 Jun 2006~

Tuesday, June 27, 2006

Wednesday, June 21, 2006

MESIN JAHIT! OH MESIN JAHIT!

Semenjak-dua menjak nih…rasa nak memiliki sebuah mesin jahit melonjak-lonjak. Entah mengapa! Mesin jahitku di Perlis, tak sampai hati pula nak bawa ke KL. Kasihan pada Mama. Biarlah dia yang pakai mesin jahit tu, walaupun tu hadiahnya untuk aku masa aku di Tingkatan 3 dulu. Dah dekat 10 tahun dah. Banyak jugak jasanya. Projek PMR, belajar buat baju kurung dgn Cu, dan tak lupa kain langsir yang digunakan masa kenduri kawin aku pun...yang aku buat masa lepas habis degree dgn mesin tu jugaklah. Tapi, bukan langsir dlm bilik pengantin aaa. Yang tu, Mama buat baru...aku tak dan nak tolong jahitkan.

Aku pun, masa balik kampung, tak sempat nak menjahit. Banyak sangat agendanya. Kadang-kadang, bawak balik kain nak dijahit...sampai last day di kampung. Kain tetap tak berjahit jugak. Banyak sangat agendanya. Yang sempat, kadang-kadang Mama suruh betulkan mesin tu kalau dia ada masalah. heheh...nak tangan tuannya jugak!

Sekarang ni, rasa nak beli mesin jahit baru. Hari tu, ada tawaran di Pasaraya Checkers. Mesin jahit Raleigh RM 798 (model terkini dengan tap kaki elektrik) termasuk mesin jahit tepi. Harga asal >RM1K. Ingatkan dah murah. Tapi, hari ini bila surfing thru….baru tahu ada tawaran jenama yang sama RM 180 dsb. Gilos!

kat Makro pulak,semalam tengok ada mesin auto jenama Raleigh ni, harganya RM234. Tak sure pulak, sama dgn yang harga RM 798 tu ke tak.

Jenama Raleigh ni, memang terkenal sama dengan Singer zaman mesin jahit tangan (warna hitam) dulu tu! Tapi, model baru ini…kualitinya ok tak? Sapa pernah guna aaa?! Komen pleaseeee!

Hati memang dah terikat dengan Singer. Kat umah Perlis pun guna Singer. Bagus servisnya. Senang, call jer. Dalam website Singer , ada model baru (2808) harga RM 695 dgn 8 stich paterns. Model 5805C pula ada 5 stich paterns, harganya RM 795.Yang 32 stich paterns, harganya RM 995. Itu model 2732.
Semuanya yang di bawah RM 1K lah. Yang mahal lagi, berlambak. Features pun ganas-ganas. Tapi, tak apa lah. Yang penting perkara asas menjahit tu ada. Advance feature kang tak terguna pulak!

Details Mesin Jahit Model Singer :

1. Model 2808

· Portable Sewing Machine· Manual Button Hole for clothing, accessories, bed linen, cushions and much more· Up to 5mm stitch length· Top Drop-In Bobbin System· Easy Flat Bed / Free Arm Conversion· Electronic Foot Control· Reverse Sewing

Prices: RM 695 (WM) RM 715 (EM)


2. Model 5805C
· Portable Sewing Machine· 5 practical common design stitch patterns· 4-step Button Hole with Stitch Balance Control· Free Arm Sewing to sew sleeves, cuffs & hard-to-reach areas· 6mm Stitch Width for embroidery sewing of large motif made easier· Reverse Control to enable reverse sewing with ease & speed· Thread Cutter


Prices: RM 795 (WM) RM 815 (EM)

3. Model 2732
· Portable sewing machine· Built-in 32 stitch patterns· 4-Step buttonholer with stitch balance control· Stitch Patterns Selection - sliding lever to easily select stitch patterns· Top Drop Bobbin· Free Arm Sewing with removable U-shaped cloth plate· Horizontal Spool Pin· Replaceable Cam Stack for more stitch patterns· Snap on Presser Foot· Drop Feed Control for easy switching from ordinary sewing to free hand embroidery· Automatic Needle Threader· Auto Declutch for Bobbin Winding· Built-in Accessory


Prices: RM 995 (WM) RM 1,015 (EM)


Errmmm.… Yang mana satu ek! Singer ke Raleigh? Atau ada pilihan lain?
Pk! Pk!

p/s: tak sabar nak buat baju utk anak-anak. Dan boleh jugak buat baju untuk diri sendiri. Yang mudah2 la! ;)



~~~
Catatan,
Ummu Nufayl yang tak sabar menunggu Adik Nufayl

Friday, June 16, 2006

TOP TEN! TOP TEN!

Research by SkillSoft based on recent Gartner report :


TOP TEN STRESSFUL PROFESSIONS

IT
Medicine / CaringProfession
Engineering
Sales and Marketing
Education
Finance
Human Resources
Operations
Production
Clerical

TOP TEN WORK STRESSES
Workload
Feeling undervalued
Deadlines
Type of work people have to do
Having to take on other people's work
Lack of job satisfaction
Lack of control over the working day
Having to work long hours
Frustration with the working environment
Targets

TOP TEN COLLEAGUE IRRITATIONS
Seeing others not pulling their weight
Managers changing their minds about what they want doing
Lack of support from managers
Pressure from managers
Feeling put-upon by managers
Interruptions by colleagues
Interruptions by managers
Bullying behavior by managers
Lack of support from colleagues
Bullying behavior by colleagues

Hahs... THESE THREE TOP TEN findings are indeed interesting!!

Me, wondering ; how if the same research includes Mufti and Ulama of Malaysia in there. Surely, they will champion in stress profession, work stress and being irritated and cantankerous by half minded umara’ and quarter to go minded public who’re likely to make an emotional comments on syari’e issues… huhs.. until next updates!!

Abu Nufayl

Thursday, June 01, 2006

Emotions @ Work ....

Just finish my study for the next training session.. heheh..

Many of us emo at work. Either your work make you emo, or you yourself was born to be hyper emo person.. below statements work for me...

Even it is seems can make you look 'huru-hara' Emotions at work is OK.

It's actually the 'Hidden Dynamics' - (Faith Ralston) which is prohibited in traditional 'rational' world of business but not now.. :)..

Bcoz :
1. Emotional needs always express themselves one way or another
2. Anger is an expression of need
3. Sad + Stress are expressions of comitted
4. Calm is an expression of getting into the right rail, finally, even it doesnt guaranteed lasting forever.. Maybe just for 5 min/day.. :)

Actually,
1. Emotions are the gateway to vitality and feeling alive
2. Using the right way express our emo, we can still save face

My advise,
1. We must clarify (not exactly fulfil, but clarify) individual needs b4 solving probs with others/work
2.Other than negative feeling, express also our positive and lively feeling in accordance to the situation and environment..
3. Don't over emo, however.. it'll kills your thiqah, and others to you!!..

Salams.. overposting karang..

Dah 7 bulan!

Eh! Ummu Nufayl baru perasan. Semalam tulis 28 minggu. Maknanya, kandungan Ummu Nufayl dah masuk 7 bulan dah pada 31 Mei 2006 (semalam). Sekejapnya rasa!

Lagi 12 minggu. Lebih kurang 3 bulan lagi. Tak sabarnya. Tengok-tengok adik Nufayl jadi anak Merdeka...ekekek.