Tuesday, April 22, 2008

Indahnya PanggilanMu Ya Allah (3)

Setelah kami putuskan pakej, sampai masanya untuk menetapkan hati. Apakah jenis haji yang hendak di buat. Terdapat 3 pilihan buat kami. Ifradkah, Tamattu' kah, atau Qiran kah? Bukan agensi yang sediakan pilihan, tetapi Allah dan RasulNya yang berikan . Jadi biarpun banyak pendapat tentang kelebihan ketiga-tiganya, kami tetap mengatakan, kesemuanya bagus, kerana itulah hadiah dari Allah dan Rasulnya buat kita semua.

Qiran, maksudnya disekalikan umrah dan haji. Tamattu', kita selesaikan umrah dahulu dan diikuti dengan ibadah haji. Ifrad, haji dahulu dan kemudian umrah. Itulah ringkasnya, panjang? buka kitab! Kami bertolak pada 7 Disember 2007. Maksudnya sekitar 10 hari lagi sebelum tiba hari Wuquf.

Jika ambil ifrad, yang mana itu merupakan pilihan asal dan hajat di hati kami, maka, setelah berihram dari Kelana Jaya, dan memasang niat ihram di Miqat, apabila tiba di Makkah, kami perlu buat tawaf qudum (sunat bagi haji ifrad), diikuti dengan sa'ie haji dan kekal dalam keadaan berihram sehingga kira-kiranya selesai melontar jamratul Aqabah pada 10 Zulhijjah (tahallul awal). Maksudnya 10 hari dalam pakaian dan hukum ihram.

Jika ambil tamattu', maka, setiba di Makkah, kami boleh tawaf rukun (umrah), sa'ie dan tahallul. Kemudian boleh berpakaian biasa sehinggalah tiba hari wuquf. Ihram dalam 3 - 5 hari sahaja.

Pertimbangan awal nampak sangat mudah. Tetapi rupa-rupanya bila ingin membuat keputusan, saya sendiri hanya dapat memutuskannya ketika di dalam kapal terbang, kira-kira 5 minit sebelum tiba di miqat, yang mana di sana para jemaah perlu memasang niat, samaada niat haji (haji ifrad), atau niat umrah jika ingin membuat haji tamattu'.

Apa sebabnya? banyak faktor perlu difikirkan, faktor 'ubudiyyah adalah pasti, yang mana kita inginkan yang terbaik. Faktor lain menjadi elemen sahaja untuk membuat keputusan. Bagaimana jangkaan cuaca? Sejauh mana kita bertahan dengan cuaca jika ia panas atau sejuk. Jika orang biasa tidak apa, tetapi jika pernah ada sejarah kesihatan, mesti rujuk kepada pandangan doktor. Nanti di sana, jantung terhenti kerana terlalu sejuk, atau kulit terbakar bagi mereka yang ada masalah berkaitan.

Semua itu perlu dipertimbangkan. Tabiat harian juga perlu diubah dari awal, ataupun jika terbukti gagal ambillah jenis haji yang bersesuaian. Contohnya, jika kepala gatal, dan gatal pula tangannya suka garu kepala, cabut rambut, tarik bulu hidung, gigit kuku, tarik bulu telinga dan segala jenis bulu di badan, dan tabiat itu langsung sudah tidak dapat diubah, maka berhati-hati dengan dam yang bakal dikenakan jika kita lama dalam keadaan ihram.


'Kegiatan murni menjana produktiviti dan ummah' antara suami dan isteri juga perlu dipantau. Ukur 'kekuatan' mental kita. Jika kita jenis tenang, bolehlah dalam keadaan ihram yang lama. Tetapi jika memang jenis tidak boleh tengok isteri lama sikit, itu kena kawal, dan kena hati-hati. Takut haji ke mana, hajjah ke mana. Jadi hajjiahh... Habislah unta di Makkah! Kesimpulannya, awasi kegagalan dan kegatalan tabiat! .

Tetapi percayalah, faktor kecil ini akan dapat diatasi jika faktor 'ubudiyyah mengatasi segalanya. Cuma kadang-kadang orang jadikannya alasan. Cuma harus kita ingat, antara mana-mana jenis haji, semuanya diiktiraf syari'at. Jangan memandang cara ini lebih hebat dan orang yang buat cara itu kurang iman. Itu bukan hak kita.

Berbalik dengan saat hendak meninggalkan Malaysia. Keluarga telah pun berkumpul di rumah. Wasiat dan segala dokumen berkaitan semuanya diserahkan kepada wasi (pemegang amanah). Pastikan nama anak dan ibu bapa terkandung di dalam wasiat. Pastikan agihan manfaat takaful kematian dan pampasan Syarikat di arahkan untuk membayar hutang-piutang secukupnya. Pastikan wang lebih dari itu diwasiatkan kepada amal jariah, sedeqah dan waqaf. Tidak perlu lagi wasiatkan untuk beli saham, skim cepat kaya atau simpan di akaun semasa. Tiada gunanya. Jangan susahkan diri sendiri di dalam kubur kelak. Lepaskan harta dunia sedapatnya.

Kami berkumpul anak-beranak , dengan berihram dari awal, kami menyampaikan permohonan maaf dan wasiat ringkas. Meminta halal dan keredhaan orang tua. Sambil lirik mata agak berat untuk melepaskan wajah anak-anak yang bakal ditinggalkan, hampir dua bulan. Muka mereka terlalu comel ketika itu. Jam 12.00 tengah malam, dengan laungan (bunyinya pelan ja sebenarnya) azan oleh adik tengah Ummu Nufayl, kami melangkah pergi penuh yakin dan keazaman, dan sedikit ruang kosong di dalam hati untuk diletakkan ingatan fitrah terhadap anak-anak.

Setelah masanya tiba, kami rasa tak perlu hendak memanjangkan cerita. Pengalaman di Kelana Jaya, ramai orang pernah mengalaminya. Walaupun tidak pergi haji, tetapi tetap merasainya. Masakan tidak, yang menghantar 2 jemaah haji adalah ahli keluarganya yang berjumlah 20 orang, malah ada satu bas mini. Kadang-kadang di Kelana Jaya, jemaah haji sendiri tak sempat merasai pengalaman di sana, malah sibuk melayan kerenah sahabat handai dan sanak-saudara.


Kegembiraan ingin bertemuNya di bumi penuh barakah tidak dapat disembunyikan lagi. Cuma sementara masa menunggu, kami hadapi sedikit cabaran. Apa dia? Ya Allah, sukarnya digambarkan hati ketika itu! Adakah kami akan kembali menemui mereka? Atau ...


No comments: