Monday, October 13, 2008

Indahnya PanggilanMu Ya Allah (5)

Kami tiba di Terminal Haji, Lapangan Terbang Antarabangsa King Abdul Aziz (KAAIA) kira-kira setelah 9 jam penerbangan. Lebih kurang sejam sebelum masuknya waktu Zohor (waktu Saudi di kebelakangkan 5 jam dari waktu Malaysia). Jika waktu Malaysia, kira-kira jam 3 petang.

Menjejakkan kaki ke Arab Saudi, belum lagi ke Tanah Suci, sudah pun membuatkan air mata menitis gembira, syukur dan gerun, bercampur baur. Ya Allah, kau telah sampaikan serumu pada kami. Dan kini kami sedikit langkah lagi menuju rumahMu Ya Allah!

Sambil menunggu, dokumen perjalanan disemak dan disahkan. Gelagat jemaah haji yang keletihan seronok dilihat. Kita yang muda, letihnya kurang, masih segar dan bertenaga. Cuma berdebar sedikit bila bawa isteri yang masih muda. Adalah sedikit cabarannya bila melintasi imigresen Arab yang alim-alim kucing dan tidak melepaskan peluang mengusik Ummu Nufayl yang kelihatan seperti budak sekolah katanya. Dugaan.


Dengan tidak perlu bersusah payah, beg diambil dan melepasi semua pemeriksaan dengan jayanya. Petua mudah untuk beg, tandakan dengan perekat berwarna yang terang dan ikat membentuk corak yang lain dari yang lain. Sebab beg yang sama dari kumpulan pakej yang sama terlalu banyak. Hanya yang 'pellek' sikit senang dikenalpasti.




Keluar dari ruang imigresen, azan Zohor dikumandang oleh jemaah Pakistan, kami berkumpul di ruang khusus untuk jemaah Malaysia. Sambil menuju khemah Malaysia, mata mula melilau mencari kad 'prepaid'. Sebentar tadi satu panggilan telah pun dibuat ke Malaysia, roaming Celcom. Jelas dan terang. Mahal sikit ja.

Solat Zohor. Ramai bakal hujjaj solat sendiri-sendiri. Hairan. Saya cuba mencari ruang untuk berjemaah. Dapat tangkap seorang imam. Maka kami solat Zohor, dan Asar secara jama' qasar dan berjemaah. Selesai.


Perjalanannya seterusnya dari Jeddah, menuju Tanah Suci Makkah. Hanya sedikit cabaran sahaja ketika ingin menaiki bas. Nombor bas ditukar. Dari bas 2 pergi 1, 3 pergi 2, 4 jadi 3. Itu sahaja, dan itulah juga kali pertama saya dengar ada bakal haji sudah mula belajar marah-marah. Astaghfirullah. Saya hanya mohon agar kami bertiga dan semua jemaah lain dibekalkan dan dikekalkan kesabaran.


Passport disimpan mu'assasah, kami naik bas. Dapat nasi bungkus dan air sekotak. Alhamdulillah makan lagi. Pembungkusnya pun rasa enak pada saya. Lapar!

Perjalanan kami lancar. Diselang seli talbiah dan selawat sopan dari jemaah. Tiba di sempadan Makkah, kami baca doa ke Tanah Suci sendiri-sendiri. Yang mengiringi kami adalah Ustazah, senyap sahaja beliau. Kalau ustaz, pasti boleh baca doa ramai-ramai, saya yang kata. Entah betul entah tidak.


Kemudian, rasanya sejam sebelum waktu Maghrib, kami tiba ke Kota Makkah, kelihatan ramai jemaah baru pulang dari solat Asar, dan ada juga yang sedang menuju ke Masjidil Haram. Saya mula merencanakan sesuatu dalam hati. "Aku mesti ke Masjid untuk solat Maghrib!". Walaupun arahan (nasihat) dari pengendali pakej meminta agar jemaah berehat sebentar, dan berkumpul kembali jam 10.00 malam untuk membuat tawaf umrah (bagi yang melakukan haji tamattu'). Nekad. Tapi diam-diam saja.

Puas menerima bermacam habuan dari mu'assasah haji Asia Tenggara, kami akhirnya tiba ke pintu Hotel Farah. 'Tersergam indah'. Kira-kira 30 meter dari akses ke bumbung masjid dan 70 meter jika ingin masuk ke Bab Marwah ataupun Bab Othman. Akses kami biasanya melalui Bab Othman, terus ke Bab as-Salam, ataupun 200 meter dari hotel, boleh masuk melalui Bab al-Fath. Jika terlalu sesak, kami akan meniti Jisr an-Nadwa, masuk ke tingkat 2 atau pun bumbung. Yang penting, kami cuba sedaya mungkin melihat Ka'abah dan berada di sebelah multazam. Bacalah apa saja ayat, asalkan pengawal masjid tidak 'nampak' kami mencelah masuk setelah dihalang apabila orang penuh. :) .


Kembali ke Hotel,


Kami tiba dan meletakkan beg (istilah yang lebih tepat beg kami dicampak ke bawah!). Kemudian mendaftar masuk, pintu bilik F701 sudah pun dibuka, dan, subhanallah, kami bersyukur dengan bilik yang diberikan. Comel dan padan untuk 3 orang. Katil disusun seperti huruf U, tanpa almari dan satu penyangkut baju. Sebuah peti sejuk, seketul televisyen, dan ada pemanas air. Luas bilik, pastinya jauh lebih luas dari liang lahad! .. Kami syukur, itulah rezeki kami bertiga untuk 35 hari mendatang.

Usai meletakkan barang, saya mengambil keputusan untuk membuat orientasi kendiri ke Masjidil Haram. Ini penting kalau tidak mau terkial-kial mencari jalan dan pintu selepas ini. Dan matlamat yang paling utama, melepaskan kerinduan menatap Baitillahi Haram, Ka'abah setelah hampir 7 tahun meninggalkannya sebelum ini.


Jalan dan jalan. Mengikut arus, tersesak nafas diasak jemaah lain. Tetapi fokus tidak berubah. Sedikit berasak, banyakkan sabar!.. Akhirnya tiba ke dalam Masjid. Masuk ke dalam. Dan ke dalam lagi, dan kali ini langkah kaki terhenti, kaget, kaku, sayu, terharu, syukur, kagum dan segalanya bercampur baur. Alhamdulillah. Akhirnya aku tiba. Tiba di depan rumah AgungMu ya Allah. Ya Allah, bahagianya hati kecil ini. Ya Allah, agungNya KuasaMu ya Allah.




Labbaikallahummalabbaik..

2 comments:

Anonymous said...

membaca tulisan ini...menggamit kembali kenangan haji kami suami isteri tahun 2006...haji akbar.
rugi plak rsnya tidak sy lakarkannya di blog sy yg tak seberape...

k.bie.

Anonymous said...

salam :) .. itulah. kami pun cuba habiskan coretan ini selagi masih ingat. sayang juga kalau dah terlupa. at least blh jd peringatan buat diri km sekeluarga. blog tak seberapa tak apa, catatannya yang penting. :P .. tulisla, blh kita kongsi.

salam