Wednesday, October 22, 2008

Indahnya PanggilanMu Ya Allah (12)

Wuquf di Arafah
Alhamdulillah, kami tiba kira-kira satu jam 10 minit kemudian. Cukup pantas! Alhamdulillah. Allah permudahkan kami. Lantas, kami punya kira-kira 2 jam waktu senggang sebelum masuknya waktu Zohor.

Bila difikirkan kembali ia adalah satu tempoh perjalanan yang amat memudahkan - diukur melalui skala musim haji - Teringat satu pesanan dari seorang mentor saya. Jika naik bas, kalau semua penumpangnya (jamaah haji) memang dari kumpulan yang menjaga solat dan pantang larang haji, insyaAllah perjalanan itu dimudahkan. Jika ada salah seorang yang 'pincang' biasanya, pasti ada gangguan dalam perjalanan. Oleh itu, doalah agar rakan-rakan seperjalanan taat dalam mengerjakan kewajipan fardhu dan wara' dari segi pantang larang haji. Tapi jika tersangkut dalam kesesakan lalulintas pada musim haji, JANGAN pula menanam syak wasangka rakan-rakan seperjalanan kita tidak solat dan sebagainya pula! Dosa tau.


Tibanya kami ke khemah Arafah, kami ditempatkan jauh dari kelompok jamaah haji Malaysia yang lain, kami dapat ada jamaah Indonesia sudahpun 'menduduki' khemah tersebut. Antara hikmah dan memenuhi keperluan asas jamaah haji yang perlukan tempat sementara menunggu waktu afdhal berwuquf, mereka diminta mengosongkan khemah tersebut, dan alhamdulillah, tiada pergaduhan berlaku.

Kami memasuki khemah, mula berwirid dan berzikir, membaca sebarang ayat al-Quran yang sempat, sambil menunggu masuknya waktu Zohor.
Pesanan khas, JANGAN BERSEMBANG!
Masuk waktu Zohor azan dikumandangkan. Khutbah Arafah dibacakan di setiap khemah.
Dalam hal khutbah 'Arafah, pelbagai cara digunakan oleh bermacam-macam khatib di khemah berlainan. Ada yang lantang suaranya. Ada yang syahdu mengalun khutbah. Dan sebagainya. Di khemah kami, berjiran dengan khemah jemaah Indonesia yang mana khatibnya amat berkesan dalam menyampaikan khutbahnya. Terdengar esakan dari khatib itu sendiri dan jemaahnya yang mendengar. Malah ada jamaah dari khemah kami turut mendengar khutbah dari khemah sebelah tersebut. MasyaAllah.
Di khemah kami, saya juga sebak dan hampir teresak dengan khatibnya yang amat selamba dan senada dalam bacaan khutbahnya. Senyum...
Ummu Nufayl mungkin senada. Namun, tidak apa, kami 'arif, bahawa masing-masing ada pembawaannya tersendiri, cuma yang agak terkilan, khutbah wada' Rasulullah SAW tidak dimasukkan dalam teks khutbahnya. Membuatkan tampak agak 'pincang' dari segi penghayatan. Bagi jemaah FZH, kami menghayatinya kembali (khutbah Rasulullah SAW) ketika doa wuquf selepas Asar di atas bukit berhampiran. Takbir!!
Selepas khutbah, Solat Zohor didirikan secara tamam dijamakkan dengan Solat Asar, mengikut sunnah Rasulullah SAW. Kemudian kami makan tengahari secara ala kadar dan disambung dengan pelbagai wirid dan zikir menunggu waktu Asar. Waktu paling afdhal.
Menjelang masuk waktu Asar, waktu paling afdhal berdoa, jamaah haji mula mencari tempat di bukit berhampiran.

PESANAN : Dipersekitaran Arafah, keadaannya agak (dan memang) berdebu. Pesanan buat jamaah muslimah, JANGAN ikut jejak langkah jamaah lelaki menutup muka mengguna topeng muka. Ia termasuk pada larangan ihram bagi perempuan. Lelaki tidak mengapa menutup muka mereka.
- sambung - kami bertiga 'menguzlahkan' diri ke seberang jalan. Mendaki sedikit tinggi ke atas. Mempertimbangkan antara mencari tempat yang strategik dan pada masa yang sama mengejar masa yang pantas berlalu. Waktu afdhalnya adalah dari Asar sehingga terbenam matahari (Maghrib). Kalau asyik mendaki bukit, takut pula sampai di puncak, sudah azan Maghrib.
PESANAN : Walaupun ada jamaah yang mendaki sehingga ke Jabal Rahmah, kita tidaklah perlu bersusah payah mengikut kumpulan ini. Tidak ada disyariatkan untuk berwuquf hingga ke puncak Jabal Rahmah. Memadai di mana-mana tebing tinggi bukit berhampiran.

Selang masa yang ada dipergunakan sepenuhnya. Kami membahagikan waktu wuquf selepas waktu Asar itu kepada 2 bahagian,


Bahagian Pertama - 20% (20 minit pertama) secara berkumpulan JFZH, khususnya dalam menghayati beberapa wirid dan doa yang dianjurkan dibaca ketika wuquf, kemudian menghayati sekali imbas khutbah wada' Rasulullah SAW bagi mendapatkan 'titik penghayatan' dalam ibadah wuquf ini. Titiknya mudah, sebaik sahaja hati tersentuh, air mata mula mengalir, petandanya kita sudah bersedia merafa'kan sepenuh kehambaan kita kepada Allah swt dengan penuh tawadhu' dan khusyuk Maka rugilah hati-hati yang terlalu keras untuk merasakan nikmat sentuhan keinsafan ini. Wal'iyazubillah min zaalik.

Bahagian Kedua - 80% peruntukan masa, kami khususkan untuk bersendirian, masing-masing membawa diri masing-masing, mendambakan diri pada Allah yang Maha Pemakbul. Menitipkan segala jenis doa, harapan dan tangisan, bagi mendapatkan keredhaan dan 'jawapan' dari Allah SWT. Ketika ini, tiada lagi dunia hiruk pikuk di hadapan, belakang, mahupun kiri dan kanan kami. Seluruh anggota khusyuk meraikan, menghayati, mengecapi setiap saat yang melebihi jutaan tan emas yang boleh diperolehi di seluruh pelusuk dunia fana.

Setiap anggota badan, hati, akal dan perasaan kami bergegar, dengan getaran syahdu hamba kepada penciptaNya. Tunduk, tawadhu' dengan kelemahan diri. Malu dengan segala khilaf dan dosa yang pernah dilakukan dalam kehidupan lampau. Namun fitrah Islam, kita yakin dengan rahmat yang Maha Pemurah; Allah SWT, lantas digagahkan diri ini untuk meminta dan meminta. Dengan juraian dan untaian air mata ; yang hanya darah boleh menggantinya. Mengemis kasih Allah SWT. Menadah doa terhadap segala macam harapan duniawi dan ukhrawi. Dengan rasa pasrah, padanya, hanya kematian yang boleh menandinginya. Subhanallah. MasyaAllah. Indahnya saat itu. Hanya SyurgaMu ya Allah boleh menjadi ganti! Kami rindukan saat itu. Kami ingin kembali ke sana. Saat terbenamnya matahari, menjadi saat terakhir yang ingin kami lalui. Terlalu sayang rasanya berpisah dengan detik ini.

No comments: