Tuesday, October 21, 2008

Indahnya PanggilanMu Ya Allah (11)

Wuquf 1428H - Perjalanan ke Padang Arafah

Setelah berjaya membuat kesimpulan daripada beberapa rujukan dan rujuk silang hukum, kami kini bersedia melaksanakan kemuncak ibadah haji dengan beberapa ubahsuai yang masing-lagi berlegar dalam hukum sah ibadah haji.

Asalnya kami ingin mengikut kaedah tarwiyah (tarwiyah adalah hari 8 Zulhijjah) . Haji mengikut sunnah sepenuhnya Rasulullah SAW. Mereka yang memilih berbuat demikian telahpun berbuat demikian pada dinihari (kira-kira 3 pagi) 8 Zulhijjah 1429. Mereka berjalan kaki sejauh kira-kira 8 kilometer ke Mina, untuk mendapatkan 5 solat Fardhu di Mina, seterusnya bermalam di sana pada malam tersebut. Kemudiannya berangkat ke Padang Arafah pada selepas Subuh 9 Zulhijjah untuk tiba di Arafah sebelum waktu Zohor untuk Wuquf.

Kata Jabir: Setelah hari Tarwiyah, mereka menuju Mina lalu berihram untuk haji, dan Rasulullah SAW mengendarai (unta baginda) lalu salat Zohor, Asar, Maghrih, ‘Isya dan Subuh di Mina. Kemudian berhenti sebentar sampai terbit matahari. (H.R. Muslim)

Bagi kami pula , terpaksa akur, Allah telah mengaturkan yang terbaik buat kami. Menghindarkan kemudharatan, dan melazimi nikmat Islam ;

"Sesungguhnya Allah menyediakan bagi setiap kesukaran itu kemudahan buat hambaNya."

maka kami terpaksa 'melupakan' niat asal mengikut jemaah yang dibimbing oleh Pak Dan menuruti kaedah tarwiyah ini walaupun pada prinsipnya, kami telah menimbangkan untuk bersama mereka.

Maka, kami berangkat untuk mengerjakan wuquf ini pada 9 Zulhijjah. Walaupun jemaah lain berangkat dari 8 Zulhijjah, kami mengikut perjalanan pada pagi 9 Zulhijjah itu sendiri.

Subhanallah, Maha Suci Allah, keadaan pada petang dan malam 8 Zulhijjah; serta pagi 9 Zulhijjah amat mendamaikan di persekitaran MasjidilHaram. Bangsa Arab kebanyakannya telah bertolak mengikut kaedah tarwiyah terus ke Mina. Jamaah lain seperti Malaysia dan Indonesia pula berangkat ke Arafah pada pagi 8 Zulhijjah lagi. Kami yang berbaki ini dapat menikmati udara pagi yang nyaman dan tenang pada petang & malam 8 Zulhijjah, serta pagi 9 Zulhijjah di Kota Makkah. Tidak perlu berebut lagi untuk mendapatkan air zam-zam. Saya sendiri berjaya membawa pulang kira-kira 20 liter air zam-zam ke penginapan kami. 3 kali berulang-alik ke MasjidilHaram tanpa asakan jamaah haji. Segalanya dipermudahkan Allah. Alhamdulillah.

Pada pagi 9 Zulhijjah, sebelum bertolak ke Arafah, kami mengawali pagi harinya seperti biasa dengan bersolat Subuh di MasjidilHaram. Kemudian terus balik ke hotel untuk :

- mencukur dan membersihkan apa yang patut
- mandi sunat ihram
- bersolat sunat ihram di MasjidilHaram (fadhilatnya mesti dikejar) walaupun agak tergesa-gesa hari tersebut. Tambahan pula, tiada waktu dilarang solat di MasjidilHaram.
- berniat ihram di depan pintu hotel sebelum menaiki bas. Miqatnya di penginapan ya. Jangan tunggu sampai Arafah. Nanti kena dam.

Beberapa kumpulan jamaah lain menaiki coaster (pakejlah katakan - tapi coaster tahun tok nadoq la.. hehe), tetapi kumpulan kami, ditaqdirkan Allah, coaster terlibat dengan kemalangan, mahu tidak mahu terpaksalah menaiki sebuah bas besar untuk tidak lebih 20 orang jamaah. Ada yang seolah-olah ingin membentak, tetapi akhirnya semua redha. JFZH? tidak ada masalah. Kami bersedia untuk apa sahaja keadaan. Yang penting matlamatnya tiba ke Padang Arafah pada waktunya. Dengan apa? Himar pun boleh!

- setelah menunggu seketika, bas tiba. Bas tiba kira-kira jam 7.45 pagi.


Lantas, kami menaiki bas menuju ke Arafah. Dengan gaya pemanduan bas ala-ala memandu kereta kancil di Malaysia (mencelah dan menghimpit, memecut dan memotong), kami hanya mampu beristighfar dan mengharapkan kami cepat tiba ke destinasi. Dan sempat berwuquf!

Maunya tidak, setiap detik bagai antara hidup dan mati. Satu frasa gandingan yang boleh dibayangkan ketika menaiki bas tersebut ialah laungan pemandunya yang akan dimulakan dengan bunyi hon. Kemudian menghimpit kenderaan yang tidak memberikan laluan. Seterusnya masuk ke barisan sebelah dan disudahi dengan teriakan "hajj mabrurrr! !!) sebagai tanda ucapan terima kasih pada kenderaan yang baru secara PAKSARELA memberikan laluan tadi. Aduh.. nampaknya banyak lagi yang perlu dipelajari saya untuk pemanduan di Malaysia nanti. hehe..

Ketika dalam perjalanan, pebagai ragam dapat dilihat. Apa yang nyata, kami berdebar menunggu saat yang kian hampir..

No comments: