Tuesday, October 14, 2008

Indahnya PanggilanMu Ya Allah (6)

Ya Allah, teruskanlah memberikan kami kekuatan berkongsi pengalaman dan peringatan, buat sahabat-sahabat yang lain. Moga yang baik jadi teladan, yang terkurang dijadikan iktibar.
-------------------


Setelah berhadapan dengan Ka'abah, aku terus bersolat sunat tahiyyatulmasjid. Walaupun tahu tawaf sunat lebih afdhal, sebagai kaedah memuliakan Baitullah ; tetapi safar yang baru ditempuhi berbelas-belas jam dan sedikit 'gerun' dengan asakan jemaah ketika itu yang boleh membuat tubuh yang agak kepenatan ini terpenyek ke dalamnya membuatkanku menangguhkan hasrat sementara.


Berpusing, dan kembali ke Hotel Farah. Dugaan kini datang. Allah swt memang mahukan aku berorientasi di sekitar Masjidil Haram - bagus sebenarnya. (Ia mengajarku selok belok sekitar Masjidil Haram yang banyak membantu kami bertiga 'mencelah' bila pintu-pintu utama ditutup ketika jemaah sudah memenuhi masjid)

Sambung - Sebagai orang muda, ingatan memang masih kuat, tapi apalah sangat dibandingkan dengan kuasa Allah. Mungkin terdetik sebentar tadi tidak mahu bertawaf kerana orang ramai, lantas Allah 'memberikan' peluang kepadaku tawaf keliling masjid hampir dua kali dengan jarak yang cukup jauh dan berasak-asak dengan jemaah. Hanya kerana tidak 'begitu pasti dengan pintu yang dimasuki'. Keluar sahaja, depan Istana, keluar lagi, depan Hilton, keluar lagi terpacul pintu Safa. Aduh. Penat!


Dengan penuh rasa insaf, dan berfikiran positif (dengan pengalaman sering juga terlupa kunci kereta, beg duit, kopiah atas kepala dan ambil anak di Tadika), aku istighfar perlahan-lahan dan tiba-tiba 'dibukakan' kepadaku idea yang sepatutnya tidak begitu sukar, BERTANYAKAN pengawal masjid. Dengan bahasa arab ala-ala kampung bau Kelantan, aku menyatakan masalahku dan memaklumkan kepadanya nama hotel yang didiami, dan itulah dia, terus di depan mata. Panjat bukit, turun bukit panjat sikit lagi, alhamdulillah! Sampai. Astagfirullah.. Lain kali jangan malas bertawaf. Kalau malas, jangan salahkan orang. Diri sendiri yang tak larat orang ramai yang kita salahkan! ..

Balik ke hotel, tunggu beg-beg yang belum kunjung sampai. Kiranya ini satu lagi dugaan. Tapi mesti ada ikhtiar kan. Turun ke bawah, angkat beg sendiri ke atas - 2 beg berisi anak gajah, dan dua beg berisi ibu kambing. (Anak gajah merujuk kepada berat item yang di bawa oleh Ummu Nufayl). Sentiasa ingatkan hati supaya bersabar. Jangan marah orang hotel. Mereka pun sibuk.

Selesai.


Masuk waktu Maghrib, terlalu penat malam itu selepas berasak-asak dan 'bersiar-siar' sebentar di MasjidilHaram, aku dan Ummu Nufayl beserta mentua lantas turun ke tingkat M (Mezzanine aka Makan), ada surau sementara di situ. Selepas iqamah, masing-masing jeling menjeling mencari imam. Agaknya semua takut kalau baca tak betul kena hukuman 'cash' di Makkah. Akhir sekali, anak muda inilah yang ditolak ke depan. Jadilah Imam di Tanah Haram pada malam itu. Bukannya di Masjidil Haram, tapi Hotel dekat MasjidilHaram. Jama' Maghrib dan Isya'. Selesai. Dan usai solat, sempat berpesan kepada rakan jamaah, agar solat di hotel sebegini tidak jadi amalan bermula esok hari. Hari pertama sampai, mungkin ada alasannya penat, hari seterusnya, kejarlah ganjaran yang dijanjikan Allah!


Malam itu rehat serehatnya. Haji Tamattu', patutnya selesaikan umrah pada malam itu, tetapi tubuh terlalu penat. Ditambah pula dua 'muslimat' yang dibawa, penatnya ganda dua. err... Aku tidak risaukan sangat diri sendiri, orang lelaki kurang bahagian yang hendak dijaga. Rambut sudah pendek, haruman memang tidak dipakai, apa lagi? Cuma sedikit sejuk, kepala tidak boleh ditutup, namun kain ihram masih boleh jadi selimut, tidak ada masalah.


Yang merisaukan ialah muslimat. Kalau yang suka garu kepala, jaga-jaga. Mulalah ingatkan syampu rejoice, pantene, dan segala macam yang wangi kerana sudah lama dalam katup tudung. Jadi kalau yang kronik suka menggaru sampai tertanggal segala bulu badan, selesaikanlah umrah secepatnya. Jika tidak, 5 riyal, 10 riyal lepas tu, kambing!


Ada orang tanya , susahla malam ini, aurat nak kena jaga, nanti kena dam. Aku katakan, sejak bila dedah aurat kena dam? Kalau dalam bilik dengan mahram, atau dengan pasangan hidup, dedahlah apa nak dedah, tidak ada masalah. Hukum dalam ihram, isu hukum ihram, bab pakaian, yang terkurang tak apa, jangan terlebih! Tapi kalau dedah aurat depan bukan mahram, dosa dapat, tapi taklah batal ihramnya! Hukum aurat terpakai seperti pada ketika hari-hari biasa di sini.

Cukuplah rasanya hari pertama di Tanah Suci Kota Makkah. Banyak lagi hari seterusnya.

Ketemu lagi.

No comments: