Saturday, October 18, 2008

Indahnya PanggilanMu Ya Allah (8)

Hari ke 3 di Tanah Haram, dan hari-hari seterusnya, agak ringkas nampaknya penceritaan kami. Kerana jumlah harinya tidak begitu banyak sebelum wuquf pada 9 Dzulhijja (bersamaan 18 Disember 2007).

Pada saat-saat terakhir (seminggu) sebelum menjelangnya hari wuquf, jika fizikal berada pada keadaan kurang sihat, atau sekadar normal sahaja, lebih baik dielakkan dari terlalu banyak mengerjakan umrah sunat. Bukanlah saranan ini bermaksud mengharamkan yang halal, tetapi lebih baik fokus kepada ibadah di MasjidiHaram. Memperbanyakkan tawaf sunat. Membaca dan mentadabbur al-Quran dan membuat ulangkaji terakhir sebelum tiba hari yang agung nanti.

Lainlah kalau memang kita jenis yang benar-benar gagah dan mantap fizikal dan mentalnya maka silalah lakukan seberapa banyak umrah sunat yang dimahui. Ini kerana :


1. Tempoh tersebut, jemaah sudah terlalu ramai, pergerakan dari kota Makkah, pergi balik ke
miqat, walau Tan'eem sekalipun, kadangkala mengambil masa yang terlalu panjang akibat kesesakan lalu lintas. Ia mengambil terlalu banyak masa berharga jamaah haji, yang lebih baik ditumpukan kepada beri'tikaf dan tawaf sunat di MasjidilHaram.








2. Umrah memerlukan kita bertawaf dan juga berSa'ie. Selain tawaf, Sai'e memiliki cabaran tersendiri dari segi kekuatan otot dan stamina jamaah. Saya risau, bila sampai tempoh sebenar haji, jamaah terlantar kepenatan, kejang otot, demam dan sebagainya. Untuk makluman, ketika waktu puncak, perjalanan menuju ke MasjidilHaram itu sendiri merupakan satu cabaran getir. Kesesakan, himpitan, tolakan, tarik menarik dan sebagainya sudah cukup menguji kesabaran dan kekuatan diri.

Sekadar nasihat. Dan seperkara lagi, ada kecenderungan di kalangan beberapa jama'ah untuk 'bersaing' siapa paling banyak mengerjakan umrah sunat. 5? 10? 15? 20? 25? dan kadang-kadang persaingan ini menggerunkan kami. Yang terbaik adalah ibadah yang baik kualitinya, banyak kuantitinya. Tetapi jika kualiti tidak dapat dipastikan, lebih baik jangan terlalu mengejar kuantiti. Kelak, hanya tinggal pergerakan fizikal sahaja, hasilnya lebur. Wa'liyazubillah min zaalik.

No comments: