Monday, October 20, 2008

Indahnya PanggilanMu Ya Allah (9)

PRA-WUQUF

Dalam tempoh penuh debaran menunggu 9 Zulhijjah, kami mengisi masa dengan ibadah yang lebih kepada pembersihan hati dan jiwa. Banyakkanlah membaca al-Quran. Lupakan sebentar apa yang ada di Malaysia, khususnya di PEJABAT!.


Perbaiki bacaan, cari Pak-pak Arab yang tampak fasih bacaannya, dan perdengarkan bacaan kita. Sekurang-kurangnya surah Fatihah dan beberapa bacaan wajib dan lazim dalam solat.

Bercakap tentang al-Quran, jamaah kita dan mana-mana jamaah sekalipun cenderung untuk mewakafkan alQuran dan meletakannya di MasjidilHaram. PASTIKAN al-Quran tersebut adalah cetakan Madinah. Jangan sekali-kali wakafkan cetakan dari negara lain seperti Syria dan sebagainya. Pada dasarnya tidak salah, tetapi kami yang mendapat peluang berada lama di Makkah selepas musim haji, telah diberikan 'peluang' bertembung dengan penjaga (pekerja) MasjidilHaram yang sedang 'mengutip' alQuran wakaf tersebut untuk disedekahkan kepada orang ramai, kepada Masjid lain yang berdekatan dan sebagainya.

Apabila ditanya, mereka memaklumkan, Masjidil Haram dan Masjidan Nabawi hanya menerima cetakan Madinah, kulitnya biru (tebal sedikit) dan hijau (nipis sedikit), harga dalam sekitar 30 riyal (biru) dan 45 riyal (hijau). Jika yang berharga 15 riyal ke 25 riyal, biasanya cetakan Syria, dan tidak diterima oleh MasjidilHaram dan Masjid anNabawi.


Menunggu 9 Zulhijjah, kami membiasakan diri dengan kepadatan umat. Waktu rehat sebenar adalah selepas Isya' dan sedikit masa selepas Subuh. Waktu-waktu lain, kami lebih memilih untuk beri'tikaf di MasjidilHaram. Menghabiskan al-Quran. Saya sendiri memasang hajat untuk mengkhatamkan 3 kali sepanjang musim haji, namun hanya sempat mengkhatamkan 2 kali. Kali yang ketiga, hanya sempat 1/4 alQuran sahaja ketika di Makkah, dan 1/4 lagi di Madinah. Jadi 2 kali setengah sahaja, mungkin di Madinah sibuk bershopping. Hah... itulah dia cabaran bentuk lain pada musim haji.

SYARAT SHOPPING

Sebenarnya keadaan ini telahpun dijangkakan. Oleh itu, terdapat beberapa peraturan asas telah ditetapkan untuk JFZH (Jemaah Fitrah ZH - kami bertiga lah tu).

1. Tiada istilah shopping sehingga selesai semua amalan haji.

2. Tiada juga istilah singgah, kerana itu boleh membawa kepada shopping

3. Menyenaraikan barangan untuk shopping juga tidak dimasukkan dalam jadual kerana itu boleh membawa kepada singgah.


Dalam hal ini, penggunaan sepenuhnya kaedah fiqh dilaksanakan. Sesuatu perkara yang membawa kepada yang wajib, maka ia juga adalah wajib. Sesuatu perkara yang membawa kepada perkara yang haram, maka ia juga haram. (senyum).

Dan peraturan ini berkuatkuasa sepenuhnya serta diikuti sepenuhnya, melainkan untuk item berbentuk keperluan asas seperti makan, minum, dobi dan seumpamanya. Bab yang tiga itu, tiada masalah kerana, makan mesti best, baru ada tenaga beribadah. Minum mesti ada ,sebab sudah makan. Dan dobi mesti dibolehkan, kerana ia bersifat membersihkan. Jika basuh sendiri, akan ambil masa untuk ibadah. Senangkan justifikasinya? (hehe).

JADUAL HARIAN HUJJAJ

Secara ringkasnya, jadual waktu jamaah haji (soleh dan solehah?) pada minggu terakhir sebelum wuquf adalah :

4.00 pagi : Qiyamullail dan I'tikaf di MasjidilHaram

4.30 pagi : Tawaf sunat (ambil masa kira-kira 45 minit - 1 jam pada waktu ini).

5.00 pagi : Ketika bertawaf, boleh mula merapatkan diri ke Kaabah ; mengambil tempat untuk solat berdekatan Ka'abah. Berhati-hati dengan rempuhan. Jangan halang laluan.

5.30 pagi : Solat Subuh

6.00 pagi : Sambung tawaf sunat jika tidak sempat habiskan. Atau tawaf yang baru. Jika tidak mampu, baca al-Quran hingga waktu Syuruk. 1/2 - 1 - juzuk boleh dihabiskan pada waktu ini.

7.00 pagi : Solat sunat isyrak. Minum air zam-zam dan pulang ke penginapan untuk sarapan.

8.00 pagi - 11.00 pagi : Rehat di bilik - sambil minum susu dan makan apa sahaja.

11.00 pagi : berangkat ke MasjidilHaram untuk solat Zohor. Ini penting sebelum pintu ditutup jika jemaah sudah penuh. Jika pintu belum ditutup (lampu hijau), dan jemaah ramai di luar nampak ramai, usahakan juga masuk, di sebelah dalam PASTI ada ruang, insyaAllah. Bacalah al-Quran jika tidak mampu bertawaf sunat kerana jamaah terlalu padat. 1/4 juzuk sempat dihabiskan pada waktu ini.

12.30 t/hari : Solat Zohor dan kemudiannya bergegas pulang ke bilik untuk makan tengahari.

1.30 t/hari - 2.45 petang : Rehat sebentar sebelum Asar.

2.45 petang : Ke MasjidilHaram untuk solat Asar. Sampai awal, baca al-Quran. Cuba masuk ke kawasan Dataran Ka'abah. Terus tawaf sunat. 3 Pusingan biasanya sempat. Jika berseorangan dan laju, sempat habis 7 pusingan.

3.45 petang : Solat Asar, selesai Solat, terus sambung tawaf sunat. Ketika ini kepadatan dalam sekitar 75% kerana keadaan agak panas. Kemudian terpulang, balik ke bilik agak singkat masanya, terus sahaja tunggu Maghrib. Baca al-Quran 1/2 - 1 juzuk boleh dihabiskan. Cuba tawaf 45 minit sebelum Maghrib, dan boleh ambil peluang solat di Dataran Ka'abah.

5.15 malam : Solat Maghrib. Saya biasanya akan berada di kawasan bilal melaungkan azan ketika ini. Untuk cuba mendapatkan peluang mengangkat jenazah ke perkuburan. Ramai yang berebut di sini. Saya hanya beroleh 2 kali peluang sepanjang berada di sana, itupun selepas musim haji. Mengusung keranda di sana samalah seperti bawa kereta di litar lumba Malaysia masyaAllah, lajunya. (akan diceritakan dalam entri lain)

7.15 malam : Solat Isya'. Baca sedikit al-Quran, dan pulang untuk makan malam, seterusnya rehat untuk hari seterusnya.

Itulah serba ringkas jadual kami di sana pada minggu terakhir sebelum haji. Selepas musim haji, jadualnya agak sama, cuma kadangkala berselang seli dengan singgah menyinggah membeli belah sedikit sebanyak.

REZEQI YANG HALAL DAN TOYYIBAH

Alhamdulillah, kami di sana bahagia sepanjang hari sebelum dan selepas haji. Hanya sedikit demam dan batuk. Isu makan pada kami bertiga, cukup mudah. Apa yang ada , dihidangkan semuanya lazat. Jika kurang sedikit rasanya, diamkan sahaja, dan carilah makanan lain di luar seperti ayam golek 18 riyal seekor. Atau Nasi Beriani Kambing Restoran Bilal 12 riyal sebekas. Atau Nasi Mandi atau apa-apa sajalah yang boleh membantu menambah selera. CUMA JANGAN KATA TAK SEDAP JIKA TAK SEDAP. Mulut lebih baik banyak dizipkan di Tanah Suci ini. Programkan dalam sistem : 'to talk with no loop ; else closed

Saya tidak pasti dengan jamaah tahun seterusnya, sebab, selepas musim kami, port-port menarik untuk makan telah diruntuhkan untuk pembesaran MasjidilHaram. Juga, berhati-hati dengan debu pembinaan. Banyakkan minum air dan tutup muka. Jangan tutup bagi muslimat yang dalam keadaan ihram. Kena dam nanti.

Minuman kami, saya sendiri, setiap hari mesti ada susu lembu, atau susu unta. - 4 riyal ke 8 riyal untuk 1 - 2 liter. Kegemaran bersama kami pula ialah jus mangganya yang pekat bersari, nyurmm.. 6 riyal sebotol.

Antara saya dan isteri pula, walaupun duduk sebilik, tiada kejadian TIDAK DIINGINI berlaku. Bergaduh besar tak ada. Kecil, entahlah, tak ingat. Tapi yang pasti, kami seperti pasangan bercinta di sana. Terhapus segala kerisauan yang mengatakan suami dan isteri boleh bersengketa di sana. Alhamdulillah , doalah banyak-banyak bagi yang pergi berpasangan. Selesaikan segala yang terkhilaf sebelum berangkat. Jangan simpan salah dan silap, nanti di Makkah, mulalah ungkit mengungkit. Ingat, dugaan di sana lain dari yang lain. RahmatNya banyak. DugaanNya pun unik.

Yang uniknya, kami bertiga, dan mertua saya (ibunya Ummu Nufayl) duduk sebilik. Dan tiada juga masalah. Sekali-sekala merajuk itu biasalah, tetapi tidaklah sampai tidak bertegur sapa. Masing-masing sudah belajar secukupnya kerenah yang bakal dihadapi sejak dari Malaysia lagi. Alhamdulillah.

InsyaAllah, entri selepas ini akan menyentuh hari yang ditunggu-tunggu oleh 4 juta jemaah 1428 hijrah. Wuquf di Padang 'Arafah.



2 comments:

ieka said...

menarik kisah perjalanan...
tapi menariknya kisah makan tu juga.. whahaha nape dulu kite tak cuba makan macam2 kat sana eh, asyik makan aiskrim atau air2 tin kat sana je.. : ))

Hany FF said...

ika, mungkin 'route' kita dulu kot. ;) lagipun tak lama kita di sana.