Monday, March 31, 2008

2 Hari Baru Jumpa!

2 hari baru jumpa?
Iya, dua hari sebelum saya bertolak pergi...baru jumpa dengan yang dicari sekian lama!

Kisahnya begini...
Ketika menelusuri hari di tanah kelahiran Rasulullah s.a.w, tanah yang dipilihNYA menjadi tanah haram...saya sering berharap untuk bertemu dengan Tok Guru Melayu yang diceritakan ada mengajar di dalam Masjidil Haram.

Suasana sebelum usainya Haji...terlalu ramai. Membuatkan saya & suami tak sempat mencari halaqah ilmu yang disampaikan dalam bahasa Melayu di Masjidil Haram. Saya bisikkan pada suami, seusainya Haji nanti...harap-harap kita dapat bertemu dengan halaqah tersebut dan dapat mengikuti pengajiannya.

Sesi soal jawab dengan Mufti Mesir & Mufti Makkah jumpa.
Halaqah ilmu Bahasa Urdu pun jumpa.
Halaqah ilmu Bahasa Arab pun jumpa.
Tapi halaqah ilmu Bahasa Melayu tak jumpa-jumpa.
Namun begitu, kami teruskan mencari dalam hari-hari yang terus berlari di sana. Sehingga tak kami sedar saat itu tinggal beberapa hari untuk bertolak ke Madinah al-Munawwarah. Saya bisikkan kepada sahabat jemaah Muslimah, untuk terus mencari & harap bertemu dengan Tok Guru Melayu yang diceritakan.

Keesokannya, kesesakan yang menghalang kami daripada solat di dataran Kaabah rupanya ada hikmahnya. Kami tersekat di kawasan solat berhawa dingin, dekat bab al-Malik Fahd. Selepas solat, kami meneruskan perjalanan untuk ke belakang Maqam Ibrahim. Tak jauh dari tempat hawa dingin itu, saya terdengar suara Tok Guru mengajar. Dalam bahasa Melayu! Cepat-cepat saya tarik suami...dan tergendalalah kami di situ mendengarkan kuliah Sheikh Abdul Qadir al-Mandeley. Ingatkan orang jiran, Indonesia...rupanya Sheikh Abdul Qadir asalnya daripada Kedah! Alhamdulillah!

Benarlah, ada kata orang...kalau nak cari Sheikh Abdul Qadir ni...cari di penjuru Yamani, dalam kawasan masjid. Setiap kali selepas Maghrib membawa hingga ke Isya'. Kalau tak silap kuliahnya cuti hari Khamis malam Jumaat.

Kuliahnya ringkas sahaja.
Sesi 1 : Penceritaan sirah Rasulullah s.a.w.
Sesi 2 : Soal-jawab. Tak terbatas kepada sirah sahaja, malah terbuka kepada persoalan fiqh etc.

~~~
Selasa, 8 Januari 2008 : Kisah Perang Uhud, dengan kisah Handzalah as-syahid yang dimandikan malaikat. Kenapa?

Rabu, 9 Januari 2008 : Kisah Perang Khandak/Ahzab, dengan kisah Huzaifah. Kenapa dia merasakan dirinya sebesar kuman? Dan, kenapa dia didoakan Rasulullah s.a.w menjadi temannya di syurga?


Kisah selanjutnya di tulisan akan datang khusus untuk kisah-kisah tersebut.

Fitnah Dunia

Sedih. Bacalah di sini: Tragedi Sufiah.
Benarlah, yang pentingnya mendidik anak biar jadi soleh/solehah. Ke mana kemuliaan dunia jika IQ tinggi tapi hidup jadi 'terumbang-ambing'? Hidup akhirat apatah lagi.
Benarlah, bukan mudah mendidik anak pada zaman sekarang ini. Didik supaya pandai yang satu ini, belum tentu pandai yang lainnya. Cabaran untuk ibu bapalah.

Teringat zaman dulu-dulu. Tok, Nyang kita bukan berpendidikan pun. Tapi anak-anak berbudi-bahasa, survival walaupun kerja kampung. Asalkan jangan pilih jalan 'itu'. Astaghfirullah!

Sedih, memang sedih.

Semoga kita berjaya membentuk generasi al-Quran. Artikel SaifulIslam sangat menarik dengan penelitiannya terhadap beberapa insan genius; Sukarnya Menjadi Genius.

p/s: Tersenyum tengok Nufayl solat...dah bunyi al-Fatihahnya. Nuha pula dengan gelagat hampar sejadahnya. Tapi perjalanan masih jauh. Moga mereka menjadi sedekah jariah Ummi & Abah. Ameen.


~~~
Politik sikit, heh.

Dah terbukti sebab apa dia diambil masuk kabinet kembali, tukang sokong walaupun dah ramai yang membangkang.

Thursday, March 27, 2008

Bahagiakah Esok?

Bahagiakah esok?

Esok mungkin adalah hari gembira untuk sesetengah orang.


Semalam dapat gaji. Esok pula insyaÁllah ada rezeki tambahan. Hari pembayaran bonus 2007 bagi semua yang sama kompani dengan saya. Alhamdulillah!!!


Bagi saya, esok hari yang gembira.
Kenapa gembira?

Mestilah, rezeki yang dianugerahkan olehNYA...mestilah disambut perasaan penuh kegembiraan & kesyukuran, tanda kejayaan dunia....semoga dapat membantu kita mencapai kejayaan di akhirat.

:) Alhamdulillah, akhirnya saya berkesempatan merasa menjadi yang 'lebih' daripada kebanyakan orang.


Apa perasaan saya ketika mula-mula mengetahui...antara yang dalam unit kami, saya antara yang dipilih untuk mendapat 'lebih'? Ketika diberitahu oleh bos saya...mula-mula macam tak percaya. Dalam pada itu, saya bersyukur...kerana buat pertama kalinya...pada tahun 2007, saya mula mengerjai KPI saya dengan usaha sendiri. Jika tahun-tahun sebelum ini, ketika di Technical Support...keputusan KPI saya adalah purata pencapaian semua unit under GM...keputusan KPI saya = keputusan KPI GM. Tak ada feel of belonging! Tapi, tahun lepas saya berusaha untuk keputusan kami. Mengekalkan waiters=0, completion of SRR ahead of target, PO issuance within 1 month of LOI/LoR, sama-sama berusaha untuk mengekalkan pencapaian CAPEX etc. Banyak lagi tak tersenarai di sini. Dan, hasilnya...unit kami berhasil menjadi no.1 dari kalangannya di Malaysia untuk tahun 2007. Kenangan manis!


Memang! Semuanya hasil teamwork. Apabila saya mendapat 'lebih'...timbul rasa kasihan kepada kakitangan lain yang lebih senior. Tapi kata seorang Manager yang juga sama dengan saya, ini masa kita...masa mereka akan tiba juga. Ini baru pertama kali saya dapat merasai kemanisan ini. Saya bertemu dengan seseorang yang tidak pernah mendapat seperti orang kebanyakan. Dia menitiskan airmata apabila menceritakan tahun ini dia dapat seperti orang kebanyakan kerana pindah bahagian. Saya seperti tak tertelan kemanisan ini. Melihatkan wajah seorang Manager yang sebaya bapa saya menelan pahitnya realiti yang dia hadapi. Peluang mendapat lebih pada tahun ini membuatkan saya faham apa rasanya itu. Manis-manis kelat...heh. Apa pun yang kita dapat sebenarnya, bukan hak mutlak kita. Ingatlah, rezeki untuk diberikanNYA untuk kita untuk kita salurkan kepada yang berhak. Siapa? Mungkin saudara kita, atau sahabat kita, atau siapa saja yang memerlukan.


Apa pun, jazakallahulkhoiran kathira buat suami yang banyak memberi sokongan, anak-anak yang memahami, buat seorang ketua yang menghargai, buat collegues yang bersatu dalam menjalankan tugas, buat staf-staf yang memberi kerjasama penuh. I love being here!


Apa pun, sejak seminggu lepas saya bekerja keras membuat perancangan kewangan. Mestilah! Nak masuk...mestilah dirancang. Nanti, yang keluar tak sempat terancang...melopong tengok RM jadi rm.


:)


Macam-macam perancangan ada.
-Nak beli barang.
-Nak beli baju.
-Nak bagi kat Mak.
-Nak Saving.
-Nak melabur.

Saving kat mana? Melabur kat mana? Pastinya, untuk dapat pulang berganda. Berapa ganda? Ikut Fund lah yer? ;)


Apa pun nak dibuat dengan rezeki daripada Allah tu, buatlah...asal tak melanggar syariat.

Pesan saya,
ada satu lagi cara membelanjakan rezeki tersebut dan insyaÁllah janjiNYA...kita akan dapat pulangan 10 kali ganda daripada apa yang kita berikan. 10 kali ganda tu banyak mana? Kiralah sendiri!



Sedekah.


Jangan lupa...bukan setakat pulangan di dunia, tapi juga di akhirat.





Sekadar berpesan-pesanan...dan juga berkongsi peluang jika ada yang berminat boleh terus hubungi orang yang berkenaan atau saya.


ISSA memerlukan sumbangan untuk membeli tanah tapak untuk dibangunkan sekolah. Founder ISSA, adalah sahabat kami (FitrahZH & Geng DCBA) - Pn Sabariah Faridah/ Kak Fari. Targetnya untuk mendapatkan 1100 orang menyumbang RM1000 seorang untuk mencukupkan RM1.1juta. Tapi saya faham...jika kita tak mampu untuk menyumbang RM1000 pun...cukuplah sekadar termampu. Boleh melalui saya untuk saya kumpulkan sebelum salurkan kepada ISSA.


Amal jariah antara pahala berterusan (seolah auto-debit kad) yang akan menemani kita setelah kembali ke 'sana' kelak. Boleh rujuk poster di atas untuk keterangan lanjut.





~~~~
Watawa saubilhaqqi watawa saubissabr
"Berpesan-pesanlah dengan kebenaran, dan berpesan-bepesanlah dengan kesabaran"

Tuesday, March 25, 2008

DH 4th Season vs ShoppingNSales


Yey!!!
Desperate Housewives back on 8TV!
The 4th season tarting tonite, 10.30 pm... ;)

btw, I've watched some episodes of the 4th season at Primetime, and I've read the spoiler also...ahaks (tak sabar!). Huhu...waiting so long since the 3rd since ok.

I love the neighbourhood climate in there. So cool! ;)

btw, for those love buying things @ Sales/ Warehouse Clearance etc...
be visitor of this sites, ShoppingNSales.Com (added in my Capaian Rutin list). They update the announcement for Sales & Warehouse Clearance everyday. So, catch it up!

Oklah...babais. I'm dreaming my kitchen cabinet. Ekekek...rumah pun belum dapat, dah berangan nak kitchen cabinet! BTW, I will tell you later what happen to my dream keyh! :)

Sunday, March 23, 2008

Binatang-Binatang Ternak

Memelihara potensi yang dianugerahkan Allah swt adalah menjadi kewajipan setiap hamba Allah. Baik secara ubudiyahnya (bagi yang beragama Islam), mahupun secara fitrah manusia itu sendiri (tidak kita apa agamanya sekalipun) ; pemeliharaan ini akan berlangsung secara sedar mahupun tidak sedar.

Tidak ada manusia, walaupun sebodoh mana sekalipun diri mereka, akan memperbodohkan diri sendiri. Tidak ada sehina mana sekalipun manusia akan menghina diri sendiri. Itulah sebabnya, segila mana manusia, tidak akan mengaku mereka gila. Itulah fitrah manusia. Oleh kerana itulah, kita, baik sedar atau tidak sedar, sentiasa merasakan diri kita betul, walaupun hampir semua orang, makhluk dan tumbuhan di muka bumi ini mengatakan kita salah. Itulah fitrah kejadian manusia. Mempertahankan potensi diri.

Walaubagaimanapun, ada batasnya bila kita mempertahankan potensi diri. Allah dan RasulNya telah menggariskan dan membataskan semua ini agar kita semua, manusia yang lemah ini tidak terlajak jalan hingga tidak boleh diundur kembali.

Batasan syarak cukup banyak, ia tidak terlalu menyusahkan, dan tidak pula terlalu senang hingga boleh dipermainkan. Daripadanya, terbit pula batasan dan suruhan dalam bermuamalah yang disandarkan pada batasan syarak tersebut.

Walaupun secara asasnya muamalah itu kaedahnya diharuskan dengan apa sahaja caranya, tetapi bila muncul tegahan agama, ia wajib dihentikan. Antara batasan syarak yang terkandung dalam syarat-syarat muamalah ialah menghormati pemimpin selagimana ia mematuhi hukum Allah dan tidak menghalang ibadah dilaksanakan oleh rakyatnya.

Namun ini adalah kaedah asas bermuamalah yang juga dikenali sebagai amal-amal kebaikan yang dilakukanbagi memakmurkan hidup manusia.

Ada satu lagi perkara yang lebih besar, iaitu, mencegah kemungkaran, yang mana ia lebih tinggi statusnya berbanding berbuat amal kebaikan. Hamba Allah swt, di antara pergi melawat jiran sebelah, dengan menegur pasangan muda yang berpelukan di hadapan rumah jiran, maka menegur kemungkaran itu lebih wajib kepadanya berbanding pergi berziarah ke rumah rakan dan jiran.

Dari sinilah boleh diterbitkan kesimpulan, memajukan negara, walaupun niatnya untuk maslahah (manfaat) rakyat jelata, tetapi mencegah judi, arak dan maksiat adalah lebih wajib bagi pemimpin berbanding membina rumah flat kosong yang tidak kepingin didiami oleh rakyat jelata yang dirobohkan rumahnya.

Tidak kiralah siapa yang memerintah , prinsip asasnya tetap sama. Memajukan ekonomi sesebuah negeri atau negara tidak sepenting memastikan ekonomi akan berkembang tanpa dibayangi unsur riba. Kita harap semua pihak dapat melihat perkara ini dengan saksama.

Hasil kerana kita terlalu ghairah dengan amal kebaikan, yang kita banggakan sebagai amal baik kita di dunia, kita terlupa, sudah terlalu banyak maksiat dan kemungkaran yang kita biarkan, dan ia akan menjadi 'road block' kepada kita di hari Akhirat kelak.

Wal'yazubillah. Imbang-imbangkanlah, tidak terlepas tanggung jawab seseorang muslim menceGah sesuatu kemungkaran walaupun beliau telah pun membebaskan seribu orang hamba. Kealpaannya dan kecuaiannya tetap akan menjadi penghalang jalan mudah untuk ke syurga. Berhati-hatilah kita semua. Dan syabas kepada mereka yang cukup jelas dan telah mengamalkan konsep ini dalam hidupnya! Itulah antara kaedah terbaik memelihara potensi diri.
Sekadar coretan tengah malam. Sambil membaca isu-isu terkini beruk-beruk berdemonstrasi di beberapa tempat, Ketua-ketua kerajaan negeri BN yang katanya menang tetapi terpaksa tukar baju, rumah dan kehilangan elaun. Ada juga dari parti yang mempertahankan kedaulatan Sultan, tetapi wakil-wakilnya sebulat suara mengetepikan peranan dan kedaulatan istana dalam pemilihan menteri besar. Inilah yang dikatakan serpih paku dulang diketuk, mengata orang dia yang beruk. erk.. kurang hikmah? Lembut la tu kan? ..

Daripada apa yang ditulis dek kumpulan beruk biadap yang kurang ajar di bawah. Baca tulisan kain rentang ini.

















"Kami nak Idris, Natang (binatang) - siapa binatang itu? Ahmad Said? atau pihak Istana? "



Barulah kita faham, betapa besarnya kuasa Allah yang sejak azali lagi berfirman bahawa dalam segala helah dan tipu daya makhluqnya, maka Allah yang Maha bijaksana dan Maha licik tipu dayanya.

Firman Allah, " wamakaru wamakarallah wallahu khairul maakirin".. maaf saya tidak suka tulis ayat al-quran dengan tulisan rumi, tetapi ayat ini rasanya semua orang akan baca betul kan..

Ingatlah mempertahankan potensi diri manusia, keluarga, parti, negeri mahupun negara mestilah berlandaskan syarak, bukan kerana bangsa. Kaedah yang menyalahi syarak tidak akan bertahan lama, jika pun bertahan, mereka akan terus di'istidraj'. Leka dan ghairah dengan kuasa dan pangkat yang sebenarnya punca bala hari akhirat. Percayalah, BN sedang ditimpa bala dan fitnah dunia, agar penongkat-penongkat bumi yang sedang tidur bersama ketuanya...






...sedar bahawa mereka sepatutnya terjaga hasil kebencian dan kemeluatan manusia terhadap mereka sudah mendcapai satu tahap tertentu. Apa kata orang mereka sendiri

Doakanlah kemunafikan politik dan binatang-binatang ternak ini - ataupun lebih hina daripada itu, akan diberikan keinsafan oleh Allah swt. Kita sayang manusia-manusia ini, kalau binatang ternak, ada manfaat juga disembelih...

Ketika manusia tidak mampu memelihara potensi-potensi kurniaan Ilahi itu dan merosaknya, jadilah mereka sama seperti haiwan bahkan keadaan mereka lebih buruk lagi, sebagaimana ditegaskan di dalam Al-Quran:

"Ulaaika kal an’am bal hum adhal"

"Mereka itu bagaikan binatang ternak, bahkan lebih sesat lagi"


Wallahua'lam

Wednesday, March 19, 2008

12 RabiulAwwal Datang Lagi

Kegemaran Nufayl mendengar nasyid Nabi Anak Yatim seolah petandanya.
Saya pun sudah terlupa yang RabiulAwwal sudah tiba. Apabila esok diumumkan cuti (sedang saya telah merancang perkara untuk dibuat esok=kerja), saya baru tersedar. Oh...Maulidur Rasul!

Nufayl hampir hafal dengan lirik Nabi Anak Yatim.
Tanya, siapa nama ayah Nabi, jawabnya "Abdullah."
Tanya, siapa nama ibu Nabi, jawabnya "Aminah."
Tanya, di mana Nabi dilahirkan, jawabnya "Mekah."
Apabila sampai lirik, "Hidupnya yatim, yatim piatuTiada ayah, tiada ibu"...Nufayl kata. "Tok Ki Nufayl ada lagi." Naper yer Nufayl kata gitu. Entahlah! hehe.. :D

:) Apa pun, Alhamdulillah...semoga ada berkat dalam setiap usaha kita.

Mengimbas sedikit perjalanan ke/di bumi kecintaan Rasulullah s.a.w.

10 Januari lalu, saya kembali menjejakkan kaki ke tanah kecintaan Rasulullah s.a.w., Madinah al-Munawwarah. Hawa sejuknya menyapa kami. Mesra. Angin seolah basah. Menyegarkan kami yang mengantuk setelah perjalanan panjang 7 jam daripada Makkah ke Madinah (termasuk 4 perhentian semuanya!)

Kami tiba di perkarangan MasjidinNabawi seusainya solat Asar berjemaah diadakan. Selesai mengangkat hand-carry bag, kami rehat sebentar dan kemudian, mula melangkah ke Masjid Nabawi untuk solat berjemaah Maghrib.

Apa yang terkesannya di Madinah? Bagi saya, itu lebih bermanfaat dikongsikan bersama...daripada rentetan kisah dan cerita perjalanan di sana (yang kebanyakannya hotel-masjid-hotel-masjid....sampai balik).

Di sana, saya bertemu dengan Hanan anak pribumi yang sebaya denganku bertugas sebagai polis al-Haramain dan 'A'isyah yang berasal daripada Madinah dan berkhidmat sebagai al-muálimah dan Nin, pembantu rumah Indonedia di sana. Juga tak lupa Esma, gadis Turki yang sebaya dengan saya. Orang Turki selalunya susah nak berkomunikasi dengan mereka. Tak ramai antara mereka yang pandai berbahasa Inggeris atau Arab. Saya sering memberikan mereka pilihan jika hendak berkomunikasi, tapi mereka cakap Turki saja! heheh. Tapi taqdir menemukan saya dengan Esma. Namanya Esma Gul. Katanya namanya membawa maksud bunga mawar (dalam bahasa Turki). Dia boleh berbahasa Arab sikit-sikit. Jadi kami dapat berkomunikasi....berkongsi pengalaman masing-masing menunaikan haji. Walaupun 'broken'...tapi kami boleh faham...oklah! ;)

Alhamdulillah...syukur kerana saya diizinkan Allah mempunyai asas Bahasa Arab hasil menuntut di SMKAP & SMKAA dulu. Walau hanya belajar pada zaman sekolah dahulu 1993-1997...10 tahun lalu, tapi saya tak pernah lupa. Vocabs mungkin kurang daripada dahulu...tapi minat saya pada Bahasa Arab membuatkan seolah-olah ajaran Ustaz dahulu masih segar dalam ingatan...buat bekalan saya di sana.
Jadi bolehlah saya bersembang berkongsi pengalaman dan cerita masing-masing dengan Esma Gul, dan bersembang berkongsi petua jaga kesihatan dalam cuaca sejuk Madinah & amalan daripada Hadith Abu Dardak dengan 'A'isyah si guru sehingga dijemput menziarahinya. Hanan, si polis al-Haramain...dengannya saya sempat bersembang dengannya dalam Bahasa Inggeris seketika semasa menjaga trafik (a.k.a jemaah) daripada melalui kawasan yang ada darah (dalam masjid). Petugas Masjid Nabawi sungguh-sungguh mencuci kesan darah itu (mungkin ada tapak kaki jemaah yang luka hingga meninggalkan kesan darah pada lantai masjid) walau kesan itu hanya 3-4 titik darah yang telah diseret-seret dalam 1 meter jaraknya. Apa pun darah tetap najis. Begitulah sungguh-sungguh mereka menjaga kesucian Masjid Nabi!
Paling bererti tentulah apabila dapat menziarahi baginda yang dikasihi. Paling mengesankan apabila dapat ziarah Raudhah yang disebutkan baginda,
"Di antara rumah dan mimbarku adalah taman dari taman-taman syurga dan mimbarku di atas telagaku."
(Hadith diriwayatkan oleh Abu Hurairah)
Seperti biasa, untuk muslimat ada had-had masa untuk ziarah maqam Rasulullah s.a.w dan Raudhah as-Syarifah. Sesi 1 : Pagi, 7am-10am. Sesi 2 : Slp Zohor, 1pm-3pm. Sesi 3 : Slp Isyak, 9pm-12pm. Muslimat hanya dapat melihat maqam dari arah tepi (kanan)...dah tak boleh tengok daripada arah hadapan. Panggung/Mehrab Tahajjud (tempat Rasulullah s.a.w. sering buat solat tahajjud pun sudah dibina pagar dan diletakkan rak al-Quran) - boleh dilihat daripada tepi kanan juga.
Kunjungan kali pertama, ada sedikit kejadian rempuhan jemaah Malaysia oleh jemaah negara lain (ziarah maqam Rasulullah & Raudhah diaturkan mengikut giliran kumpulan-kumpulan yang dipecahkan mengikut negara). Tapi Alhamdulillah tiada kematian malam itu, walau hari sebelumnya dicatatkan ada kematian melibatkan jemaah muslimah Malaysia akibat rempuhan di Raudhah as-Syarifah. Biar apa pun, doá dipanjatkan kepada Allah di tempat maqbul doa, di tanah kecintaan Rasulullah s.a.w itu.
Kunjungan kedua dan seterusnya, Alhamdulillah dipermudahkanNYA. Kena bersabar sedikit, dan DIA berikan yang terbaik. Apa pun Geng DCBA, pengalaman kita ketika di bawah ziarah Masjid Nabawi, Maqam Nabi dan Raudhah dan masuk daripada pintu Babus Salam masih pengalaman emas yang sukar ditukar ganti. Cuma istimewanya di bumi barakah ini, setiap kunjungan feelnya berbeza...tinggal kita dan hati kita untuk menghayatinya.
Apa kunci kepada penghayatan? Pastilah Iman jawapan utama. Kemudian Ílmu fissudur. Ingat, Ilmu yang berkat akan membentuk Iman yang kuat. Ilmu yang lekat adalah Ilmu dalam hati. Ia keluar untuk diamalkan/dihayati apabila keadaan memerlukan. Sangat rugi jika Ilmu dibiarkan dalam buku...kerana amat terhad access kita kepada buku tersebut apabila keadaan memerlukan.
Renung-renungkanlah sejarah. Kerana, dalam setiap catatan sejarah itu ada iktibar. Untuk kita fahami, nilaikan dan hayati semangat perjuangan, kesedaran & keinsafannya. Moga kita jadi insan yang lebih baik daripada hari semalam.
Benar, sirah Rasulullah s.a.w. ada kisah agung yang MESTI kita hafal. Saya sedih apabila ada yang tidak langsung berminat mahu mengenali tanah kecintaan Rasulullah s.a.w sedang kita sudah berada di bumi itu. Apa guna beramal jika kita tidak benar-benar tahu. Sedang, jika kita tahu...DIA akan memberikan bantuan untuk kita lebih faham dan mengamalkan kebaikannya dalam hidup kita. Kita sebagai umatnya yang diberi sedikit kesedaran harus beramal dengan dorongan ilmu, bukan ikut-ikutan semata, dan sebarkanlah itu yang termampu.
Sesungguhnya terlalu banyak untuk dikongsi sedangkan ruang masa sangat sempit. Semoga kita
dapat kebaikan daripada apa yang saya kongsi bersama.
Wallahu'alam bissawab.

Tuesday, March 18, 2008

My Dreams

I'm dreaming! Yes, I'm dreaming.

Tomorrow is the day, 2 months back...I reached here...back to Malaysia.
Since then, I open my new life...seek for HIS redha & rahmat.

I think about 3 ...eh, actually 4 things after get back from my Hajj journey.
Now the time for me to share it (have been thinking long ago...but delay in writing).

1. To buy a house for settlement.
2. To get helper.
3. To buy a small car.
4. To further my study (its more than 3 years serving in this company already).


HOUSE

I'm dreaming a lot on item no. 1. I love sketching my own bungalow floor plan. My husband gave me a software for architecture design. He knows me well & what I'm keen in.

(Sikit lagi nak pilih Architecture...tapi my auntie didn't allow me due to my health. So, I choosed Engineering).

Its hard to choose my dream house. Of course after getting married, it is our dream house!

Factors that I'm considering :
1. Type of house, build-up, floor plan, land area
2. Location (population, school, shop, and of course masjid, flooded or not)
3. Price of the house
4. Cost incurred due to new location of house (tol, petrol)
5. Quality of the house, Developer reputation

Yes, I'm quite choosy and details. May it help us to find for the best. Ameen!
My husband & me agreed that this cannot be delayed anymore. The price are increasing from time to time. Btw, may be we can commit within this economic slow-down (down-turn?) period.

If you have info on the property I look for, pls inform me ASAP.
Area : preferrably in Bandar Baru Bangi/Bangi
Type of Property : Semi-D/Corner Link House (with big land space)
Build-up : 2000sqft
Price : limit until RM400K. This is actually beyond our limit already. But for survey purpose, I open it up.

So, if you have info...inform me ASAP keyh!

SMALL CAR

If we do not proceed for a house. Then, I think we should consider for a small car. Due to my condition of 1. my husband a bit late to his office, 2. me sometimes do not have transport to go for lunch since I work at site.

I consider this is not a critical need for me/us now since I always have the way out of the condition by opt for something else. >:). Why want to add burden hah (I consider new loan for a car that depreciate every year as a burden...you have to maintain it summore!)


HELPER

I don't know why, but last month...I think a lot about helper. I feel stress that I can't serve my hubby well without a helper. May be my health not stable yet...hehe..so, I get exhausted very easily. Yes...very easily.

But now, improving a lot. And am start cooking for our dinner now (after get a long holiday since Hajj...4 months leave aa?!) :)

My principle...as I've clearly stated in Antara Khadijah atau Fatimah? I'm not rejecting the concept to have helper but a bit sceptical to Indonesian maid. Unlucky Malaysian...(geleng kepala). Do we have other choice aa?

I put this as 3rd priority after a house & a small car. Not very important but may be critical when the time needed. May be when I proceed with item no.4.


FURTHER STUDY

Actually, I want to put it as 1st priority...but a house is more important (not for me only, but for my growing family). I can delay this first. After getting a 'home sweet home' and our budget allow me to do so...I'll. I have surveyed within local University, but I do not apply yet. This is a sacrifice towards my family. Actually, something inspiring me. I'm not doing this for my own sake of. It is for Ummah. I believe...one day, HE will give the best to me. May be I could further my study with my husband? Or...I got study leave (can do it full-time instead of tiring part-time)? Or...I can do it abroad?

Oh me, dreaming again!
:)
By the way, it is a sweet dream!


~~~

Oh, lupa pulak nak ucapkan Tahniah. Mabruk untuk sahabat saya (drp darjah 2) yang baru mendirikan masjid seusainya PRU-12 baru-baru ini. Walimahnya di Perlis tak dapat saya sekeluarga hadiri walaupun jemputan & kadnya sampai sebab kami bekerja hari Khamis. Mama dah pun wakili. :)
Kata Mama, semua pakcik-pakciknya termasuk yang baru bertanding ada. Kumpulan nasyid pun sibuk menghiburkan tetamu. Memanglah...kan dia dah jadi artis. ;)

Semoga berbahagia dunia & akhirat buat Nabil & Suzana.

Monday, March 17, 2008

Lagu Fav Nufayl

Lama tak berceloteh. :)

Apa kabar ya Nufayl. Nufayl sekarang dah jadi budak cerdik Internet. Pernah tengok iklan Broadband Maxis..."Kanak-kanak yang melayari internet, lebih terbuka mindanya."

btw, Nufayl suka surfing tengok video (kat youtube) Ultraman, Hikayat Putera Shazlan, Geng Bas Sekolah...dan main Game Online Barney, Thomas & Friends, Bob The Builder.
Tapi, kami bagi limit kepada dia. Bila dia boleh tengok dan lama mana! :)

Kesukaan Nufayl yang baru?
Dia sekarang tengah minat sangat dengan lagu nasyid "Nabi Anak Yatim" dendangan Raihan. Lagu lama dah ni, album Senyum (kalau tak silap). Katanya setiap kali naik kereta, "Nufayl nak dengar lagu Muhammad." Tapi, setelah Ummi & Abah betulkan dia...dia dah sebut Nabi Muhammad. Jenuh Ummi & Abah cerita kepadanya sirah Rasulullah s.a.w setiap kali dia tanya soalan bila dengar lirik nasyid tu.

~~~~
Muhammad Mustofa

Ibunya bernama Aminah
Ayahnya bernama Abdullah
Dilahirkan di Makkah Mukarramah
Ibu susunya HalimatusSaa'diah

Ayahnya meninggal dunia,
Tika Nabi di dalam kandungan
Alangkah sedih pilunya
Ibunya menjaga baginda

Muhammad Mustofa

Semasa di dalam perjalanan
Ibu yang dari makam suaminya
Aminah jatuh sakit di Abwak
Kembali ke alam baqa'

Muhammad Mustofa

Tinggallah Nabi seorang diri
Hilanglah insan yang dikasihi
Tinggallah Nabi seorang diri
Mengajarnya hidup berdikari

Anak yatim anak yang mulia
Dilindungi Allah setiap masa
Terpadam api biara Majusi
Runtuhlah istana Kisra Parsi
Makkah diterangi cahaya putih
Tanda lahir Nabi anak yatim

Anak yatim anak yang mulia
Dilindungi Allah setiap masa

Sallallahuála Muhammad, Sallallahu álaihi wasallam

Hidupnya yatim, yatim piatu
Tiada ayah, tiada ibu
Hidupnya yatim, yatim piatu
Namun dialah manusia agung


Ok..so, lagu is one of a good tool to inspired the kids to learn history esp sirah, right? Nufayl very keen on Rasulullah s.a.w. story & sirah now.

Thanks Raihan! Keep it on!


Oh ya, Nuha?
Nuha dengan hobi makannya, masih!
Sangat excited dengan Abah. Senyum sampai telinga nampak Abah. Jeles Ummi tau!
Nasib baik, Abang Nufayl menghibur Ummi.
Ungkapan romantik Nufayl, "Nufayl sangat sayang pada Ummi, Nufayl sangat rindu pada Ummi, Nufayl sangat suka pada Ummï" selalu bermain di bibir Nufayl.
Sweet talker hah? ;)

Oh...hobi baru Nuha. Jadikan Abangnya Imam. Pantang Abang angkat tangan, dia tumpang sama mengámeen'kan. Sambil senyum-senyum kat Abah & Ummi dan bagi isyarat suruh angkat tangan, doa sama-sama.

Alahai anak-anakku!

Wednesday, March 12, 2008

Pejamkan Mata, Tariklah Nafas...

Assalamualaikum wbt.
Ramai yang masih tersenyum pasca PRU12. Jangan lupa ramai juga yang masih sugul. Biarlah begitu keadaannya. Masakan semua manusia sama. Jika sama tidak dicipta syurga dan neraka. Kenapa pula ada konsep dosa dan pahala? Itulah buktinya, manusia ini tidak sama setiap orang, malah orang yang sama tidak sama setiap masa. Jika jahat selalu, syaitanlah dia. Jika baik sokmo, malaikatlah dia. Mudah kan menjustifikasi kecelaruan identiti manusia. :)

Tarik nafas dalam-dalam. Bayangkan bumi yang hijau di depan mata. Langit menempatkan matahari, memancarkan sinar yang bukan kepalang. Deruan air ombak menyisir pantai. Arus sungai mengolak beting. Bulan purnama indah mengambang menerangi malam. Cengkerik bersahut-sahutan membesarkan Allah. MasyaAllah, nikmat Allah yang bukan sedikit dicurahkan kepada hambaNya, tanpa mengira bangsa, mahupun parti. eh..
Berbakti kepada manusia, dapatlah habuannya. Makanan enak dan lazat hasil pendapatan yang lumayan. Tetapi tertakluk kepada kontrak. Langgar kontrak, menganggurlah jawabnya. Sehingga diputuskan bersalah atau tidak, banyak manfaat disekat. Kenaikan pangkat, kenaikan gaji semuanya sangkut. Kemudahan lain turut ditarik balik. Perit juga kehidupan ini.

Hidup kita sebagai hamba Allah, bukan sekadar pekerja, tetapi kita HAMBANYA. Usah besar diri. Usah rendahkan orang lain. Selagimana sama-sama kita ini membuat kerja dan tugasan dengan baik dan taat, insyaAllah, semuanya dapat habuannya, dunia dan akhirat ataupun salah satunya.

Begitupun, dalam organisasi ada peraturannya. Ada juga tanggungjawab kita memastikan peraturan diikut oleh diri kita dan melaporkan kesalahan yang dilakukan oleh rakan sekerja yang lain. Jika tidak, seluruh organisasi akan lingkup. Wal'iyazubillah. Perlu wujud dari kalangan kita pendakwah dan pembimbing pada yang lainnya. Dan wujud juga unit khas mengawal disiplin seharian, menguatkuasakan peraturan dan mengambil tindakan tegas terhadap sebarang salah laku. InsyaAllah, kestabilan operasi perniagaan akan dapat dipertahankan dan dipertingkatkan.

Sahabat-sahabat sekalian, hilang pekerjaan, banyak lagi Syarikat lain boleh mengambil kita bekerja. Hilang nyawa, tiada Tuhan lain yang akan menghidupkan kita. Itulah ALlah, satu-satunya Tuhan yang Maha Esa. Kehidupan selepas mati adalah muktamad. Apa yang kita lakukan bukan boleh dipadam diconteng. Hanya akibatnya yang akan diterima pada hari akhirat kelak.

Betapa kita lihat, bukan jenazah itu sendiri, tetapi ahli keluarganya turut kadang-kadang merasai 'bebanan' yang ditinggal si mati. Teresak-tertangis memohon ampun dan kemaafan dan sekalian yang hadir. Alangkah indahnya kematian muslim bila ahli keluarganya sendiri boleh menghadapinya dengan tenang, tanpa perlu merisaukan mereka yang telah pergi. Bagaimanakah kita selepas detik kematian kita?

Jalanilah kehidupan sebagai mu'min sejati. Merindui kematian dan Syurga Allah. Tidak hipokrit beragama. Tidak mempermudah urusanNya. Sesekali tidak menghampiri larangannya. Tidak memperleceh pewaris Rasul. Tidak mengagungkan dan menyanjung artis-artis penyebar maksiat yang akhirnya melalaikan kita semua dari prinsip asas kehidupan sebagai seorang muslim.

Berhati-hatilah dengan kemaksiatan. Sekali kita ceburkan diri, baik sengaja, mahupun tidak, rasa ketagihan itu akan mendorong untuk maksiat seterusnya. Akhirnya kita tidak sedar perlakuan kita itu maksiat, bicara kita itu dusta, ibadah kita itu ria', amal kita itu takabbur, pejam kita itu lalai, celik kita itu dibenci. Wal'iyazubillah.

Teruskan bertugas. Teruskan beramal. Teruskan beribadah. Doa pada Allah titipkanlah selalu, agar kita tidak hanyut dalam hidup di dunia sementara ini. Istighfar rutin kita. Pasti kita pernah suatu masa berbuat dosa, baik kecil mahupun besar.

Inilah sebahagian asas perjuangan hidup kita, siasah kita dan segala-segalanya yang melibatkan diri kita sebagai hamba Allah. Banyakkah istighfar, tungguilah kematian sedikit masa lagi, hanya sejarak dengan pejam dan celiknya mata sahaja. Sedarlah, kematian itu hampir. Apa persediaan kita? Pejamkan mata, tariklah nafas, dari sehari ke sehari, kematian kita semakin hampir.

Wassalam

Sunday, March 09, 2008

RedhaMu yang Kami Dambai


Terlebih dahulu, tahniah BN atas kejayaan mendapat MAJORITI MUDAH. Heh he. Heh he.. hehehe… Tahniah ya. MUDAH JA. MUDAH JA.

Tahniah buat Perdana Menteri yang negeri sendiri rebah di depan mata, dan buat KJ, yang menang di Rembau, KALAH di MALAYSIA. Huk huk..

Ohh.. lupa. Ini versi serius (ka)

Syukur pada Allah, perih dan jerih, ratusan, ribuan malahan ratusan ribu, jutaan ahli, baik pendokong mahupun penyokong telah pun dibalasi nikmat Allah swt.

Sahabat-sahabat seperjuangan, perjuangan belum selesai, malah baru menjadi satu permulaan yang berat. Mengekalkan kemenangan bukanlah semudah menggapainya, sedangkan menggapainya itu pun langsung tidak boleh dikatakan mudah.

Kita panjatkan syukur ke hadhrat Illahi. Pemimpin utama negara yang telah pun secara sedar tidak sedar, telah mengkhianati latar belakang suci agamanya, pendidikannya dan kesucian nama keturunannya yang terhormat telah pun diberikan sedikit peringatan oleh Yang Maha Esa. Selaku saudara seIslam, kita pohon agar dilemparkan setitis keinsafan dari onar yang telah dibuat selama ini.

Keruntuhan rejim hipokrit ini di beberapa negeri kali ini harus kita sambut dengan pengharapan kepada Allah swt agar melemparkan sedikit kekuatan kepada perjuangan ini demi mematuhi syariatNya di samping memenuhi harapan dan amanah rakyat kepada pemimpinnya.

Sedikit kelesuan yang berlaku di negeri yang amat kita sayangi, jiran Kelantan, harus disambut dengan keinsafan bahawa Allah swt, dalam memberikan nikmat kepada kita, tidak pernah lupa memberikan didikan dan tarbiyah kepada hamba yang disayanginNya, agar kita sentiasa ingat untuk bersyukur atas segala nikmat yang diberikan dan redha dengan sedikit kehilangan dalam segala macam kemewahan nikmat yang telahpun diberikan.

Suara hati rakyat kali ini, menepati munajat demi munajat, doa demi doa, ikhtiar demi ikhtiar pejuang-pejuang kita yang insyaAllah, kita percaya sentiasa diselit dengan keikhlasan dan ketekunan. Moga istiqamah dalam perjuangan.

Kepada ‘ibu’ yang tewas kepada ‘anaknya’, bukalah buku resipi, masak sedap-sedap. Bekas bakal menteri besar, tumpukanlah pada usaha tani seperti penanaman tembakau atau seumpamanya. Jawatan penggawa dan penghulu juga masih boleh dipohon oleh beberapa menteri, timbalan menteri dan setiausaha parlimen yang selamat ‘dibungkus’ oleh keberkatan munajat dan usaha rakyat. Jangan lupa, bancuh jalan tar untuk masuk ke rumah sendiri dan jiran sebelah selepas ini.

Buat media dan pengembalanya (yang asalnya sudah mangkat nampaknya), marilah kita balik kepada agama Allah, berlaku adillah. Terlalu banyak kedai plastik yang terpaksa menamatkan perniagaanya lebih awal sebelum pilihan raya kerana bekas plastiknya diborong bagi menahan tadahan muntah pendengar yang mual dan loya dengan ‘kezaliman dan kemunafikan’ laporan yang diberikan. Ingatlah, dacing karat bukanlah tandingan makhluq Allah Yang Maha Agung, namanya al-Mizan.

Buat menantu kepada seorang pemimpin negara yang negerinya sendiri tewas tersembam, juga kepada rakan-rakanya yang sekapal, setabiat dengan beliau, secara peribadi, saya berpendapat sikap liar, keangkuhan, kebiadapan dan kecetekan sikap tuan terhadap para ulama telah turut menyumbang kepada muntahnya dan jeliknya hati suci rakyat terhadap perjuangan yang tuan-puan dokong. Mengadaplah dan hulurkanlah salam kemaafan pada banyak hati yang telah pun tersentuh. Cukuplah dosa terhadap Allah akibat melanggar syariat Allah yang tuan-puan tanggung, jangan ditambahi dengan dosa terhadap sesama manusia. Bila menang, berbaktilah pada rakyat seadanya, walaupun otak yang bergeliga itu bukanlah berguna sangat untuk diguna diceruk Rembau. (Hairan bila tidak dimanfaatkan untuk rakyat Lembah Pantai – kalau tidak mungkin boleh kami ameenkan satu lagi kecederaan parah terhadap parti tuan yang taksub bangsa itu)

Yang disayangi, dan dirindui Tuan Guru Nik Abdul Aziz, munajat Tuan Guru, air mata tuan guru, kecekalan, kelembutan, kezuhudan, kesederhanaan Tuan Guru telah berjaya menyejuk tidak sedikit hati yang panas, memperbetulkan tidak sedikit kecelaruan pemikiran ummah, dan inilah yang pasti akan kami rindui sepanjang usia dan zaman kami ini.

Saya belum berminat membuat analisa, kerana ramai lagi dan banyak lagi sumber yang boleh dirujuk, sekadar merujuk rasa hati kecil ini, dipanjatkan harapan kami insan yang lemah agar langkah perjuangan Islam seterusnya akan menjejak tapak realiti, tidak dibayangi kegilaan pada kuasa, ketakabburan terhadap kemenangan dan keterlupaan terhadap harapan sebenar rakyat pada kepimpinan sementara ini di dunia fana. Biarlah kita sama-sama bersedia dan tidak alpa dengan ‘ujian’ Allah swt ini.

Matlamat kita hanyalah satu, redha Allah membawa syurgaNya. Dan keperibadian teras kerohanian ‘ubudiyyah ini, baik oleh orang Ketereh, Bachok, Rembau, Kepala Batas mahupun siapapun tuan, tidaklah perlu dirawat, selama-lamanya! 18 Tahun Tok Pade Lagi!

Takziah Pak Lah dan angkatan tuan. Anda telah pun gagal. Sekurang-kurangnya dari perspektif moral dan morale. Takziah.


Teringat kata mantan PM Malaysia (yang masih hidup segara dan bebas berkeliaran tu) – 1 – “Pak Lah Bohong!” , dan “Saya ambik, taruk, err.. dalam tahanan ISA. Dia bukan buat salah apa pun!”, yang kita rasa sedikit sebanyak membantu penyokong atas pagar kita. Allah Maha Besar dan doa alFadhil allahyarham mantan Presiden PAS suatu ketika dahulu telah pun menjadi kenyataan.

Akhir kata, kepada sahabat yang telah dan sedang merasai kenikmatan kemenangan ini, ingatlah, tiada kekuasaan yang kekal melainkan Allah swt. Penuhilah amanah ini sedapatnya, sebelum pinjaman ini ditarik kembali Allah swt, pada bila-bila masa.

Ya Allah, sesungguhnya solatku, ibadah dan cara hidupku, matiku, hanya keranaMu ya Allah ya Rabbal ‘alameen. Alhamdulillahi ‘ala kulli haal. Jangan lupa sujud syukur!

Wallahua’lam.

Wassalam.

Allahu Akbar!!! Sejarah Tercipta!

Alhamdulillah!!!
Allahu Akbar! Allahu Akbar!! Allahu Akbar!!!


Betapa Allah menurunkan nikmatNYA, membenarkan Islam makin beraja di negeri ini - Kelantan, Kedah & Selangor, insyaÁllah dengan gabungan PAS & PKR. Pilihan bijak, pilihan tepat - memilih untuk menjulang haq.

Dan betapa BN yang selama ini 2/3 nya jarang terlepas.
Dan hari ini, 2/3 pun mereka tak mampu. DIA yang tak benarkan. Betapa banyaknya hati yang disingkapNYA, untuk lebih mengerti kebenaran dan meletakkannya di tempat yang haq. Allahu Akbar!

InsyaÁllah Úlamak akan terus memerintah Kelantan & akan men'suci'kan Kedah serta bekerjasama untuk meneruskan pembangunan jiwa Selangor yang selama ini karat dengan Dacing. Alhamdulillah! Segala pujian hanya layak baginya.

Satu per satu keputusan disertai dengan pujian dan takbir kepadanYA.


Walau benar, saya sangat kecewa dengan beberapa keputusan. Paling saya kecewa apabila tokoh agama yang disegani yang popular dan disebut-sebut menang pada peringkat awalnya...akhirnya diumumkan 'kalah'...memang saya belum percaya...dan saya sangat berfikir apa helah mereka hingga Ustaz Haron Din jadi 'kalah'.

Memang, sepanjang saya di Perlis...di sana sangat 'sepi'. Angin perubahan...hanya pada anak-anak muda dan orang tua yang mengerti senario politik semasa. Yang lainnya, hanya ikut yang mana bagi RM100 bla bla bla. Orang kampung, hanya tahu hidup mereka dibantu...tidak dikacau. Mereka tiada tol/kenaikan tol. Petrol pun tak banyak pakai...naik motor saja. Harga barang naik? Harga makanan di Perlis tetap murah (berbanding KL etc lah!).

Saya tak nafikan gelombang itu ada. Terutama di kalangan orang muda. Di kalangan orang dewasa (a.k.a >50thn...mereka ada kesedaran)... Yang pasti, ia lebih hebat daripada 2004, dan agar matang daripada 1999. Sebab itu, saya sangat terkejut dengan keputusan di negeri kecintaan saya. Menang besar mereka...hampir 100%, tak terasa 'genuine' pada kami. Sangat pelik pada beberapa keputusan yang 'lewat' sangat diumumkan dan ada kejutan berbanding keputusan awal yang dikatakan.

Biarlah, apa pun...kita yang diajar oleh Guru menjadi hamba yang bersyukur...tetap perlu menyatakan kesyukuran. PRU-10, 1999 pun tidak sebegini keputusannya, memihak Pembangkang. Sayangnya, pakatan pembangkang tidak sekuat 1999. Semoga hari ini menjadi titik tolak, supaya pembangkang menjadi lebih bersedia dengan pakatan yang rapi. Saya kira DAP cukup kuat di Perak, Pulau Pinang. PAS & PKR di Kelantan, Kedah, Selangor tak lupa di Terengganu. Kubu kuat BN dah pecah di Johor, Negeri Sembilan, Melaka. Juga Parlimen KL yang hanya 1 dimenangi BN. Oh...untuk keputusan detail...sila-silalah layari site yang lebih afdhal yer! :)

Bagi saya, benar kata Prof. Agus...pengundi muda akan menentukan halatuju negara. Mereka ini intelektual, melihat isu dan tidak lagi to'to' kepada parti seperti generasi terdahulu. Bagi saya, tamparan paling besar BN ialah kalah di Parlimen KL, Parlimen Selangor (menang 4 kerusi sahaja), DUN Selangor kerana...mereka ini órang bandar' yang intelek & yang selalu dikaitkan dengan 'kerajaan'. Jika di bandar oun orang tolak BN...nampaknya...orang di negeri kecintaan saya...kenalah belajar 'cerdik-cerdik'kan diri...macam Kelantan & Kedah. Belum cakap Perak & Pulau Pinang yang saya kira memang buat dunia mereka 'terbalik'.

:)


Bila lagi kita nak bersatu?

Sekarang? Bila lagi nak hunjamkan kerajaan zalim BN?
Bila lagi nak julangkan Islam dan menyebarkan rahmat yang diturunkan 1428 tahun lalu ke seluruh umat Malaysia?

Sekaranglah masanya, kita kongsikan...dengan amanat yang diamanahkan oleh rakyat kepada Barisan Alternatif.


Suara Rakyat mula bergema!!!



p/s: Mata saya belum boleh lelap selagi tiada pengumuman rasmi tentang Selangor & Perak. Keputusan di SPR Online pun belum penuh. Tak nak mengakui? Kedah dah ada pengumuman di Harakahdaily.

Tuesday, March 04, 2008

Bukan Kuasa Yang Kami Tagih

Redha Allah yang kami Cari...

Little girl and her father were crossing a bridge. The father was kind of scared so he asked his little daughter, "Sweetheart, please hold my hand so that you don't fall into the river." The little girl said, "No, Dad. You hold my hand." "What's the difference?" Asked the puzzled father.


"There's a big difference," replied the little girl. "If I hold your hand and something happens to me, chances are that I may let your hand go. But if you hold my hand, I know for sure that no matter what happens, you will never let my hand go." In any relationship, the essence of trust is not in its bind, but in its bond.















Kehidupan dunia yang seimbang dengan ukhrawi yang kami harapkan.














Dan Neraka Allah yang kami takuti.

















Ya Allah hancurkanlah pendokong maksiat dan pengikut-pengikutnya! Sebelum mata terpejam, biarlah kami diberi peluang menghirup bayu Islam di tanah tumpah kelahiran kami. Andaikata tidak dapat, cukuplah sekadar kami akan dibangkitkan kelak pada hari Akhirat dan menyatakan "Kami telah memilih jalan agamaMu, dan pendokong agamaMu yang sebenar ya Allah.







Sebarkan! ...