Monday, October 13, 2008

Beraya di As-Saakinatussakiinah

Bukan Open House.

Tiada jemputan rasmi kepada mana-mana kawan-kawan lain, kecuali...

bermula dengan cadangan seorang sahabat Intel'97 (nama kumpulan kami, x-SMKAA, 5 AB, SPM '97) untuk 'menyerbu' rumah saya. Saya menyanggupinya memandangkan cadangannya nak buat konsep pot-luck. Tapi, tiada respons daripada sahabat lain sehinggalah Jumaat.

Plan asal saya, Sabtu ada majlis perkahwinan anak kepada staf di pejabat di Pandan Lake Club. Tapi, untuk meraikan tetamu yang berhajat menziarahi kediaman kami, saya 'excuse' daripada majlis tersebut.

Ahad pagi, Abu Nufayl ke Tesco Setia Alam yang berhampiran kediaman kami untuk mencukupkan bahan mentah. Nasiblah Tesco tersebut buka seawal jam 8.30 pagi.

Jam 10 pagi, saya mula menyediakan bahan-bahan dan aktiviti memasak. Teruja! Memang teruja! Selama ini saya hanya memasak juadah raya di rumah Mama (di Perlis) atau di rumah Umi (di Klate). Waktu di Seri Sentosa pun saya tak masak juadah raya. Ini yang pertama kali di rumah sendiri!
Menu hidangan :
-Juadah yang dimasak.-
1. Nasi Himpit (lepas ngidam raya)
2. Kuah Kacang (lepas ngidam raya)
3. Daging ala Satay (lepas ngidam raya)
4. Mee Bandung yang banyak bahan
5. Puding Flan Mama

-Kuih-muih & Kek.-
1. Bahulu Warisan
2. Kerepek Pedas Basah
3. Kerepek Pedas + Kacang Basah
4. Kerepek Gunting
5. Kuih Almond London (import daripada Perlis)
6. Kuih Almond Crispy (import daripada Perlis)
7. Kuih Samprit
8. Kuih Makmor
9. Kek Lapis Sarawak Su Bujang Sangga

Tak disangka, dalam proses memasak itu, kami dah mula dikunjungi tetamu. Bermula dengan Mak Ndak (adik arwah Abah yang anaknya 7 orang) yang menghubungi saya dan beritahu dah ada di Meru. Dan dalam masa yang lebih kurang sama, Su Bujang Sangga + Ezly dan 2 anaknya juga tiba. Terima kasih Su, hantar kek lapis yang akak order sampai ke rumah! Sedap!

Aktiviti memasak saya terperlahan sebentar, untuk meraikan tetamu yang sampai. Mereka tak sempat dihidangkan dengan Mee Rebus (masih dalam pembikinan). Nasib baik kuih-muih semua dah dalam bekas, jadi hidangkan saja + nasi himpit, kuah kacang dan daging satay dah siap...bolehlah dihidangkan.

Selepas sebentar saja mereka pulang, Anis, Najdah dan Syahirul sekeluarga sampai! Alamak! Saya belum siapkan bahan-bahan yang nak dihidangkan. Menu utama dah siap, cuma potong cili, daun sup etc untuk dimakan bersama mee rebus belum sempat saya buat. Apa lagi! Anis, Najdah dan Maya (isteri Syahirul) mengambil tempat masing-masing.

Anis - potong bahan-bahan garnish (cili, daun sup, limau kasturi etc)
Najdah - celur taugeh dan sawi
Maya - potong lemang dan tembikai
...serta menghidang.

Selesai menghidang, mereka yang kelaparan mula makan.

Yuni dan suaminya, Firdaus serta anak-anak mereka, Fatih, Zulaikha & Khadijah sampai.
Salwa (my tablemate) dan suaminya, Idham sampai.
Akhir sekali, Dik Na dan suaminya, Irmal dan anak mereka, Rifqy tiba.

Aktiviti makan bergilir-gilir antara kaum adam dan hawa berlaku, di samping aktiviti bersembang tiada henti. Kemudian, aktiviti solat Asar.
Anak-anak buat hal masing-masing...

- Nufayl yang ralit dengan laptop tengok Otromen dan Power Ranges (sebab dia tak boleh tengok tivi, Ummi suruh duduk di bawah)
- Fatih yang join Nufayl
- Zulaikha yang rajin tersenyum dan menyenangkan
- Khadijah yang tidur dengan nyenyaknya
- Nuha yang makan-makan-makan
- Rifqy yang meragam dan akhirnya tertidur juga.

Memenuhi konsep pot-luck yang disebutkan awal tadi, Syahirul datang dengan lemang dan kuah kacang, Anis bawa cekelat yang kanak-kanak suka, Cikgu Najdah dengan bihun goreng pun sodap, Dik Na dengan kerepek dan Cikgu Yuni dengan kek lapis Sarawak buatan orang Perlis.

Terima kasih kerana sudi datang dengan kenangan lama dan inspirasi kini, dan menceriakan FitrahZH!
Sebelum mereka mengundur diri, Jie, Anwar dan anak-anaknya Fahim Naufal & Ziyad Nuwairi sampai. Kami terus melayan tetamu (dan juga kanak-kanak) hinggalah ke tengah malam.

Karenah Nufayl & Fahim yang sungguh 'ngam' dan saling ber'rindu'an tu membuatkan Ummi-ummi mereka 'Sabar je lah!'.

Daripada mandi ramai-ramai (ber-4, Nufayl-Fahim-Nuha-Ziyad sesampai di rumah (sesi ulang-tayang macam 24 Julai masa kenduri Liqa'). Kepada sesi main pasir di laman rumah. Kemudian basuh kereta dengan pasir dan akhirnya mandi-manda di laman rumah (sebab dah berpasir sampai ke rambut). Itu belum sebut pokok ceri kena cabut...heh! Dalam rumah, Fahim dah taknak balik. Ummi dan Abahnya disuruh balik. Walhasil, pujuk dengan umpan Otromen di rumah datuknya, baru Fahim setuju nak balik.

"Macammana Nufayl dan Fahim boleh 'ngam sungguh'?", kata Abu Nufayl.
Kata saya, ''Itulah, apabila kita menghargai ukhuwah. Hingga anak-anak dapat merasainya."

Malamnya, giliran jiran-jiran. Kata jiran yang memang berasal daripada Meru. Adat orang Meru, malam-malam pun memang berkunjung...walaupun jam 12 malam (waktu raya lah). ;)

Akhir tetamu, pulang jam 12 malam. Saya terus mengemaskan pinggan-mangkuk yang baru digunakan. Panaskan juadah berlebihan dan simpankan yang mana perlu dalam peti ais.
Tidur jam 1.20 pagi, dengan mata tertahan-tahan menunggu Dik Id yang akan sampai awal pagi. Dia membawa misi seterusnya, Ketupat Daun Ibus, Rendang Daging Hitam Mama dan Maruku Wa.

:)

Inilah rupanya menjadi wanita dalam keluarga (isteri & ibu) kepada sebuah keluarga dalam erti sambutan raya. Seronok memasak, untuk keluarga, untuk tetamu.

heh...penat makcik! Sakit badan sampai petang Ahad! Tapi, gembira! Hari Ahad, lepas Asar baru kami ke Open House Farrah Aiza & Afie. Lepas Maghrib ke rumah mak En. KZ di Sentul. Rumah Mak Ndak di KLJ tak sempat singgah sebab dia hantar anak sulungnya ke UiTM S.Alam.

lagi catatan AidilFitri 2008 : Get2gether Intel97 di Assaakinatussakiinah di :



No comments: