Friday, October 24, 2008

Indahnya PanggilanMu Ya Allah (15)

SOLAT E'IDUL ADHA, MELONTAR JAMRAH AL-AQABAH, MABIT & MELONTAR 3 JAMRAH

Kami tiba terlalu hampir dengan waktu solat Subuh pagi Hari Raya. Tidak sempat melelapkan mata. Sekadar bertukar kepada 'baju raya' yang telah disiapkan sebelum musim haji lagi, lalu terus menuju ke MasjidilHaram.

Jamaah semakin ramai memenuhi ruang MasjidilHaram. Masing-masing tidak ingin melepaskan peluang mengerjakan solat Sunat Eidul Adha di Masjid Agung ini. Kami antara yang sangat bertuah dapat menikmati suasana ini.
Seperti biasa, selepas solat Subuh, berehat sebentar dengan jubah dan baju raya masing-masing di dalam MasjidilHaram. Ada yang membelek helaian al-Quran yang pada ketika itu sudah hampir tamat kali pertama, ada yang terus bermunajat denganNYA, ada juga yang menggunakan waktu untuk baring-baringan sebentar di dalam MasjidilHaram melepaskan rasa mengantuk akibat kepenatan tidak tidur seharian sejak sehari sebelum itu.


Bila tiba waktu solat 'Eid Adha, kami berjamaah dengan Imamnya Syeikh Shuraym. Bacaannya tegap satu persatu. Tetapi yang lebih mengagumkan ialah susunan bahasa beliau dalam khutbahnya membuatkan saya dan Ummu Nufayl juga rasanya, terpesona. Sambil menghayati maksud khutbah, saya juga menjadi asyik dengan keindahan bahasa yang digunakan. MasyaALlah. Inilah kelebihan bangsa Arab ; di mana al-Quran diturunkan kepada mereka.


Cuma apa yang tidak dapat kami nikmati ialah alunan syahdu takbir raya. Di sana tiada itu semua. Bila balik ke Malaysia, barulah berjumpa kembali semua itu. Semuanya syahdu.

Selesai solat sunat 'EidAdha, kami pulang ke penginapan. Melepaskan segala penat dan kelesuan badan. Baring, dan baring, dan lelap. Menunggu gerak seterusnya, mabit di mina, dan melontar jamrah.


Malam itu, kami menuju ke Mina untuk melontar Jamrah al-Aqabah. Tubuh kembali segar selepas beberapa ketika.




Hadits dari Ummi Salamah Radhiallahu anha.



"Artinya : Bahwa dia melontar jumrah sebelum fajar" [Hadits Riwayat Abu Dawud dengan sanad shahih]



Untuk jamrah al-Aqabah ;

PESANAN : Pastikan jamrah yang betul. Jamrah Aqabah adalah yang paling hujung. Jamrah Aqabah HANYA BOLEH dilemparkan batu dari satu bahagian sahaja. Jangan tertipu dengan 'ruang kosong' kerana mereka yag melontar dari bahagian yang bersebelahan tidak dikira sah lontaran itu kerana telah terkeluar dari sempadan.


Kami mabit pada malam 11 Zulhijjah dengan menggunapakai qaul al'Asah. kerana susunannya begitu bagi kumpulan kami. Kami tidak diperuntukkan khemah di Mina. Satu rezqi juga daripada Allah SWT kerana Abu Nufayl sendiri memang tidak betah dengan cuaca sejuk, dan Ummu Nufayl pula dalam keadaan hamil ketika itu. Juga ia menjadi ujian kerana dalam cuaca malam dan dinihari yang sejuknya mencengkam, bayunya agak kencang, kami mabit berbumbungkan langit (tanpa khemah). ;)



Walau apapun, kami tidak meninggalkan mabit.


Pulang ke Makkah selepas Subuh 11 Zulhijjah. Berpeluang menikmati kenyamanan Kota Makkah pada siang hari-hari tasyriq, kami mengambil peluang sepenuhnya untuk beribadat di MasjidilHaram, beri'tikaf, bertawaf sunat dan semupamanya sementara menunggu waktu mabit di Mina melontar bagi hari Tasyriq (bermula selepas tergelincir matahari 11, 12, dan 13 Zulhijjah). Siang di MasjidilHaram ketika hari-hari tasyriq amat tenang dan lapang. Tak terkata indahnya nikmat Allah ketika itu. Terpulang kepada diri sendiri untuk merebut peluang sebaiknya beribadah di sana.


Malamnya 11 Zulhijjah, Kembali ke Mina, melontar jamrah, dan mabit di Mina. Subhanallah, siapa kata Tanah Suci ini panas. Hanya sedikit sahaja lagi penurunan suhunya kami boleh beku rasanya. Abu Nufayl memang spesis yang tak tahan sejuk, maka muncullah seorang eskimo di celah-celah jamaah haji pada malam/pagi itu di Mina. Solat Subuh juga di Mina.


Seterusnya, kami melontar pula untuk ketiga-tiga jamrah iaitu menurut urutannya. Jamrah al-Ula, Jamrah al-Wustha dan Jamrah al-Aqabah. Keadaan jamrahnya bukan lagi ketika kami pergi hampir sedekad yang lepas. Ia tinggi, 3 tingkat, (sedang dalam proses penyiapan tingkat 4 & 5 pada masa itu), lebarnya kira-kira 75meter. Takungannya juga besar. Kalau tak masuk takungan juga, memang tak taulah apa sebabnya.

Begitulah yang berlaku seterusnya sehingga selesai Hari Tasyriq. Kami Nafar Thani.


PESANAN :

1. Ikut turutannya. Jangan suka hati.


2. Lontar, bukan baling. Jika boleh tidak perlu sampai ternampak ketiak. Ini adalah sunnah, bukannya amalan ikut perasaan. Kita tidak mahu cederakan jamaah lain, syaitan lagi suka! Dan bukan pula lambung batu masuk!


3. Lontar syaitan? Niat kita melontar itu adalah untuk menyempurnakan haji dan syariat Islam. Tidak perlu niatkan 'sahaja aku baling syaitan" Kalau saya jadi syaitan, saya tak tunggu di situ. Syaitan terpukul dengan ketaatan dan ketaqwaan kita mengerjakan amalan, bukannya kerana lontaran kita terkena badannya.


4. Pastikan batu masuk ke dalam takungan. Tidak semestinya terkena tiang. Ia hanya sebagai tanda pada zaman ini.


5. Jika yakin sudah 7 kali, jangan tambah lontaran. Bida'ah namanya.


6. Jika was-was, ambil bilangan yang terkurang. Tambah dengan yakin.



7. Lontar satu persatu. Jangan jama'kan lontaran. Tidak diajar syari'at.


8. Bismillahi Allhuakbar, lontar satu, dan seterusnya.


9. Jika terkurang batu, ambillah yang mana jatuh di luar takungan. Makruh, tetapi masih sah. Jangan ambil batu dalam takungan. Jika ada batu terlebih dalam uncang, sedeqahkan pada makcik atau pakcik yang tengah terpinga-pinga cari batu di sekitar jamrah. Banyak pahalanya. Jangan jual sudah.


10. Cuba cari tempat strategik, jangan melontar jika kita berada jauh ke belakang. Ikut arus, dari kiri, masuk sikit demi sedikit ke ruangan depan, paling kurang ada 3 baris jamaah di hadapan, insyaAllah batu akan masuk takungan, bukan kepala hujjaj lain! Untuk kami, keadaan melontar memang lapang. Dapat tempat paling hampir dengan jamrah. Untuk mengambil posisi afdhal mengiri kiblat pun tiada masalah. Alhamdulillah!




11. Jamaah muslimat, JAGA AURAT!


12. Jika berkesempatan bacalah doa selepas melontar. Mengadap qiblat; bukan tiang jamrah.

Selesailah urusan haji kami. Dalam masa kurang 5 hari, JFZH sudahpun menjalani hampir seluruh perjalanan 'tarbiyah kehidupan' muslim. Penuh cabaran, tetapi tenang dan menenangkan. Alhamdulillah!

Susunan perjalanan 'ringkas tapi panjang' kami (mengikut urutan, bukan status hukum)
1. Wuquf di Arafah
2. Tawaf Ifadhah
3. Sa'ie Haji
4. Bercukur/Bergunting (Tahallul Awal)
5. Mabit/Wuquf di Muzdalifah
6. Solat Sunat E'id Adha di MasjidilHaram
7. Melontar Jamrah al-Aqabah
8. Mabit di Mina
9. Melontar Jamrah al-Ula, al-Wustha dan al-Aqabah pada hari-hari tasyriq

10. 8 & 9

11. 8&9


Oh ya, pada hari raya kedua, korban (qibas & unta) kami telah dipesan kepada sahabat di Tanah Suci dan mereka menyelesaikannya di Mina. Alhamdulillah. Pada 1428 hijrah, harga qibas adalah SAR300, dan unta bagi satu bahagian pula adalah SAR250-SAR350 ikut saiz. Itu kalau dipesan daripada penduduk Makkah. Jika melalui agen atau Tabung Haji, sedikit tinggi,, kambing/qibas dalam SAR350-SAR450. Dan unta satu bahagian saiz biasa SAR350.

*al-hasilnya, kerana mengguna khidmat sahabat seIslam yang bermastautin di Makkah, sebahagian daging korban itu dapat kami nikmati sendiri di rumah beliau. Jika melalui Tabung Haji, memang tak dapat nak merasa.

Kisah dijamu daging qibas, unta, dan kambing rasanya akan ada dalam post lain penghayatan haji ini. Ummu Nufayl.. oo Ummu Nufayl. Tang tu dia memang suka cerita!

Wallahua'lam.

4 comments:

Biarlah rahsia said...

semakin baca semakin rindu pd Baitullah...
tambah2 musim org nk berangkat ni...

Hany FF said...

biarlah rasa,
cambahkanlah rasa rindu itu, moga cinta kita kepadaNYA juga bercambah-cambah. :)

Hany FF said...

biarlah rasa,
cambahkanlah rasa rindu itu, moga cinta kita kepadaNYA juga bercambah-cambah. :)

abu nufayl said...

bukan biarlah rahsia ke? biarlah rasa tu makanan tau mokcik..