Thursday, October 23, 2008

Indahnya PanggilanMu Ya Allah (13)

SELINGAN : KAEDAH MENGELUARKAN HUKUM DALAM KEADAAN HAJI YANG BERLAINAN

Untuk posting ini, saya berkira-kira untuk mencoretkan kisah kami seterusnya dalam keadaan yang ringkas. Bukanlah saya ini bakhil pengalaman. Tidak sekali malas menulis, kerana tulisan ini tujuan utamanya adalah untuk rakaman kami sendiri sekeluarga, dan pada masa yang sama berteraskan objektif da'wah kepada para pembaca. Memuatkan beberapa hukum penting pada masa yang sama.

Cumanya, pergerakan amalan haji kami seterusnya agak berlainan dengan majoriti jamaah Malaysia. Ada beberapa sebab, dan tidaklah perlu dikisahkan semuanya. Cuma antara sebabnya adalah pertimbangan pada ketika itu Ummu Nufayl hamil, dan kami (saya dan mertua) selaku penemannya turut terpaksa mengikut serba sedikit rentak beliau atas alasan keselamatan dan penjagaan diri.

Pesanan dari saya, ibadah haji itu sendiri merupakan satu cabaran kepada para hujjaj, dan kadang kala ada sesetengahnya perlu 'dilepaskan' kesukaran itu atas sebab-sebab tertentu. Allah swt tidak zalim untuk membebani hambaNya sehingga sampai ke tahap tidak tertanggung oleh mereka.

Diharap, para Imam-imam hujjaj yang keras pandangannya lebih Syafi'e daripada Imam Syafi'e dapat menerima perbezaan kaedah ini dengan hati lapang dan bersyukur kerana Islam memperuntukkan al-Quran dan Sunnah untuk dijadikan panduan. Dan atas panduan itulah, kami juga berlapang dada dalam mengamalkannya dengan panduan dari Imam-imam Mazhab yang diperakui agama.

Beberapa amalan haji yang kami ikuti ada di antaranya mengikuti pandangan yang dinamakan
bernaung di bawah Qaul al-Asah.*


*maksudnya - hukum Fiqh (pandangan ) yang lebih kuat dalam mazhab Syafie di antara pelbagai pandangan dari pelbagai ulama Syafie. Yang mana semua pandangan mempunyai dalil yang kuat, maka ketika itu, pandangan yg terkuat disebut al-asoh.

Sebagai panduan umum, terdapat beberapa kaedah kita mengenal jenis-jenis istilah melibatkan pandangan dalam hukum fiqh dalam mazhab Syafi'e sendiri ada beberapa sumber iaitu :

1) al-Adzhar
- Iaitu pandangan yang lebih kuat daripada 2 atau lebih pandangan yang datangnya dari Imam As-Syafie. Iaitu apabila perselisihan kedua2 pandangan itu sama2 berdiri di atas dalil yang kuat. Mengeluarkan hukum antara pandangan seumpama ini disebut al-Adzhar.

2) al-Masyhur

- Iaitu pengeluaran hukum daripada dua pandangan Imam Syafie, dimana kedua-duanya berdalilkan dalil yang lemah. Maka tarjihnya disebut al-Masyhur.

3) al-Asah (الأصح) - sebagaimana dijelaskan tadi.

4) as-Shohih
- Iaitu pandangn yg benar daripada pelbagai pandangan ulama’ mazhab, yang mana lawannya adalah pandangan dhaif.

5) al-Mazhab
- Iaitu pendapat yang Rajih ketika wujud ikhtilaf ulama’ ashab al-wujuh spt al-Ghazali & al-Qaffal

6) Al-Takhrij
- Iaitu Imam Syafie menjwp dgn 2 hukum yang berbeza dalam dua bentuk soalan yang hampir serupa. Tidak jelas perbezaan antara keduanya. Bgmnpun yang lebih tepat, pandangan seumpama ini tidak dinisbahkan kpd Imam Syafie. Demikian menurut Imam Syirazi ( lihat al-Majmu’ 1/73, Mughni al-Muhtaj 1/21)

dan ada beberapa lagi istilah yang saya tidak ingin peningkan kepala pembaca dengan aturan lanjut, sila rujuk - al-Muhazzab fi Fiqh al-Syafie, Imam As-Syirazi.

Cuma kesimpulannya, ilmu Allah ini luas. Jangan sempitkan ia dengan tanggapan kita yang menjadikannya begitu. Tetapi jangan terlalu liberal sehingga lari dari ketetapan Allah dan Rasulnya.


Perjalanan haji kami, aturannya sahaja sedikit berbeza, tetapi segala amalannya, rukunnya, syarat sahnya masih lagi sama. Mari kita teliti dalam posting seterusnya. Wallahua'lam.

No comments: