Thursday, October 16, 2008

Indahnya PanggilanMu Ya Allah (7)

Edisi ketujuh. Harap belum jemu. Jika sudah, tunggu sahaja bukunya. Bila keluar? Mungkin 10 tahun lagi. :) ..


9 Disember, bersamaan 30 Dzulqaeda 1428, kiraan ke hari kemuncak bermula. Suasana sebenar ibadah makin membahang. Ditaqdirkan kami memilih dan terpilih untuk penerbangan akhir, maka, senggang waktu antara hari tiba dengan hari wukuf cukup singkat. Lebih kurang 10 hari sahaja. Tiada masa untuk mula belajar perkara asas haji. Semuanya perlu 'siap sedia' dalam kepala. Semangat bukan lagi boleh diasah, ia ini perlu 'dikeluarkan', diterjemahkan.


Tiada malas-malasan, tiada penat-penatan. Jutaan jemaah sudahpun bermuqim di sekitar Makkah. Waktu solat, tiada lagi honeymoon 10 minit sebelum waktu. Malahan, 45 minit sebelum masuk waktu solat pun, sudah perlu bersedia bawa sejadah. Atas jalan raya lah jawabnya. Satu jam paling ideal. Tetapi ia menjadikan senggang waktu untuk rehat cukup singkat. Ketika itu,

Subuh - 5.00-5.30 pagi
Zohor - 12.00 - 12.30 t/hari
Asar - 3.15 - 3.45 petang
Maghrib 5.00 - 5.30 petang
Isya' - 7.00 - 7.30 malam.


Kami, para jemaah yang memilih kaedah tamattu', memulakan hari kedua kami di bumi suci ini dengan menyempurnakan umrah, sekaligus melepaskan diri dari ihram. Selesai solat Subuh, terus bergegas kembali ke hotel untuk makan pagi, mebekalkan tenaga, lantas menuju kembali ke MasjidilHaram kira-kira jam 10.00 pagi.


Tiba ke Masjidil Haram, tawaf 7 pusingan, sai'e 7 keliling, dan tahallul.


Ketika tawaf bersama-sama isteri dan dan mertua buat kali pertama ini, banyak pengajaran boleh diambil :


TAWAF

1. Cuba tawaf di bahagian bawah. Jangan tertipu dengan pandangan mata yang melihat terlalu ramai jemaah di bahagian bawah. InsyaAllah, bila kita turun, adalah ruang untuk kita. Allah dahpun menjemput kita. Tempatnya pasti disediakan!

2. Bagi suami isteri, pegang takat pegang, jangan fikir benda lain. Batal wudhu' nantinya.

3. Muslimat lebih baik mengikut dari belakang - pegang hujung kain ihram mahram, pastikan dulu kain ihram yang lelakinya tadi diikat teguh dengan kaedah yang betul!! Kalau tidak, takut ramai jemaah lain batal tawafnya!

4. Jangan jadi bulldozer melintang. Mengganggu dan menyakiti orang ketika bertawaf haram hukumnya. Bergerak secara berturutan, bukan melintang dan menyapu laluan semua jemaah lain.

5. Bincangkan dahulu contingency plan jika terpisah. Jangan panik, dan jangan mengada-ngada cari laki atau bini pada masa itu. Dan, jangan sekali-kali menangis bila terputus dengan mahram. Tak ada sapa nak layan! Teruskan tawaf/sa'ie. Jumpa di tempat yang telah dipersetujui bersama selepas selesai. i.e - Bab Safa, atau di bawah tempat bilal mengalunkan azan. Di sinilah penting orientasi masjid di buat pada hari pertama tiba.

6. Mulakan dari penjuru yang betul, jika jemaah terlalu ramai, cuba masuk dari penjuru (rukn) Yamani bagi mengelakkan terlepas tempat mula tawaf (rukn Hajar al-Aswad).

7. Tempat (garisan) mula tawaf boleh dikenalpasti dengan melihat pada lampu hijau pada bahagian atas dinding MasjidilHaram setentang dengan rukn Hajar al-Aswad.

8. Bagi lelaki, sunat berlari-lari anak pada TIGA pusingan pertama. Tetapi jika keadaan cukup sesak, berjalan cepat sudah memadai. Jika tak dapat juga, berjalanlah seperti biasa. Hati-hati kalau isteri pegan kain di belakang kalau nak berlari tu, samada kain ihram terbang atau isteri kat belakang kena seret!

9. Tawaf 7 pusingan. Sekiranya was-was dengan bilangan, ambil keyakinan pusingan yang lebih sedikit. Tambah seadanya. Jika sudah yakin 7, jangan suka hati buat perkara bida'ah. Jika mahu tambah, buat tawaf sunat yang berasingan. Pastikan bahu kiri tidak tertolak dan teralih arah dari Ka'abah. Jika ya, pusingkan balik, dan undur beberapa langkah.

10. Boleh berpegangan tangan antara suami dan isteri. Dan tidak batal disentuh atau tersentuh perempuan perempuan ajnabi. Tidak perlu talfiq (iktikad berubah mazhab sementara) kepada mazhab lain, berpegang kepada mazhab Syafi'e sendiri sudah memadai.

11. Batal tawaf pusingan tersebut jika terbatal wudhu'. Dan batal wudhu' jika disebabkan perkara yang sama seperti wudhu' solat. Isu bersentuh antara perempuan dan lelaki, batal wudhu' sebaik sahaja 'naik syahwat' ketika bersentuh. Yang lelaki jaga sikit apa yang patut. Jangan salahguna kemudahan yang Islam berikan. Suami-isteri, fokus pada tawaf, bukan pada 'benda' lain. Selesaikan yang selebihnya di tempat lain!

12. Baca doa yang matsur (doa Rasulullah), dan pastikan kita fahami maksudnya. Tidak perlu hafal doa dalam buku, tanpa kita memahami maksudnya. Tidak perlu juga sibuk merujuk buku doa ketika bertawaf, hingga hilang kekhusyukkan tawaf itu sendiri. Juga tidak perlu terikat pada mutawwif.

13. Jangan tersentuh dengan mana-mana bahagian dinding Ka'abah. Ia boleh membatalkan pusingan tersebut. Rujuk buku panduan haji.


SA'IE
1. Mula dari Safa', akhirnya di Marwa pada pusingan ke-7. Pastikan dahulu di mana Safa di mana Marwa

2. TIDAK ADA Sai'e sunat. Jangan terpengaruh dengan dakyah Ustaz Mee Segera.

3.TIDAK PERLU perbaharui wudhu' jika terbatal di tengah jalan. Hanya tawaf yang dimestikan dalam keadaan berwudhu'.

4. Sama seperti tawaf, jangan LARI niat. Jika teralih niat - contohnya rasa dahaga dan NAK PERGI MINUM air. Lalu menuju ke gelen air zam-zam dengan penuh nafsu dan keinginan minum. Boleh bawa kepada TERBATALNYA pusingan tersebut.

5. Jika berhenti minum air (terdapat banyak gelen - suqya' - zam zam di sepanjang laluan), berundur setapak atau dua tapak dari tempat keluar tadi, dan sambung kembali Sa'ie. Jika tidak, pusingan itu dikira tidak memadai.

6. Suami-isteri, boleh berSa'ie bersama-sama, tetapi jaga tingkah laku anda : ) .. Boleh bersembang ketika Sa'ie. Tetapi APA FAEDAHNYA? Banyakkan zikir dan doa.

7. Bagi yang LELAKI sahaja, disunatkan berlari-lari aaanak DAANNN.. antara dua lampu hijau sahaja. Jangan belasah larian pecut, ataupun berlari sepanjang laluan sebanyak 7 pusingan. Tidak ada dalam syari'at minta buat kerja kurang bermanfaat sedemikian.


Selesai Sa'ie, kami bertahallul di pintu Marwa. Saya memilih untuk tidak menggunakan khidmat kanak-kanak Arab di sana. Kerana mereka pasti akan minta bayaran sehingga 30-50 RIYAL! untuk guntingan tersebut. Berhati-hati. Pinjam/bawa saja gunting sendiri dan niatkan tahallu itu dengan menggunting tiga / lebih helai rambut. Afdhalnya bercukur. Tetapi saya menyimpan niat itu selepas selesai Sai'e Haji. Bagi muslimat, jaga bab aurat. Tahallul tahallul juga, rambut tetap aurat. Kalau rasa susah sangat, gunting sahaja bila sampai di bilik.


Tamat episod 7. Sekitar umrah pertama jama'ah Fitrah ZH (JFZH)

No comments: