Tuesday, October 21, 2008

Indahnya PanggilanMu Ya Allah (10)

Haji Bersama si Kecil

Tarikh kemuncak yang ditunggu-tunggu telah pun menjengah diari kami, dan juga jemaah yang lain. 9 Zulhijjah 1428H. Amat mendebarkan. Ketika ini, seronok penuh semangat, berbaur dengan sedikit kejutan beserta kerisauan. Walau apapun, kami serahkan kepada keMahaBijaksanaan Allah swt dalam mengaturkan sesuatu.

Ummu Nufayl telah terlepas 'harinya' buat beberapa ketika. Dan kesihatannya seolah terganggu. 'Sang' suami mula bersuara, "Ya Allah, berikan apa-apa petunjuk kalau ada apa-apa yang perlu kami ketahui"

Ajaibnya kuasa Allah swt, lafaz tadi menjadi doa mustajab pada hari yang sama. Ummu Nufayl mula mengadu pula sakit sana dan sini. Terutamanya pinggang. Hampir tidak terlarat meneruskan agenda biasa ke MasjidilHaram. Dalam keadaan tersebut, kami membuat penilaian dan keputusan pantas, satu ujian perlu dilakukan.

Beli dan guna 'pregnancy test kit'. Ya, POSITIVE!

3 hari sebelum wuquf. Keadaan agak 'gawat' kali ini. Saya membawanya ke klinik Tabung Haji untuk jemaah Pakej di bangunan Wardah Mawaddah, kiranya selang satu dua blok dari penginapan kami. Barisannya agak panjang. Selepas beberapa waktu menunggu, dan tiba pada giliran kami, terus ceritakan keadaan sebenar.

Pengiraan dibuat, dan umur kandungan ketika itu dikira sudah berusia 7-8 minggu. Ya Rabbi. Rupanya ketika menaiki penerbangan ke sini, kami sudahpun 'ber-empat'! Secara prinsipnya, memang jemaah haji tidak akan dibenarkan meneruskan perjalanan, malahan akan ditangguhkan perjalanan hajinya oleh pihak berkuasa. Namun Allah menentukan segalanya.

Setelah berbincang dengan doktor yang bertugas, beliau menyatakan, jika sudah sampai, maka apa hendak difikirkan lagi, teruskanlah amalan haji, cuma jaga pemakanan, ubat-ubatan, dan satu pesanan yang amat mencabar, JANGAN LASAK SANGAT. Bagaimanalah kami hendak pastikan perjalanan haji kami, TIDAK LASAK SANGAT. Kami akur, tempoh trimester pertama cukup 'fragile' bagi ibu mengandung, tetapi, Allah pastinya Maha Mengetahui dan Maha Pengasih.

Ubat berkaitan dipreskripsikan. Kami minta asid folik. Keluar dari klinik, membawa agenda baru Musim Haji 1428. Berhaji bersama si kecil! . Beberapa kitab mula dibelek lagi. Tak cukup dengan apa yang dibawa, pergi ke medan buku di sekitar, merujuk kepada beberapa sumber muktabar yang senang diperolehi di sana. Asalmana rajin membaca tulisan arabnya yang tidak berbaris berpanduan jelas. Kini kami perlu melihat kepada kaedah terbaik yang bakal mengimbangkan amalan haji kami dengan kesihatan bakal ibu dan anak pada tempoh kritikal ini.

Wuquf, lagi 3 hari!

No comments: