Thursday, October 23, 2008

Indahnya PanggilanMu Ya Allah (14)

TAWAF IFADHAH (TAWAF RUKUN HAJI)

Dari Padang Arafah, kami menapak turun menuju ke khemah kami sebaik sahaja matahari terbenam, masuknya waktu Maghrib.

Dengan agak tergesa-gesa, kami menuju ke khemah, memandangkan ramai ; hampir semua jamaah sekhemah kami mengambil keputusan untuk pulang awal ke khemah sebelum matahari terbenam. Kami berasa rugi menyia-nyiakan walaupun sesaat waktu afdhal itu.

Beratur sebentar di tandas dan tempat ambil wudhu', kami memperbaharui wudhu' lantas menunaikan solat maghrib berjemaah bersama-sama. Membiarkan terlebih dahulu jamaah lain menaiki coaster yang disediakan. Kami antara yang terakhir, dan tiada apa-apa masalah, bukannya kena tinggal pun.

Destinasi seterusnya kumpulan kami, berlawanan hala sedikit dengan jamaah lain, kami menuju terus ke Kota Makkah. Untuk pulang ke sana dan menunaikan Tawaf Ifadhah sebaik sahaja melepasi separuh malam 10 Zulhijjah. Tiada apa-apa masalah di sini, kerana tawaf ifadhah, tertibnya tidak boleh dilakukan sebelum wuquf, kami telah berwuquf, dan waktunya selepas masuk malam 10 Zulhijjah.

Perjalanan pulang kami mengambil masa kira-kira satu jam lebih kurang, dan kami tiba ke Kota Makkah. Maha Suci Allah, kami bersyukur, dalam keadaan Ummu Nufayl yang sedang hamil ketika itu, dan saya sendiri yang ada sedikit masalah kesihatan pada ketika itu, kami tidak dipersukarkan dengan kesesakan lalulintas yang teruk. Tambah pula dengan pemandu kami, dengan izin Allah, telah membawa coaaster tersebut dengan segala macam kemahiran. Contohnya kemahiran menunggang kuda di jalan berbatu, memandu kancil di jalan sibuk dan memandu kereta kebal ketika kenderaan lain tersangkut dalam kesesakan.

Untuk makluman, pada tahun berkenaanlah 1428H, terjadinya jamaah haji terkandas dalam kesesakan lalu lintas selama ada yang melebihi 14 jam, dan langsung terlepas mabit di muzdalifah. Kami dilepaskan Allah SWT dari masyaqqah berkenaan.

Setibanya kami di Makkah, kami bertiga mengambil sedikit masa untuk memperkemas diri dan kemudiannya terus ke MasjidilHaram bagi menunaikan Tawaf Ifadhah.

MasyaAllah, Maha Suci Allah Yang Maha Berkuasa, dataran Ka'abah ketika itu lengang-selengangnya kerana kebanyakan jamaah belum tiba dari Arafah. Dan kebanyakkan mereka memang terus ke Muzdalifah. Kami berpeluang bersolat di mana sahaja ruang sekitar Ka'abah ketika itu. Di Multazam, di Maqam Ibrahim, Hijr Ismail dan bergerak dengan semudah-mudahnya dengan izin Allah SWT. Inilah nikmat yang dapat kami kecapi buat sementara waktu.

Sebaik sahaja melepasi separuh malam 9 Zulhijjah, iaitu menjelang 10 Zulhijjah, kami melakukan Tawaf Ifadah - tawaf rukun haji. Bersama-sama kumpulan kami adalah mufti Mesir dan rombongan beliau serta beberapa kumpulan lain yang sempat sampai awal ke MasjidilHaram.

Ketika Tawaf Ifadhah ini, Allah swt, yang Maha Adil, memberikan sedikit ujian kepada saya sendiri. Jika sebelum tawaf saya berpesan agar masing-masing cuba bergerak bersama (Ummu Nufayl dan mertua saya), saya juga berpesan jika terpisah, teruskan tawaf dan tidak perlu mencari-mencari siapapun jua. Lagipun orang tidak ramai.

Allah Maha Kuasa, dicampakkan kepada saya ini rasa 'kasih' yang terlebih sedikit kepada isteri pada ketika itu. Kami terpisah di pertengahan jalan, dan rasa kasih itu menjadi dugaan, apabila saya sendiri menjadi bingung sebentar lalu menerbitkan niat menjejaki mereka. Dan bukan sekadar niat di hati, kaki ini turut bergerak ke hadapan menjejaki mereka. Apalagi, batallah pusingan tersebut kerana niatnya sudah terpesong. Dan tekalah, berapa pusingan tawaf haji saya?

11 PUSINGAN!!.

Hanya kerana perkara yang sama berlaku berulang-ulang. Hinggalah puas saya beristighfar akibat rasa cinta dunia ini, barulah 3 pusing yang terakhir dapat dilaksanakan dengan sempurnanya. Astaghfirullah.

Tetapi mungkin pergerakan saya sendiri, secara bersendirian agak pantas, tamat sahaja 11 pusingan saya, baru sahaja menyamai tamatnya 7 pusingan Ummu Nufayl dan ibu beliau pada malam itu. Alhamdulillah, semuanya selamat, cuma rasa lenguh dan sakit tapak kaki yang teramat sangat

Solat sunat tawaf, minum air zam-zam yang penuh keberkatan, sejukkan sedikit hati dan legakan sedikit otot dan urat saraf yang sedikit terjejas.

SA'IE HAJI

Tidak ingin menyia-nyiakan tenaga dan masa yang tersisa, kami terus menuju ke tempat Sa'ie. Bermula di Safa, sekali lagi kami bertiga diuji Allah swt. Saya hanya mengetahui puncanya setelah sesi 'post mortem'. Senyum..

Kami bertiga terpisah lagi. Ummu Nufayl yang agak keletihan, bersama ibunya, tertinggal jauh dan terpisah dengan saya ketika Sa'ie. Saya sendiri terpaksa 'memecut' kerana tidak pula mahu kejadian tawaf 11 kali berulang ketika Sa'ie. Tambah pula kaki saya agak sakit, baik otot betisnya, juga tapak kaki yang sedikit melecet kerana kejadian tawaf tersebut. Saya meneruskan Sa'ie hingga akhir bersendirian, dan Ummu Nufayl, bersama ibunya. Nasib baik bawa mertua.

Nota : Setelah bermuhasabah, kami memutuskan tiada siapa yang berkecil hati dalam kejadian tersebut kerana ketika terputus daripada pusingan tawaf, saya terdetik di hati sedikit rasa terkilan kerana Ummu Nufayl 'relax' sangat ketika tawaf. Mungkin itu jadi doa yang maqbul, rasa terkilan saya jadikan beliau makin tidak larat ketika Sa'ie. Detik rasa suami katakan. Aduh..

Tambah lagi, Ummu Nufayl pula mengakui, ketika wukuf beliau berdoa agar diberikan kebaikan budi dan semangat juang seperti Siti Khadijah, Siti Áisyah, Fatimah, Siti Hajar (erkk...sapa lagi ye yang dia doa). Akhirnya, dia mendapat 'habuan' seperti Siti Hajar ketika ditinggalkan Nabi ALlah Ibrahim Alaihissalam di sisi Kaabah bersamanya bayinya, Nabi Ismail r.a hinggalah tercetusnya peristiwa Sa'ie itu.

Mungkin pula doanya Ummu Nufayl dimaqbulkan Allah SWT, lantas dijadikan saya bergerak terlalu pantas dan meninggalkan Ummu Nufayl berseorangan (bersama Mama di sisi & bayi dalam kandungan) membina redha bahawa Allah menjaganya. Di sisi Kaabah yang tidak lagi tandus seperti zaman tersebut tetapi cukup rahmatnya di Masáa ini. Paling-paling pun kata Ummu Nufayl, Hajar dulu bersaíe mencari air antara Safa dan Marwah, kini air zam-zam berderetan di tepi Masáa. Kalau dulu Hajar keseorangan di Makkah yang kering-kontang dan tiada berpenghuni, kini kota Makkah (spesifiknya MasjidilHaram) penuh rahmatNYA, dibanjiri hujjaj seluruh dunia bersaíe bersama. Wallahua'lam. Kota Suci Allah ini terlalu unik dan masing-masing ada ceritanya yang tersendiri. Berserta dengan hikmah yang buatkan kita tidak putus merenung kehinaan diri di depan Allah yang Maha Agung.

TAHALLUL AWAL

Kami bertahallul awal sebaik sahaja selesai Sa'ie. Saya sendiri mendapat wajah baru pada malam itu. Rasa kacak juga tidak berambut! ... haha..ups.. Astaghfirullah. Semuanya kerana Allah SWT. Selepas ini sudah boleh berlepas dari ihram dan beberapa pantang laram ihram kecuali yang utama (sila rujuk buku panduan haji).

MABIT DI MUZDALIFAH

*atau boleh sahaja disebut wuquf di Muzdalifah, kerana hanya singgah sebentar sahaja di sana, tidaklah bermalam. Kami tiba pun kiranya sudah lepas separuh malam.

Sebaik sahaja selesai Sa'ie. Pulang ke Farah Hotel (penginapan kami) terus menaiki coaster yang telah pun siap menunggu. Jamaah terakhir yang tiba ke tempat menunggu adalah Ummu Nufayl dan ibunya dan pasangan romantis Pakcik Ismail Ahmad (AJIKIK - penulis sasterawan) dan isterinya, Makcik Khadijah. Kata Ummu Nufayl, romantis kerana sepanjang tawaf dan saíe...Pakcik Ajikik sentiasa menuntun isterinya yang sakit lutut. Bersaíe juga bersama, tak ditinggalkan walau selangkah. Romantisnya pasangan yang berusia lebih 70-an ini. Kami pula lain cerita (cemburu juga kata Ummu Nufayl dalam bercerita sambil gelak redha). :)

Berangkat ke Muzdalifah, masih juga sama perjalanannya, yakni tidaklah terlalu sukar dan lama kandas dalam kesesakan. Tiba di sana, turun, mengutip batu (bukan batu batan ya!) untuk melontar.

PESANAN :
1. Ambil batu yang paling besar pun tidak lebih dari saiz hujung jari kelingking. Mertua saya, dan Ummu Nufayl jika tidak silap ada juga bawa batu sebesar ibu jari dan lebih besar dari itu. Saya nasihatkan, nanti bukan Syaitan yang sakit, tapi jamaah lain yang bengkak kepala. Kita pula yang merah pipi.

2. Batu-batu tersebut tidak perlu disucikan, diistinjakkan, disamak atau sebagainya. Terus boleh guna.

3. Carilah lebih sedikit dari bilangan sebenar, takut-takut tersasar, boleh digantikan. Jumlah anak batu :

a. Jamrah al-Aqabah - 7 biji X 1 hari
b. Jamrah al-Ula (hari Tasyriq) - 7 biji X 3 hari
c. Jamrah al-Wustha (hari-hari Tasyriq -7 biji X 3 hari)
d. Jamrah al-Aqabah (hari-hari tasyriq) - 7 biji X 3 hari

JUMLAH = 70 biji batu. Saya ambil 80 biji. Isi dalam uncang.

4. Jika tidak dapat kutip batu (sekarang sudah mudah), tidak mengapa, di mana-mana tempat sekitar mina dan kawasan jamrah sekalipun boleh dikutip. Cuma terlepas keutamaan sunnah.

5. Jangan tertukar antara batu dan kayu atau najis unta/qibas. Picit-picit sikit. Bawalah lampu suluh ketika mengutip batu.

Tamat. Sesudah itu, kami berpatah balik, pulang menuju Kota Makkah untuk menunaikan solat Subuh serta Solat Hari Raya 'Eidul Adha di MasjidilHaram. Tiba di sana setengah jam ke waktu Subuh. Kami pulang bertukar pakaian kepada 'baju raya'. Jamaah sudah memenuhi masjid. Kami mengambil tempat di Dataran Ka'abah.



Jamaah semakin ramai menjelang pagi hari Raya.

Wallahua'lam.

No comments: