Sunday, April 06, 2008

Cerita Perjalanan Buku

Mestilah! Minggu ini sampai minggu depan kan Minggu Buku!
Mestilah saya ke sana.

Walau dalam penuhnya jadual untuk merealisasikan impian (a.k.a Dreams), kami rancang awal untuk ke sana Sabtu petang, 5 April. Jadi semalam, selepas satu temujanji di kawasan KLCC dan menunaikan solat Asar...kami tiba di KLIBF '08 jam 5.45 petang.

Saya habis RM300 bersih! Suami mungkin dalam RM200 lebih.
Kali ini perbelanjaan paling sedikit di Pesta Buku. Sebenarnya, memang itu pun bajetnya. Tak lebih dan tak kurang. Walaupun ada lagi yang tak terbeli, tapi saya letakkan itu di tempat kurang utama. Apa saya & suami beli?

1. Novel FT, RM100 (lebih kurang)
- Bedar Sukma Biru, Manikam Kalbu di Gerai Dawama (dengan diskaun 25%, ihsan Hj. Zahid yang jadi rapat dengan kami sejak KLIBF 2005)
- Bila Tuhan Berbicara, Karbala, Nama Beta Sultan Alaudin, Karya Nan Indah di Gerai Al-Ameen Serve (tempat FT mencatat di muka bukunya).
2. Novel Zaid Akhtar - Salju Sakinah di Gerai PTS
3. Buku Psikologi di Gerai PTS, RM 180 semuanya di PTS (selepas diskaun 15%)
- Kewangan : 4 judul
- Kendiri : 1 judul
- Penulisan : 2 judul
- Trevelog Haji : 1 judul
dan yang terakhir, cita-cita sejak KLIBF 2006 agaknya...tapi sering ditangguhkan, dan akhirnya kami sepakat menghadiahkan senaskhah
4. VCD Learn Solah with Zaky, untuk Nufayl & Nuha, RM22

5. Pengembaraan Ibn Battutah di Gerai IKIM, RM225 (selepas diskaun 10%) sempena Bonus 2007 buat diri kami berdua.

*Gambar buku-buku baru yang bakal memenuhkan lagi rak buku di TeratakFZH. Agaknya, di rumah baru nanti kena buat rak buku terus kot. Nanti bersepah pulak buku-buku ni kan? Err...apa nama rumah baru FZH tu nanti yer? hehe...tunggu!

***Yang belum saya beli : Buku panduan untuk Home Decorating. Persediaan untuk rumah baru nanti! ;) Yang tiada stok, Tuhan Manusia (FT). Kalau sempat pergi lagi ke KLIBF, mungkin saya akan cari. Selalunya kami pergi banyak kali, tahun lepas 3 kali. Satu lagi nak cari, FT kata ada MPR buka gerai. Di dewan mana ya?

Dan, yang manisnya di KLIBF '08 ni, walaupun tanpa dirancang...saya berpeluang bertemu dengan penulis besar yang berdua ini, FT & Ustaz Zaid Akhtar (bersama isterinya, cantik orangnya!). Jadi, semua novel FT yang baru saya beli dapatlah ditandatangani beliau. Sayangnya, walau 2 kali jumpa Ustaz Zaid & bersembang-sembang dengannya...ketika itu, saya belum mendapatkan naskhah Salju Sakinah di gerai PTS. Jadi, belum ditandatangani oleh penulisnya. Sayang!

Oh...lain kali, jika ada kesempatan bertemu penulis berbakat besar seperti FT & Ustaz Zaid Akhtar ini lagi, saya mesti memotretkan gambar Nufayl & Nuha dengan mereka. Memang semalam tiada orang pun! Lapang! Tapi sayang, semalam tak teringat langsung. Sekurang-kurangnya, apabila mereka besar nanti...mereka tahu mereka pernah berjumpa bakat besar seperti ini kan? Tak langsung, jadi inspirasi buat mereka! Sedang Ummi mereka?heh...saya malu-malu saja, mengaku juga MPR '98 kepada FT...heh produknya? Terakhir ke media, Mac 2005. 3 tahun tanpa karya di media. Tidak produktif!!!

Harap-harap buku motivasi tu dapat meruntut semangat menulis saya semula! ;)

Kami pulang setelah banyak gerai ditutup sudah. Jam lebih 9 malam. Kemudian, kami makan besar di Restoran Alissara, Puchong Perdana. Makan Thai di situ memang asli! Sedap!


Alhamdulillah!!!

2 comments:

ieka said...

hanyyyyyyyyyyy.. saya pun nak gi beli pengembaraan ibnu battutah tu..tapi tak sempat, sbb ibu2 nak balik sebelum jem and saya dah start sakit kepala masa tu.. huuhuh

btw, jeles la..:p

Hany FF said...

heheh...takpa..dan lagi. tapi better dapatkan dlm klibf ini...sebab kata orang ikim...mereka mungkin tak ulang cetak. sebab tak balik modal. terjemahan saja ambik masa 10 tahun. lama dan costly. jual dgn harga RM250 saja. ;) cepat! cepat!