Monday, April 07, 2008

Puspawangi dan Musang Berjanggut


Saya tidak berani memberi komen tentang sumbangan Allahyarham Tan Sri P Ramlee terhadap perkembangan Islam di Malaysia. Namun dari segi nilai kemasyarakatan, beliau kerap kali dilihat telah berjaya menampilkan kewibawaan dalam wawasan berfikirnya terhadap apa yang bakal berlaku pada zaman-zaman seterusnya.

Tertarik dengan salah satu dialog beliau dalam filemnya Musang Berjanggut, mafhumnya antara lain (tidak sempat untuk menggeledah balik rak cd untuk mendapatkan dialog 100% sebenar)

“Saya akan kahwini perempuan, bukan betina!”

Lanjutan itu, Tun Nila Utama @ Raja Muda Pura Cendana telah berjalan dan mengembara, membawa bersama seuncang beras yang bercampur aduk dengan garam dan rempah ratus. ‘Perempuan’ menurut baginda adalah yang berjaya mengasingkan semua ramuan itu dengan sabar, tekun dan rela hati. Ramai gadis yang ditemui, menawan rupanya tetapi tidak berjaya, ataupun tidak cukup sabar mengasingkan kandungan uncang tersebut, lalu tidak ‘terpilih’ untuk dikahwini baginda. Akhirnya baginda bertemu dengan Puspawangi yang cukup sabar dan tekun walaupun ibu Puspawangi pada satu ketika turut mengomel tentang ‘kegilaan’ Tun Nila Utama yang membawa uncang sedemikian serta juga ‘kegilaan’ anaknya mengasingkan semua ramuan itu.

Saya ingin melihat dari perspektif Tun Nila Utama. Pertamanya, manusia di atas muka bumi ini rambutnya sama hitam (dan ada juga berwarna-warni), tetapi hati adalah milik masing-masing. Tidak boleh ditilik dengan pandangan mata kasar tetapi perlu diuji. Kerana hanya ada dua jenis manusia di muka bumi, baik atau jahat. Jika baik, tidak jahatlah dia, jika jahat, tidak baiklah dia. Jika perempuan, bukan betinalah dia, jika betina, bukan perempuanlah dia.

Keduanya, ramuan yang dicampur adukkan itu dan kemudiannya minta diasingkan. Ini adalah satu ujian yang unik. Kerana ia memperlihatkan kepada kita Tun Nila Utama tidak begitu risaukan paras rupa. Juga tidak begitu melihat kepada sejarah kehidupan dan latar belakang keluarga, biarpun kaya mahupun miskin. Beberapa gadis yang ditemui sebelum pertemuan baginda dengan Puspawangi, keluarga mereka cukup baik, mesra dan peramah. Ini secara teorinya tidak memungkinkan anak-anak mereka boleh menjadi betina. Namun ia dibuktikan sebaliknya. Kurangnya kesabaran dalam diri ‘betina-betina’ tadi, kurangnya ketekunan, kasarnya tutur dan budi setelah mereka dewasa adalah pilihan betina-betina itu sendiri setelah keluarganya memainkan peranan yang besar dalam pendidikan asas dan sebagainya.

Akhirnya Puspawangi, yang tidak begitu disokong oleh ahli keluarganya sendiri dalam memisahkan ramuan kerana dikatakan cari penyakit dan buat kerja gila, tetapi hasil inisiatif sendiri, pilihannya sendiri, ketekunan dan kerelaan hati beliau telah membolehkan beliau mengahwini Tun Nila Utama. Itulah perempuan pilihan putera kepada Raja Alam Syahbana.

Filem ini digarap sebegitu rupa, dan saya ingin menggunakan cermin Islam untuk melihat potensi wawasan pemikiran ini pada kacamata kita selaku manusia pada zaman ini.

Dalam post terdahulu, saya telah secara ringkas menghuraikan bagaimana potensi diri manusia boleh terjaga dan juga boleh tercemar. Kali ini, saya suka untuk menekankan bahawa, jika mempersalahkan orang lain apabila kita menjadi betina, binatang, mahupun dajal sekalipun bukanlah satu tindakan yang bijak. Saya terpanggil untuk melihat perilaku ini sebagai salah satu daripada eskapisme individu itu sendiri atau masyarakat yang simpati dengannya. Pada kita ; yang jelas itu jelas. Jika perempuan, perempuanlah, jika betina, betinalah. Jika manusia itu waras, maka manusialah dia, jika tidak waras, maka jadi manusia gilalah dia.

Perdebatan tentang proses yang menyampaikan seseorang manusia itu sampai ke tahap betina, gila atau waras amat subjektif. Tetapi kita harus sedar, sampai ke satu peringkat atau tahap, manusia di anugerahkan Allah swt aqal untuk berfikir dan menilai segala baik buruk dengan menggunakan aqal sendiri. Sampai bila kita hendak mempersalahkan orang yang sebelumnya? Jika kita gagal pada tahap yang kita sepatutnya sudah mampu berfikir, maka itulah kegagalan kita. Bukan salah orang lain.

Kereta baru, bila dibeli, kerap rosak, memang pada peringkat awalnya kita akan persalahkan pengeluar kereta itu. Tetapi apabila sudah terlalu kerap rosak dan membuat onar, biasanya kita akan nyahkan kereta itu dari garaj kereta itu ; bukan pengeluarnya ; kerana kereta itu yang bermasalah. Selagi boleh repair, kita repair, sampai satu tahap, humban saja!

Kita panas baran, suka melahu, meraban dan berleter, siapa peduli tentang asal-usul kita. Biasanya kita akan dibenci atau disukai berdasarkan diri kita sendiri. Kita suka berpolitik kotor, atau berpolitik lembik, jangan salahkah rakyat bila kita tewas. Kita memilih jadi pelacur, baik mengaku sahaja memang kita yang ingin kehidupan sebegitu, senang bagi masyarakat melabelkan kita sebagai haiwan durjana, tak perlu teragak-agak lagi. Tak perlu belas ihsan lagi. Dan selepas segalanya sudah terang, barulah kita tahu doa apa yang patut dibaca untuk itu dan untuk ini.

Wahai insan, terimalah hakikat, dalam dunia ini, memang banyak faktor penyebab untuk kita jadikan alasan untuk menyelamatkan diri sendiri. Tetapi percayalah, sampai ke satu tahap, menjadi tanggung jawab kita sendiri bagi memastikan diri kita ini selamat dunia dan akhirat. Apa pilihan yang kita buat, itulah kita, dan terimalah akibatnya.


Maka berbahagialah orang yang waras aqalnya dan menyandarkan pada iman sebarang keputusan yang ingin diambil dalam hidupnya. Bukan menjadi betina, mahupun orang gila. Gandakan usaha, banyakkan berdoa, ikhtiar dan tawakkal jadi sandaran hidup muslim. Buatlah pilihan seperti yang dibuat Puspawangi agar dapat kita kahwini putera raja!


Wallahua’lam.

No comments: