Tuesday, April 15, 2008

Mengotakan Janji!

Saya mengotakan janji saya untuk memotretkan anak-anak bersama bakat besar yang saya temui.

Siangnya, bertemu Pak Samad. Beli Bulan Tak Bermadu di FatehpurSikri, dapatkan tandatangannya, tandatangani petisyen hakcipta Pak Samad & mengabadikan kenangan di sini!

Malamnya pula, bertemu seorang lagi yang punya potensi diri yang cerah dalam satu program sahabat.

Memang meriah! Sabtu malam di Puri Pujangga, UKM.
Sebuah jamuan makan.
Dengan sahabat-sahabat lama.
Dan keluarga yang sedang berkembang anak-anak mereka.
Ada perbentangan rancangan ekonomi kelab.
dan, yang istimewa...
penampilan Abu Saif sebagai penceramah utama di awal majlis.

Memang, dengan anak-pinak yang pelbagai karenah...ramai ibu-bapa yang terpaksa keluar-masuk dewan. Bimbang ceramah menarik itu dilatari tangisan anak-anak yang bermacam ragam. Saya keluar sekali dua. Melayan Nufayl yang tika itu agak mengantuk. Dia terlelap masa dalam perjalanan dari PJ-Bangi. Tiba di sana, dah jaga...tapi masih melayan emongantuknya. ;)
Sayang juga. Saya pesan pada suami, tolong 'serap'kan untuk saya.

Tentang keluarga.
Tentang strategi Rasulullah s.a.w.
Tentang fitrah manusia.
Tentang aturan yang dijadikanNYA.
Tentang membina biáh solehah dalam diri, unit terkecil, masyarakat.


Sekali lagi, saya mengabadikan kenangan bertemu dengan Abu Saif yang entah bila lagi, dengan memotretkan gambar dan tandatangannya dalam naskhah karyanya, Aku Terima Nikahnya.
Tahun 2005, ketika usrah di rumah Abu Amiir. Nufayl pegang apa tu? Pensil warna besar, hadiah dia dapat apa ya? Naik pentas sorang-sorang ambik hadiah. Sabo je la, pantang orang sebut nama dia! ;)
Sebenarnya, depa tak tau...Nufayl tak sempat mandi daripada Subuh. Macam sapa ya? heh...tapi, bukan sebab bizi. Nufayl lena masa balik rumah. Kesian nak kejut, jadi...tukarkan seluar saja. Baju pun tak bertukar.
hehe...kalau depa tau...mesti Nufayl tak menang malam tu!
Apa pun, memang meriah dengan anak-anak, baca : Ikmal, Sirah, Fawwaz, Amni, Muhammad, Amiir, Afiq, 'Ali, Fahim, Ziyad, Adam, Fahri, Nufayl & Nuha. Ada lagi yang masih belum join the club - Alya, Amin, Alif Fitri.
yang apabila belum disuruh naik pentas, dah conquer pentas. Dah suruh naik pentas, tak nak turun-turun. Orang suruh buat fashion show, depa buat tayangan perdana Ultraman vs Power Ranger. Orang suruh nyanyi, pakat peluk hadiah masing-masing sambil lawan-lawan. Tau macam mana depa turun pentas?

Bila ada sorang bukak loud speaker la.
Mula-mula Ziyad. Lepas tu, Nufayl.
;)
p/s:Ummu Nufayl sedang meladeni Aku Terima Nikahnya. Target nak habiskan hari ini + serapkan ilmunya + amalkan pengajarannya.

No comments: