Thursday, April 10, 2008

Rihlah Ibn Battutah

Sungguh asyik baca Rihlah Ibn Battutah!
Selepas makan malam, adalah masa rehat.
Setelah seharian di pejabat dan pulangnya dengan tugasan lanjut di dapur,
saya mohon melegakan badan selepas makan malam.

Ambil masa rehat-rehat sambil menyelak helaian-demi-helaian karya agung Ibn Battutah itu sangat menyenangkan. Biarpun saya belum sampai ke sepatah kata mula penceritaan oleh Ibn Battutah, salah seorang pengembara agung dalam Islam, penulisan oleh Ibn Juzayy dan hasil terjemahan Adi Setia, Syed Nurul Akla & Wan Roslili ...dia sudah merentap cinta saya untuk mengembara bersamanya dalam karyanya itu.

Tajuk asalnya sangat panjang.
Cukuplah dengan Rihlah Ibn Battutah!

Kalaupun saya tak dapat pergi ke segenap pelosok bumi yang dijelajahinya, cukuplah kalau saya dapat melangsaikan karyanya!

Impian lagi : Jelajah demi belajar! Bila ya? Harap tiba masanya!

No comments: