Tuesday, April 29, 2008

Hadiah untuk dia...

Buat seorang lagi insan yang menyambut hari bahagia, 27 April 2008...

Selamat Hari Lahir!

Tahun lepas, tak berpeluang kami menyambut ulangtahunnya, kerana pulangnya Ayah (baca : datuknya) ke rahmatullah. Tanggal ini, tahun lepas...dia sedang sibuk menguruskan jenazah Ayah.

Apa hadiah daripada saya?

Ermm...tahun lepas, sebentuk cincin (dah hilang pun, dia memang tak lekat pakai cincin) dan al-Bidayah wan Nihayah (separuh saja hadiah drp isterinya, separuh lagi dia beli sendiri). Dah lima tahun berturut-turut, kalau tak silap Ummu Nufayl...hadiah hari lahir untuk Abu Nufayl berupa kitab. Bermula dengan
(i) 2003 : Rasulullah sebagai Suami, Bapa & Pemimpin (tak tepat tajuknya)
(i) 2004 : Mustika Hadith : Hadith Qudsi
(ii) 2005 : Siri Kebangkitan Islam : Gambaran dan Sejarah dalam Tamadun Dunia karya Marshall G.S. Hodgson
(iii) 2006 : tak ingat!
dan akhir sekali tahun lepas
(iv) 2007 : Kitab al-Bidayah wan Nihayah karya Ibn Kathir (+cincin zamrud).

Dah ulangtahun Abu Nufayl tiap-tiap tahun dekat-dekat Pesta Buku. Nasib ler! Tapi apa pun, buku bukan sekadar berkulit keras atau nipis, kertas cantik atau tidak, atau harganya RM19.00 atau RM5.00 atau lebih empat angka.

Ilmu yang termaktub dalam buku itu, tiada harga yang dapat menilainya...kecuali penghayatan ilmu itu dan menyebarkannya kepada orang yang terdekat khususnya dan masyarakat amnya. :)
Itulah cabaran saya buat suami setiap kali menghadiahkannya kitab-kitab itu.


Tahun ini masih buku. Dan sedikit kelainan...

bukan lagi kitab-kitab agama. Saya sahut seruan Abu Saif pada jamuan makan malam dan dalam bukunya, Aku Terima Nikahnya untuk memastikan kita membaca buku ini. Jadi hadiah saya untuk suami tersayang, ialah :


Hasil karya Dr. John Gray, dan sebuah bingkai gambar khas untuk dia letakkan gambar saya di meja kerjanya. Kenapa saya buat begitu? Saja!

(Nota : cetakan yang saya beli kulitnya lain sedikit).





Semoga FitrahZH mendapat manfaatnya! ;)

1 comment:

y@tipruzz said...

hehe kite pon ade buku men from mars tuh...tapi cover kaler hijau.
baca jgn tak baca!