Friday, April 18, 2008

Buku-buku-buku (&filemnya)

Memang.
Macam-macam nak tulis.
Ada tujuannya sekadar nak catat. Ada yang nak bagi ingat. Supaya tak lupa!


1. Travelog Haji.


Salah satu buku yang khusus dibeli oleh Abu Nufayl. Dia sedang meladeninya. Bawa ke tidur...heh. ;) Kebetulan, saya terjumpa blog penulisnya, Dr Muhd Kamil. Baca-bacakanlah. Menarik!


2. Aku Terima Nikahnya.
Dah khatam! Memang best! Cetusan rasa & fikir seorang lelaki/suami/anak lelaki/ayah. Yang seringnya, sukar benar untuk diluahkan. Ya, lelaki lebih gemar memendam. Sukar menceritakan rasa, menjelaskan fikir. Sedang isteri suka penceritaan jelas tentang rasa, fikir dan cita bersama. Rasa 'full' selepas membaca. Rasa lebih terhayati & terkesan hidup yang bersama ini. Tapi bersama suami saya lah (bukan bersama penulisnya ok).


Dan...entah kenapa...rasa teringin nak memiliki :

3. Little Women
DVD/VCD Filem Little Women. Aku miliki novelnya, tulisan Louisa May Alcott. Sejak 1995, kubeli usainya kertas terakhir PMR. Antara novel kesayanganku dan yang sering kuunjukkan untuk dibaca gadis remaja yang kukenali - menyubur rasa kewanitaan ;)

Ceritakan itu banyak kali difilemkan. Aku pernah menonton versi 1949 di TV - agak lama dulu.
Entah kenapa, rasa teringin memiliki satu salinan filemnya. Versi 1994 pun jadilah!



4. Anne of Green Gables (AoGG)
Seringkali apabila teringatkan siri novel AoGG yang pernah aku & Ummi Fahim miliki dulu, rasa rindu untuk membacanya. Sebenarnya, aku baca novel ikut mood. Kalau masa tu mood nak bahan bacaan yang berbentuk kekeluargaan - aku pilih bahan bacaan begitu. Kadang-kadang nak yang berat - aku baca yang ilmiah.

Nak beli semua balik. Semua ada 6 siri novelnya yang pernah aku & Ummi Fahim miliki. Semuanya ada 8 sebenarnya. Dan pastinya, kalau dapat VCD/DVD lagi bagus.


Nak nak nak. Erks! Ni birthday Abu Nufayl yang dah dekat, tapi isteri dia yang sibuk nak macam-macam. Nak hadiah apa yer kat Abu Nufayl? Erm..pikir-pikir!

No comments: