Thursday, April 17, 2008

Membentuk Syukur?


Saya tersentuh!

Semalam, saya bertemu dengan sahabat yang sama-sama menunaikan kewajipan di Tanah Suci hujung tahun lalu dan awal tahun ini. Kami berpisah selepas kali terakhir bertemu di Makkah apabila dia bertolak ke Madinah, sedang saya masih di Makkah. Saya ingat, sebelum Haji...kami bertemu ketika saya sedang mencari saf untuk solat Zuhr di Masjidil Haram. Pandangan mata bertaut lantas masing-masing terjerit nama sahabat lalu dia melambai dan memberi ruang untuk saya dan mama solat di sebelahnya. Dan sesungguhnya pertemuan di Masjidil Haram ini berlaku sejurus selepas saya teringatkan dia ketika saya dalam perjalanan ke Masjidil Haram. Ya...sekilas namanya terlintas di fikiran, lalu Allah temukan kami di sini.

Selepas pertemuan itu, kami berhubung melalui telefon. Usai haji, dia ada mengajak saya bertemu, tapi ketika itu saya demam dan tak dapat menunaikan hajat itu. Selepas berjaya mengatur pertemuan di laluan saíe baru, dia pula demam. Sebelum dia bertolak ke Madinah, kami outing bersama selepas Isyak dan makan-makan di at-Tazajj, restoran makan segera di Marwah al-Haram Mall.

Tadi, saya nampak kelibatnya seolah menunggu saya ketika suami saya baru parking di lobi pejabat suami. Dia & Nufayl turun di lobi dan saya sibuk bersalam-salam dengan mereka.

"Kejap!", kata saya.

Selesai bersalam-salaman, dia tunjuk perut saya dan bertanya,
"Ko dah berapa bulan?"
Saya kaget. Kenapa dia tanya begitu. Perut saya buncitkah?
Tiba-tiba terlintas di hati saya apa yang berlaku sebelum ini. Allah! Sungguh saya lupa!

"Oh...dah tak ada!", jawab saya kepadanya.
Dia pula mengambil giliran; kaget. Kenapa?

"Dah tak ada. Aku bleeding, seminggu lepas balik Malaysia.", aku jelaskan padanya.

"Aaa...maksud ko...gugur?", dia minta penjelasan lagi.

Aku mengiyakan.

"Patutlah aku tengok kempis je perut ko. Patut dah 6 bulan kan?"

"Aahla...kalau tak dah besarlah perut aku ek!", aku ketawa. Menelan kepahitan dengan ketawa, ya itu yang selalu aku lakukan.

"Agaknya, penat sangat kat sana kot. Lasak!", tekanya.

Aku hanya tersenyum sambil menceritakan keadaan sebenar padanya,
"Sebenarnya, waktu aku gugur tu...13 minggu. Baby dah tiada heartbeat dan tidak membesar. Dia hanya sebesar 6 minggu. Menurut doktor dah 7 minggu dia tiada dalam rahimku."

"Maksud ko waktu ko tahu tu...8 minggu kan? 'Dia' dah tak ada?"

Aku hanya mengiyakan.
Aku hanya menambah, yang sering aku katakan kepada mereka yang bertanya,
yang sering menyejukkan hatiku di saat gundah.

"Dia tidak sempat 'hidup' dalam rahimku. Hanya ditemankan Allah untuk perjalananku ke sana. Biar apa pun, aku tetap bersyukur...kerana Allah meminjamkannya kepadaku...dan hikmahnya, perjalanan kerjaku di sana lancar. Biar sebentar, aku bersyukur atas hikmahnya itu."

Itulah hikmahnya yang dibuka hijabnya pada fikir áqalku. Yang sering kuguna untuk pujuk diri ini. Bagiku, setiap ketentuannya itu besar hikmahnya. Tak semua benda kita boleh kongsi di saat kita resah atau bersedih. Dan, bagi yang mengenali diri ini...mereka tahu. Apabila saya mula bercerita, itu maksudnya...saya dah redha dengan perkara itu.

Biar apa pun yang berlaku, kita sebagai hambanya...patut bersyukur! Dalam tulis komen saya kepada Ummu Auni, saya berkata...biarlah sakit itu mengambil tempat dalam diri kita. Telah ditentukanNYA. Kita jalankan saja kerja kita sebagai hamba - bersyukur! Biar susah, biar payah...dan kalau mudah membentuk hati, bersyukurlah atas kemudahan itu. Kerana DIA tidak menjadikan sesuatu dengan sia-sia.

Dan, jika kita hambaNYA yang bersyukur...tentu kita tidak akan menyalahkanNYA. Apatah lagi, untuk wanita yang tidak seimbang thyroid level ini...kebarangkalian gugur lebih tinggi. Jadi, untuk apa dikesalkan? Sudah dua anugerahnya. Mereka sempurna áqal dan fizikalnya. Itu lebih daripada cukup untuk disyukuri.
31 Julai. Ya! Tarikh adik Nufayl & Nuha dijangkakan menjengah dunia. Tapi dia tidak ditaqdirkan begitu. Walau Ummi & Abah pernah teruja dengan 'yang ditiup rohnya di Madinah al-Munawwarah' ini (menurut Imam Syafie roh ditiupkan pada minggu ke-10, ketika itu kami di Madinah), dan Ummi dah beli satu suit baju tidur di Makkah dan sehelai selimut kain kapas di Jeddah (barang baby terawal yang saya beli sepanjang sejarah mengandung), biar apa pun...kami redha dengan ketentuanNYA!

No comments: