Sunday, March 23, 2008

Binatang-Binatang Ternak

Memelihara potensi yang dianugerahkan Allah swt adalah menjadi kewajipan setiap hamba Allah. Baik secara ubudiyahnya (bagi yang beragama Islam), mahupun secara fitrah manusia itu sendiri (tidak kita apa agamanya sekalipun) ; pemeliharaan ini akan berlangsung secara sedar mahupun tidak sedar.

Tidak ada manusia, walaupun sebodoh mana sekalipun diri mereka, akan memperbodohkan diri sendiri. Tidak ada sehina mana sekalipun manusia akan menghina diri sendiri. Itulah sebabnya, segila mana manusia, tidak akan mengaku mereka gila. Itulah fitrah manusia. Oleh kerana itulah, kita, baik sedar atau tidak sedar, sentiasa merasakan diri kita betul, walaupun hampir semua orang, makhluk dan tumbuhan di muka bumi ini mengatakan kita salah. Itulah fitrah kejadian manusia. Mempertahankan potensi diri.

Walaubagaimanapun, ada batasnya bila kita mempertahankan potensi diri. Allah dan RasulNya telah menggariskan dan membataskan semua ini agar kita semua, manusia yang lemah ini tidak terlajak jalan hingga tidak boleh diundur kembali.

Batasan syarak cukup banyak, ia tidak terlalu menyusahkan, dan tidak pula terlalu senang hingga boleh dipermainkan. Daripadanya, terbit pula batasan dan suruhan dalam bermuamalah yang disandarkan pada batasan syarak tersebut.

Walaupun secara asasnya muamalah itu kaedahnya diharuskan dengan apa sahaja caranya, tetapi bila muncul tegahan agama, ia wajib dihentikan. Antara batasan syarak yang terkandung dalam syarat-syarat muamalah ialah menghormati pemimpin selagimana ia mematuhi hukum Allah dan tidak menghalang ibadah dilaksanakan oleh rakyatnya.

Namun ini adalah kaedah asas bermuamalah yang juga dikenali sebagai amal-amal kebaikan yang dilakukanbagi memakmurkan hidup manusia.

Ada satu lagi perkara yang lebih besar, iaitu, mencegah kemungkaran, yang mana ia lebih tinggi statusnya berbanding berbuat amal kebaikan. Hamba Allah swt, di antara pergi melawat jiran sebelah, dengan menegur pasangan muda yang berpelukan di hadapan rumah jiran, maka menegur kemungkaran itu lebih wajib kepadanya berbanding pergi berziarah ke rumah rakan dan jiran.

Dari sinilah boleh diterbitkan kesimpulan, memajukan negara, walaupun niatnya untuk maslahah (manfaat) rakyat jelata, tetapi mencegah judi, arak dan maksiat adalah lebih wajib bagi pemimpin berbanding membina rumah flat kosong yang tidak kepingin didiami oleh rakyat jelata yang dirobohkan rumahnya.

Tidak kiralah siapa yang memerintah , prinsip asasnya tetap sama. Memajukan ekonomi sesebuah negeri atau negara tidak sepenting memastikan ekonomi akan berkembang tanpa dibayangi unsur riba. Kita harap semua pihak dapat melihat perkara ini dengan saksama.

Hasil kerana kita terlalu ghairah dengan amal kebaikan, yang kita banggakan sebagai amal baik kita di dunia, kita terlupa, sudah terlalu banyak maksiat dan kemungkaran yang kita biarkan, dan ia akan menjadi 'road block' kepada kita di hari Akhirat kelak.

Wal'yazubillah. Imbang-imbangkanlah, tidak terlepas tanggung jawab seseorang muslim menceGah sesuatu kemungkaran walaupun beliau telah pun membebaskan seribu orang hamba. Kealpaannya dan kecuaiannya tetap akan menjadi penghalang jalan mudah untuk ke syurga. Berhati-hatilah kita semua. Dan syabas kepada mereka yang cukup jelas dan telah mengamalkan konsep ini dalam hidupnya! Itulah antara kaedah terbaik memelihara potensi diri.
Sekadar coretan tengah malam. Sambil membaca isu-isu terkini beruk-beruk berdemonstrasi di beberapa tempat, Ketua-ketua kerajaan negeri BN yang katanya menang tetapi terpaksa tukar baju, rumah dan kehilangan elaun. Ada juga dari parti yang mempertahankan kedaulatan Sultan, tetapi wakil-wakilnya sebulat suara mengetepikan peranan dan kedaulatan istana dalam pemilihan menteri besar. Inilah yang dikatakan serpih paku dulang diketuk, mengata orang dia yang beruk. erk.. kurang hikmah? Lembut la tu kan? ..

Daripada apa yang ditulis dek kumpulan beruk biadap yang kurang ajar di bawah. Baca tulisan kain rentang ini.

















"Kami nak Idris, Natang (binatang) - siapa binatang itu? Ahmad Said? atau pihak Istana? "



Barulah kita faham, betapa besarnya kuasa Allah yang sejak azali lagi berfirman bahawa dalam segala helah dan tipu daya makhluqnya, maka Allah yang Maha bijaksana dan Maha licik tipu dayanya.

Firman Allah, " wamakaru wamakarallah wallahu khairul maakirin".. maaf saya tidak suka tulis ayat al-quran dengan tulisan rumi, tetapi ayat ini rasanya semua orang akan baca betul kan..

Ingatlah mempertahankan potensi diri manusia, keluarga, parti, negeri mahupun negara mestilah berlandaskan syarak, bukan kerana bangsa. Kaedah yang menyalahi syarak tidak akan bertahan lama, jika pun bertahan, mereka akan terus di'istidraj'. Leka dan ghairah dengan kuasa dan pangkat yang sebenarnya punca bala hari akhirat. Percayalah, BN sedang ditimpa bala dan fitnah dunia, agar penongkat-penongkat bumi yang sedang tidur bersama ketuanya...






...sedar bahawa mereka sepatutnya terjaga hasil kebencian dan kemeluatan manusia terhadap mereka sudah mendcapai satu tahap tertentu. Apa kata orang mereka sendiri

Doakanlah kemunafikan politik dan binatang-binatang ternak ini - ataupun lebih hina daripada itu, akan diberikan keinsafan oleh Allah swt. Kita sayang manusia-manusia ini, kalau binatang ternak, ada manfaat juga disembelih...

Ketika manusia tidak mampu memelihara potensi-potensi kurniaan Ilahi itu dan merosaknya, jadilah mereka sama seperti haiwan bahkan keadaan mereka lebih buruk lagi, sebagaimana ditegaskan di dalam Al-Quran:

"Ulaaika kal an’am bal hum adhal"

"Mereka itu bagaikan binatang ternak, bahkan lebih sesat lagi"


Wallahua'lam

1 comment:

shafarina said...

cantik poster sleepers tu :)