Wednesday, January 28, 2009

WEEKEND HIGHLIGHT : 2 STORIES

CUTI 24-27 JANUARI 2009, JAHIT TUDUNG

Cuti lama hujung minggu lalu sempena Tahun Baru Cina, membolehkan saya menyiapkan projek menjahit tudung saya. Itu pun, hanya Isnin dan Selasa yang dapat diperuntukkan untuk menjahit. Alhamdulillah, 11 tudung siap. Campur 2 tudung awal yang saya buat...jumlah semua 13. Tapi bukan semuanya saya punya. Ada yang untuk dihadiahkan, ada pula untuk lelong.

Gambar? Belum lagi...baru hantar jahit tepi. Minggu depan, semasa outstation ke Pantai Timur sempena IQA...bolehlah saya melaram. ;)

Rasa kosong pula malam ni tanpa kain untuk dijahit. Nampaknya ada azam baru sebelum bertolak ke Kelantan, Jumaat ini. Saya kena beli kain lagi...penuhkan masa lapang. hehe. Bukan apa, practice makes perfect orang White Sand kata. :P

CUTI HUJUNG MINGGU : 10 JANUARI 2009, LIQA' & ZIARAH AJIKIK

Hari yang sangat menyegarkan. Ada Liqa' Usrah di lokasi pilihan, rumah Jie & Nuar di Kajang Perdana. Hari yang ditunggu Nufayl juga, bertemu dengan sahabat baiknya Fahim. Abu Nufayl dibuli beri tazkirah oleh incik mudin. Alhamdulillah, tak sia-sia Ummu Nufayl merungut-rungut...inputnya segar dan mengesankan (ataupun, nak bagitau yang Ummu Nufayl suka sangat dengan topik sirah dan pengajaran serta kaitannya dengan masa kini...heheh).


Usai tazkirah dan sesi makan-makan termasuk menyantap kek hari lahir Ziyad yang seminggu daripada tarikh tersebut...kami solat Zohor berjemaah. Kemudian, mulalah sesi Ziyad merampas Ummu Nufayl daripada Nuha. Terus tak nak berrenggang lagi dengan Ummu Nufayl. Nuha boleh tahan jelesnya juga. Si Ziyad siap nak ikut kami pulang. Comel sangat!

Dari Kajang Perdana, kami ke Universiti Notthingham...tak jauh, hanya beberapa kilometer daripada rumah Jie. Ziarah sepupu Ummu Nufayl, Fatin Amirah di sana. Lepak-lepak dalam bilik Mira (single room, Apartment Kapas) sambil menghabiskan stok makanannya. Dia dalam mood study sebab sedang dalam minggu peperiksaan. Saja kacau dia yang khusyuk dengan Engine Maths!

Kemudian, ziarah En. Hamid dan isteri yang baru mendapat cahayamata ke-empat. 4.5 kg & normal! Anaknya yang baru 10 hari...memang nampak besar betul! Lama juga di sana. Sambung pula ke gerai Char Koewtiaw yang sedap.

Tak jauh daripada gerai itu, kami ke Taman Mesra...hajatnya nak ziarah Pakcik Ismail Ahmad dan Makcik Khadijah yang sama-sama menunaikan haji 1428h. Tapi, masa beranjak ke Maghrib semasa kami dalam proses mencari rumah. Solat jemaah di Surau taman tersebut. Akhirnya, dengan bantuan En. Johari, penduduk yang terpilih untuk membantu kami (tanya soalan waktu dia menyiram pokok bunga)...kami dapat nombor lot rumahnya dan sesi ziarah bermula.



Pakcik Ismail sebenarnya adalah seorang penulis. Dulu, dia bekerja dengan DBP. Dia salah seorang pengasas Dewan Siswa(atau HSSBR?). Dia tak lain dan tak bukan ialah AJIKIK. Saya mengetahuinya semasa sembang-sembang dengannya sewaktu minum kopi di tingkat mezanine. Teruja sungguh saja apabila tahu dia adalah AJIKIK. Ceritanya nama AJIKIK diperoleh daripada pangkal namanya dan kawan-kawan satu biliknya yang rapat. Saya juga berkongsi dengannya tentang pengalaman saya, pernah 2 kali memenangi HSSBR. Dia sangat teruja dan kami banyak berkongsi cerita. Mama? Yang juga minat sastera, terus memperkenalkan Pakcik AJIKIK kepada kawan-kawan jemaah yang lain. Tapi...siapalah yang kenal orang sastera kan? Lagikan Sasterawan Negara ada yang tak kenal.

Kami ditaqdirkan rapat dengannya dalam perjalanan haji kami. Mereka adalah contoh pasangan romantik dan sangat seadanya semasa di sana. Bayangkan, semasa sa'ie...selangkah pun dia tidak meninggalkan isterinya yang berjalan sambil memegang/'bergayut' bahunya. Hikmahnya jelas terasa pada saya dan suami. Ingin benar mencontohi.

Apa pun, ziarah ke rumahnya juga memberi pengajaran...bahawa kenapa bersilaturrahim itu sangat dianjurkan. Pakcik AJIKIK yang sangat tajam dan kuat ingatannya membuatkan kami terpana kerana kami yang muda ini, kadang-kadang kurang mengambil tahu/ mengingati tentang sahabat lain. Sesuatu untuk diteladanikan?

Hari Sabtu, 10 Januari cukup indah...kerana senyuman yang diterima atas ziarah kami sangat mengesankan. Menyentuh jiwa.

Apa lagi yang perlu saya tulis. Tak terungkap. Hanya jiwa bisa merasa.
Cukuplah catatan untuk hari ini.
Saya memilih untuk meneladani.

Anda? Apa pilihan anda?

:)

No comments: