Thursday, March 27, 2008

Bahagiakah Esok?

Bahagiakah esok?

Esok mungkin adalah hari gembira untuk sesetengah orang.


Semalam dapat gaji. Esok pula insyaÁllah ada rezeki tambahan. Hari pembayaran bonus 2007 bagi semua yang sama kompani dengan saya. Alhamdulillah!!!


Bagi saya, esok hari yang gembira.
Kenapa gembira?

Mestilah, rezeki yang dianugerahkan olehNYA...mestilah disambut perasaan penuh kegembiraan & kesyukuran, tanda kejayaan dunia....semoga dapat membantu kita mencapai kejayaan di akhirat.

:) Alhamdulillah, akhirnya saya berkesempatan merasa menjadi yang 'lebih' daripada kebanyakan orang.


Apa perasaan saya ketika mula-mula mengetahui...antara yang dalam unit kami, saya antara yang dipilih untuk mendapat 'lebih'? Ketika diberitahu oleh bos saya...mula-mula macam tak percaya. Dalam pada itu, saya bersyukur...kerana buat pertama kalinya...pada tahun 2007, saya mula mengerjai KPI saya dengan usaha sendiri. Jika tahun-tahun sebelum ini, ketika di Technical Support...keputusan KPI saya adalah purata pencapaian semua unit under GM...keputusan KPI saya = keputusan KPI GM. Tak ada feel of belonging! Tapi, tahun lepas saya berusaha untuk keputusan kami. Mengekalkan waiters=0, completion of SRR ahead of target, PO issuance within 1 month of LOI/LoR, sama-sama berusaha untuk mengekalkan pencapaian CAPEX etc. Banyak lagi tak tersenarai di sini. Dan, hasilnya...unit kami berhasil menjadi no.1 dari kalangannya di Malaysia untuk tahun 2007. Kenangan manis!


Memang! Semuanya hasil teamwork. Apabila saya mendapat 'lebih'...timbul rasa kasihan kepada kakitangan lain yang lebih senior. Tapi kata seorang Manager yang juga sama dengan saya, ini masa kita...masa mereka akan tiba juga. Ini baru pertama kali saya dapat merasai kemanisan ini. Saya bertemu dengan seseorang yang tidak pernah mendapat seperti orang kebanyakan. Dia menitiskan airmata apabila menceritakan tahun ini dia dapat seperti orang kebanyakan kerana pindah bahagian. Saya seperti tak tertelan kemanisan ini. Melihatkan wajah seorang Manager yang sebaya bapa saya menelan pahitnya realiti yang dia hadapi. Peluang mendapat lebih pada tahun ini membuatkan saya faham apa rasanya itu. Manis-manis kelat...heh. Apa pun yang kita dapat sebenarnya, bukan hak mutlak kita. Ingatlah, rezeki untuk diberikanNYA untuk kita untuk kita salurkan kepada yang berhak. Siapa? Mungkin saudara kita, atau sahabat kita, atau siapa saja yang memerlukan.


Apa pun, jazakallahulkhoiran kathira buat suami yang banyak memberi sokongan, anak-anak yang memahami, buat seorang ketua yang menghargai, buat collegues yang bersatu dalam menjalankan tugas, buat staf-staf yang memberi kerjasama penuh. I love being here!


Apa pun, sejak seminggu lepas saya bekerja keras membuat perancangan kewangan. Mestilah! Nak masuk...mestilah dirancang. Nanti, yang keluar tak sempat terancang...melopong tengok RM jadi rm.


:)


Macam-macam perancangan ada.
-Nak beli barang.
-Nak beli baju.
-Nak bagi kat Mak.
-Nak Saving.
-Nak melabur.

Saving kat mana? Melabur kat mana? Pastinya, untuk dapat pulang berganda. Berapa ganda? Ikut Fund lah yer? ;)


Apa pun nak dibuat dengan rezeki daripada Allah tu, buatlah...asal tak melanggar syariat.

Pesan saya,
ada satu lagi cara membelanjakan rezeki tersebut dan insyaÁllah janjiNYA...kita akan dapat pulangan 10 kali ganda daripada apa yang kita berikan. 10 kali ganda tu banyak mana? Kiralah sendiri!



Sedekah.


Jangan lupa...bukan setakat pulangan di dunia, tapi juga di akhirat.





Sekadar berpesan-pesanan...dan juga berkongsi peluang jika ada yang berminat boleh terus hubungi orang yang berkenaan atau saya.


ISSA memerlukan sumbangan untuk membeli tanah tapak untuk dibangunkan sekolah. Founder ISSA, adalah sahabat kami (FitrahZH & Geng DCBA) - Pn Sabariah Faridah/ Kak Fari. Targetnya untuk mendapatkan 1100 orang menyumbang RM1000 seorang untuk mencukupkan RM1.1juta. Tapi saya faham...jika kita tak mampu untuk menyumbang RM1000 pun...cukuplah sekadar termampu. Boleh melalui saya untuk saya kumpulkan sebelum salurkan kepada ISSA.


Amal jariah antara pahala berterusan (seolah auto-debit kad) yang akan menemani kita setelah kembali ke 'sana' kelak. Boleh rujuk poster di atas untuk keterangan lanjut.





~~~~
Watawa saubilhaqqi watawa saubissabr
"Berpesan-pesanlah dengan kebenaran, dan berpesan-bepesanlah dengan kesabaran"

2 comments:

nuun said...

Tahniah atas kelebihan itu..mesti lebih banyak ni.. boleylah buat tebus ESOS

Anonymous said...

yeay yeay.. duit lebih.. yeay yeay.. nak sikeeett... eh.. nak banyak!..