Friday, February 29, 2008

Antara Khadijah atau Fatimah?

"Antara Khadijah atau Fatimah, yang mana pilihan suri-suri sekalian? Isteri Rasulullah atau puteri baginda? Apa ada pada kedua beranak ini? Hingga perlu jadi pilihan suri?"(tiada kaitan dengan gambar di atas)

Oklah...nak keluar daripada topik PRU la sat buleh? :)
Hujung minggu ini, saya tinggalkan 'rumah maya' ni dengan catatan ni.
Rehat jap daripada topik politik. Nanti sakit jantung! ekekek...(no wonder many politicians have heart problem ha?!)

Saya sangat tertarik dengan kisah benar, pengalaman Aini yang dikongsi dalam blognya.
Sebenarnya ini lanjutan daripada perkongsian pengalaman, harapan & azam para ibu & bapa yang berkomentar dalam posting Aini tu.
Saya pun ada komen juga...tulisan di bawah...adalah hasil suntingan & ada sedikit penambahan daripada komen saya di blog Aini. :)
Seronok baca pengalaman ibu-ibu semua dan untuk Cord yang bernas, terima kasih!
Terima kasih kerana berkongsi. Rasa kaya dengan pengalaman apabila dapat berkongsi begini.

Masa baca posting Aini : Cerita Maid, macam-macam perkara terlintas dlm kepala.
Sebenarnya, ada beberapa perkara yang bermain di fikiran saya sekarang. Perancangan yang belum diputuskan, telah diunjukkan kepada suami tetapi belum ada jawapan yang pasti.
Salah satunya, ya...pembantu rumah!

Bila saya mula memikirkannya?
Di Makkah, ketika ziarah ke Jabal Nur tempat Rasulullah s.a.w mengasingkan diri, mencari erti tenang...jauh daripada kekalutan Musyrikin Makkah tika itu. Dan bagaimana isterinya, Saidatina Khadijah sanggup bersusah payah berjalan kaki menghantarkan makanan kepada suami tercinta, tanpa sekelumit nafs ammarah dalam dirinya.
Rasulullah s.a.w bertanya, "Kau datang dengan apa Khadijah?"
Jawab Khadijah, "Berjalan kaki wahai suamiku, Muhammad" (ketika ini Rasulullah s.a.w masih belum dilantik sebagai Rasul).
Jabal Nur itu tinggi...dari lembah ke puncaknya...mengambil masa 1 jam bagi pendaki amatur.
Bayangkan seorang wanita...lebih kurang 55 tahun sanggup keluar dari rumahnya berjalan kaki ><5-7km>
Usah pergi jauh, kita sebagai isteri, sanggupkah?

Kadang-kadang, baru suami parking kereta jauh sikit, mulut kita tak berhenti membebel, merungut...suami tak ingat pada kita, biar kita jalan jauh. Astaghfirullah!

Selepas ziarah ini, semasa di Madinah saya mentela'ah Isi Kandungan Terjemahan al-Quran Bahasa Melayu (Indonesia) yang dicetak di Madinah al-Munawwarah. Saya pasti, ramai antara kita yang ada Terjemahan al-Quran itu dan pernah baca perkara yang sama dengan saya.

Ok...mari kita kongsi bersama.

Antara peranan Saidatina Khadijah sebagai seorang isteri kepada Rasulullah s.a.w. yang menyumbang kepada kejayaan dakwah Rasulullah s.a.w. ialah tidak membebankan suaminya dengan isu-isu rumahtangga yang kecil-kecil yang boleh diselesaikan sendiri. Jadi Rasulullah s.a.w dapat menumpukan perhatiannya kepada dakwahnya dan penyebaran agama Islam.

Terasa pulak saya, sebab saya & suami ni semuanya kongsi. Sama-sama pergi kerja, balik rumah, sama-sama letih...jadi, sama-sama/gilir-gilir jaga anak & buat keja rumah yang perlu. Waktu seorang buat kerja rumah, seorang lagi kenalah jaga anak. Nufayl tak menuntut banyak sangat cuma kadang-kadang dia mahukan Ummi/Abahnya berada di sampingnya dan terlibat dalam aktivitinya. Nuha selalunya memerlukan sepenuh perhatian setiap masa. Jarang sekali membiarkan kita buat kerja dengan lenang. Manja ya Nuha?

Jadi, dalam keadaan begitu...kemas rumah pun suami akan tolong bila dia rasa nak tolong. Memasak apabila keadaan memerlukan. Memanglah sebagai isteri/ibu kita memastikan kerja-kerja rumah kita selesaikan...tapi apa pun, saya terasa banyak pulak menyusahkan dia. Memang harapkan dia tolong. Ya lah...kalau dia tak tolong, sapa lagi kan...anak pun kecik lagi (btw, Nuha dah boleh diharap tolong simpan barang...anak dara cermat!). Terutamanya, masa saya tak sihat utk uruskan hal rumah etc. Selalu pulak tu tak sihat tu :P

Kesian dia. :)

Saya kata pada suami, "Saya nak jadi macam Khadijah la. Membantu suami dari segenap aspek kehidupan, berkhidmat dgn penuh kecintaan. Tapi, kalau nak jadi cam Khadijah...dia ada Ummu Aiman (pembantu)...hihi...so, kena la ada pembantu, jadi Abang tak payah la fikir hal-hal rumah yang kecil-kecil ni sangat & boleh tumpukan kepada cita-cita Abang. Dan saya pula boleh tumpukan perhatian kepada hal anak-anak & suami instead of doing never-ending-house chores."

Jawab suami saya, boleh katanya. Tapi ada satu lagi pilihan, kalau nak jadi macam Fatimah pun boleh. Puteri Rasulullah s.a.w tu tak ada pembantu...semua kerja rumah dia buat sendiri. Dan ingat apa pesan Rasulullah s.a.w kat Fatimah bila Fatimah mengeluh penat? Besar sangat pahalanya kan? Dan, zikir Fatimah jangan dilupa...buat tips mengubat penat.

Itu jawapan suami saya.

:) Saya senyum saja. Hingga kini, saya & suami belum buat keputusan. Apa pun, saya masih ingat...saya berbincang dengan suami tentang Khadijah & Fatimah.

Dia berkata, "Biar apa pun tindakan yang si isteri buat, mestilah menyenangkan hati suami. Jika nak jadi Fatimah pun tak apa, tapi janganlah sambil buat kerja membebel. Kalau begitu, baik tak payah buat. Abang redha kalau rumah bersepah sikit asalkan hidup kita sejahtera, gembira suami-isteri & dengan anak-anak. Tapi kalau rumah bersih tak ada secalit habuk pun, tapi seringnya menyakitkan telinga, tak sejahtera juga. Jadilah isteri yang menyenangkan hati suami."

(heh...nampak sangat, kalau penat mengemas sket, mulut dah bising kan? Masalah kita pulak yang allergic dengan rumah yang bersepah, walaupun suami kata tak apa.)



Benar, masih banyak lagi kekurangan diri. Untuk jadi sempurna seorang isteri, ibu...masih jauh lagi perjalanan...moga dipermudahkan TUHAN. Dan, lantaran itu, sebenarnya tidak salah menerima pembantu. Lagikan Khadijah ada pembantu. Jadi, usah rendah diri jika terpaksa merelakan diri dibantu. Apatah lagi, jika tujuan kita dibantu itu untuk melancarkan pergerakan & perjuangan...alangkah mulianya.


Usahlah dibandingkan segenap aspek hidup kita dan 2 wanita agung yang saya sebutkan. Jauh panggang dari api antara kita dan mereka. Dia, seorang isteri kepada Kekasih Allah yang pandainya melayan suami hingga suami pun tak pernah melihat muka masamnya di hadapan suami, apatah lagi tinggi suara.




Macam Aini juga, dengan kesihatan saya yang terumbang-ambing...keluarga & rakan-rakan terdekat selalu menyarankan saya ambil pembantu. Tapi belum terbuka hati kami ni. :)

Pesan Cu (Makcik) saya selepas cubaan kami mendapatkan adik kepada pembantu rumahnya untuk bekerja dgn kami tak jadi,"Buat solat hajat banyak-banyak, minta do'a supaya dapat pembantu yang baik. Tak dapat adik Hasanah (pembantu rumahnya) pun takpa. Orang lain pun ada yang baik, insyaÁllah. Alhamdulillah setakat ni...pembantu rumah Cu semuanya baik-baik.Kami bukan kenal pun...ambil melalui agensi etc juga. Doalah banyak-banyak, minta pada Allah supaya dia beri petunjuk & bantuan...semoga dapat membantu keluarga kita dan tak jadi ancaman/ bawa keburukan kpd kita."
[Makcik Hany ni antara yang kuat menyarankan agar ada pembantu.]


Sama macam yg Cord kata juga. Doa & minta kepadaNYA. Makcik Hany tu 5 orang dah pembantu dia - 1 Malaysian, 3 Indon, 1 Sudanese...tukar pun sebab dia pindah randah Miri-KL-Sudan-Saudi. Itu saja lah yang ingin dikongsi.

Jadi, selepas baca coretan ni...agak-agak, antara Khadijah & Fatimah...
kita nak jadikan yang mana sebagai contoh suri yang ingin dicontohi, yang ingin diserapkan ada hidup ini?




:) Pejam mata & renunglah diri.


p/s: Sebenarnya, kita boleh lihat kondisi ini daripada pelbagai perspektif. Contohnya dari segi perkongsian kehidupan, khidmat suami kepada isteri dan sebaliknya, kebersamaan tanggungjawab apabila suami-isteri bekerja etc...saya sebutkan dari aspek contoh aplikasi & apresiasi kepada 2 wanita agung dalam Islam kepada para isteri.

[Nama dua wanita yang saya sebutkan dalam artikel ini adalah wanita agung dalam Islam, Saidatina Khadijah bt. Khuwailid, isteri Rasulullah s.a.w, dan Saidatina Fatimah, puteri Rasulullah dan isteri Saidina Áli ibn Abi Talib...kedua-duanya contoh yang agung kepada umat Islam.]


4 comments:

SMM said...

kupasan yang membina, many thanks :)

areyou said...

hany, hubby ayu suggest amik maid bila anak dah masuk 3. reason? sbb kalau htr 3 org anak ke nursery kosnya lbh dr bayar ke maid. so, better amik maid katanya. tapi yg plg tak best bila ada maid nih kurang privacy pulak. buat setakat nih ayu pilih jadi cam Fatimah je (wpun kadang2 terlepas jugak mulut nih membebel bila penat)

Anonymous said...

the best choice i think is to sacrifice ur job..duk rumah khidmat pada suami dan anak2 lebih mulia di sisi Allah wpun di sisi sesetgh manusia nmpk hina bodoh etc..sbb dah belaja tinggi tp tak keje?siapa yg bagi rezeki sbnrnya?kerja ke Allah?saya berani ckomen sbb sy ju surirumah spnh masa tp grad ukm..just a little thoughts from me..ikhlas..

Gaju Mekha said...

123.hp.com/oj5220