Sunday, March 09, 2008

RedhaMu yang Kami Dambai


Terlebih dahulu, tahniah BN atas kejayaan mendapat MAJORITI MUDAH. Heh he. Heh he.. hehehe… Tahniah ya. MUDAH JA. MUDAH JA.

Tahniah buat Perdana Menteri yang negeri sendiri rebah di depan mata, dan buat KJ, yang menang di Rembau, KALAH di MALAYSIA. Huk huk..

Ohh.. lupa. Ini versi serius (ka)

Syukur pada Allah, perih dan jerih, ratusan, ribuan malahan ratusan ribu, jutaan ahli, baik pendokong mahupun penyokong telah pun dibalasi nikmat Allah swt.

Sahabat-sahabat seperjuangan, perjuangan belum selesai, malah baru menjadi satu permulaan yang berat. Mengekalkan kemenangan bukanlah semudah menggapainya, sedangkan menggapainya itu pun langsung tidak boleh dikatakan mudah.

Kita panjatkan syukur ke hadhrat Illahi. Pemimpin utama negara yang telah pun secara sedar tidak sedar, telah mengkhianati latar belakang suci agamanya, pendidikannya dan kesucian nama keturunannya yang terhormat telah pun diberikan sedikit peringatan oleh Yang Maha Esa. Selaku saudara seIslam, kita pohon agar dilemparkan setitis keinsafan dari onar yang telah dibuat selama ini.

Keruntuhan rejim hipokrit ini di beberapa negeri kali ini harus kita sambut dengan pengharapan kepada Allah swt agar melemparkan sedikit kekuatan kepada perjuangan ini demi mematuhi syariatNya di samping memenuhi harapan dan amanah rakyat kepada pemimpinnya.

Sedikit kelesuan yang berlaku di negeri yang amat kita sayangi, jiran Kelantan, harus disambut dengan keinsafan bahawa Allah swt, dalam memberikan nikmat kepada kita, tidak pernah lupa memberikan didikan dan tarbiyah kepada hamba yang disayanginNya, agar kita sentiasa ingat untuk bersyukur atas segala nikmat yang diberikan dan redha dengan sedikit kehilangan dalam segala macam kemewahan nikmat yang telahpun diberikan.

Suara hati rakyat kali ini, menepati munajat demi munajat, doa demi doa, ikhtiar demi ikhtiar pejuang-pejuang kita yang insyaAllah, kita percaya sentiasa diselit dengan keikhlasan dan ketekunan. Moga istiqamah dalam perjuangan.

Kepada ‘ibu’ yang tewas kepada ‘anaknya’, bukalah buku resipi, masak sedap-sedap. Bekas bakal menteri besar, tumpukanlah pada usaha tani seperti penanaman tembakau atau seumpamanya. Jawatan penggawa dan penghulu juga masih boleh dipohon oleh beberapa menteri, timbalan menteri dan setiausaha parlimen yang selamat ‘dibungkus’ oleh keberkatan munajat dan usaha rakyat. Jangan lupa, bancuh jalan tar untuk masuk ke rumah sendiri dan jiran sebelah selepas ini.

Buat media dan pengembalanya (yang asalnya sudah mangkat nampaknya), marilah kita balik kepada agama Allah, berlaku adillah. Terlalu banyak kedai plastik yang terpaksa menamatkan perniagaanya lebih awal sebelum pilihan raya kerana bekas plastiknya diborong bagi menahan tadahan muntah pendengar yang mual dan loya dengan ‘kezaliman dan kemunafikan’ laporan yang diberikan. Ingatlah, dacing karat bukanlah tandingan makhluq Allah Yang Maha Agung, namanya al-Mizan.

Buat menantu kepada seorang pemimpin negara yang negerinya sendiri tewas tersembam, juga kepada rakan-rakanya yang sekapal, setabiat dengan beliau, secara peribadi, saya berpendapat sikap liar, keangkuhan, kebiadapan dan kecetekan sikap tuan terhadap para ulama telah turut menyumbang kepada muntahnya dan jeliknya hati suci rakyat terhadap perjuangan yang tuan-puan dokong. Mengadaplah dan hulurkanlah salam kemaafan pada banyak hati yang telah pun tersentuh. Cukuplah dosa terhadap Allah akibat melanggar syariat Allah yang tuan-puan tanggung, jangan ditambahi dengan dosa terhadap sesama manusia. Bila menang, berbaktilah pada rakyat seadanya, walaupun otak yang bergeliga itu bukanlah berguna sangat untuk diguna diceruk Rembau. (Hairan bila tidak dimanfaatkan untuk rakyat Lembah Pantai – kalau tidak mungkin boleh kami ameenkan satu lagi kecederaan parah terhadap parti tuan yang taksub bangsa itu)

Yang disayangi, dan dirindui Tuan Guru Nik Abdul Aziz, munajat Tuan Guru, air mata tuan guru, kecekalan, kelembutan, kezuhudan, kesederhanaan Tuan Guru telah berjaya menyejuk tidak sedikit hati yang panas, memperbetulkan tidak sedikit kecelaruan pemikiran ummah, dan inilah yang pasti akan kami rindui sepanjang usia dan zaman kami ini.

Saya belum berminat membuat analisa, kerana ramai lagi dan banyak lagi sumber yang boleh dirujuk, sekadar merujuk rasa hati kecil ini, dipanjatkan harapan kami insan yang lemah agar langkah perjuangan Islam seterusnya akan menjejak tapak realiti, tidak dibayangi kegilaan pada kuasa, ketakabburan terhadap kemenangan dan keterlupaan terhadap harapan sebenar rakyat pada kepimpinan sementara ini di dunia fana. Biarlah kita sama-sama bersedia dan tidak alpa dengan ‘ujian’ Allah swt ini.

Matlamat kita hanyalah satu, redha Allah membawa syurgaNya. Dan keperibadian teras kerohanian ‘ubudiyyah ini, baik oleh orang Ketereh, Bachok, Rembau, Kepala Batas mahupun siapapun tuan, tidaklah perlu dirawat, selama-lamanya! 18 Tahun Tok Pade Lagi!

Takziah Pak Lah dan angkatan tuan. Anda telah pun gagal. Sekurang-kurangnya dari perspektif moral dan morale. Takziah.


Teringat kata mantan PM Malaysia (yang masih hidup segara dan bebas berkeliaran tu) – 1 – “Pak Lah Bohong!” , dan “Saya ambik, taruk, err.. dalam tahanan ISA. Dia bukan buat salah apa pun!”, yang kita rasa sedikit sebanyak membantu penyokong atas pagar kita. Allah Maha Besar dan doa alFadhil allahyarham mantan Presiden PAS suatu ketika dahulu telah pun menjadi kenyataan.

Akhir kata, kepada sahabat yang telah dan sedang merasai kenikmatan kemenangan ini, ingatlah, tiada kekuasaan yang kekal melainkan Allah swt. Penuhilah amanah ini sedapatnya, sebelum pinjaman ini ditarik kembali Allah swt, pada bila-bila masa.

Ya Allah, sesungguhnya solatku, ibadah dan cara hidupku, matiku, hanya keranaMu ya Allah ya Rabbal ‘alameen. Alhamdulillahi ‘ala kulli haal. Jangan lupa sujud syukur!

Wallahua’lam.

Wassalam.

1 comment:

Anonymous said...

yeaaaaaa....
selangor dah boley jadi negeri berkebajikan.....
yippie..

lepas nih harga tol boley turun kah??
we want more!!..we want more!!..