Wednesday, March 19, 2008

12 RabiulAwwal Datang Lagi

Kegemaran Nufayl mendengar nasyid Nabi Anak Yatim seolah petandanya.
Saya pun sudah terlupa yang RabiulAwwal sudah tiba. Apabila esok diumumkan cuti (sedang saya telah merancang perkara untuk dibuat esok=kerja), saya baru tersedar. Oh...Maulidur Rasul!

Nufayl hampir hafal dengan lirik Nabi Anak Yatim.
Tanya, siapa nama ayah Nabi, jawabnya "Abdullah."
Tanya, siapa nama ibu Nabi, jawabnya "Aminah."
Tanya, di mana Nabi dilahirkan, jawabnya "Mekah."
Apabila sampai lirik, "Hidupnya yatim, yatim piatuTiada ayah, tiada ibu"...Nufayl kata. "Tok Ki Nufayl ada lagi." Naper yer Nufayl kata gitu. Entahlah! hehe.. :D

:) Apa pun, Alhamdulillah...semoga ada berkat dalam setiap usaha kita.

Mengimbas sedikit perjalanan ke/di bumi kecintaan Rasulullah s.a.w.

10 Januari lalu, saya kembali menjejakkan kaki ke tanah kecintaan Rasulullah s.a.w., Madinah al-Munawwarah. Hawa sejuknya menyapa kami. Mesra. Angin seolah basah. Menyegarkan kami yang mengantuk setelah perjalanan panjang 7 jam daripada Makkah ke Madinah (termasuk 4 perhentian semuanya!)

Kami tiba di perkarangan MasjidinNabawi seusainya solat Asar berjemaah diadakan. Selesai mengangkat hand-carry bag, kami rehat sebentar dan kemudian, mula melangkah ke Masjid Nabawi untuk solat berjemaah Maghrib.

Apa yang terkesannya di Madinah? Bagi saya, itu lebih bermanfaat dikongsikan bersama...daripada rentetan kisah dan cerita perjalanan di sana (yang kebanyakannya hotel-masjid-hotel-masjid....sampai balik).

Di sana, saya bertemu dengan Hanan anak pribumi yang sebaya denganku bertugas sebagai polis al-Haramain dan 'A'isyah yang berasal daripada Madinah dan berkhidmat sebagai al-muálimah dan Nin, pembantu rumah Indonedia di sana. Juga tak lupa Esma, gadis Turki yang sebaya dengan saya. Orang Turki selalunya susah nak berkomunikasi dengan mereka. Tak ramai antara mereka yang pandai berbahasa Inggeris atau Arab. Saya sering memberikan mereka pilihan jika hendak berkomunikasi, tapi mereka cakap Turki saja! heheh. Tapi taqdir menemukan saya dengan Esma. Namanya Esma Gul. Katanya namanya membawa maksud bunga mawar (dalam bahasa Turki). Dia boleh berbahasa Arab sikit-sikit. Jadi kami dapat berkomunikasi....berkongsi pengalaman masing-masing menunaikan haji. Walaupun 'broken'...tapi kami boleh faham...oklah! ;)

Alhamdulillah...syukur kerana saya diizinkan Allah mempunyai asas Bahasa Arab hasil menuntut di SMKAP & SMKAA dulu. Walau hanya belajar pada zaman sekolah dahulu 1993-1997...10 tahun lalu, tapi saya tak pernah lupa. Vocabs mungkin kurang daripada dahulu...tapi minat saya pada Bahasa Arab membuatkan seolah-olah ajaran Ustaz dahulu masih segar dalam ingatan...buat bekalan saya di sana.
Jadi bolehlah saya bersembang berkongsi pengalaman dan cerita masing-masing dengan Esma Gul, dan bersembang berkongsi petua jaga kesihatan dalam cuaca sejuk Madinah & amalan daripada Hadith Abu Dardak dengan 'A'isyah si guru sehingga dijemput menziarahinya. Hanan, si polis al-Haramain...dengannya saya sempat bersembang dengannya dalam Bahasa Inggeris seketika semasa menjaga trafik (a.k.a jemaah) daripada melalui kawasan yang ada darah (dalam masjid). Petugas Masjid Nabawi sungguh-sungguh mencuci kesan darah itu (mungkin ada tapak kaki jemaah yang luka hingga meninggalkan kesan darah pada lantai masjid) walau kesan itu hanya 3-4 titik darah yang telah diseret-seret dalam 1 meter jaraknya. Apa pun darah tetap najis. Begitulah sungguh-sungguh mereka menjaga kesucian Masjid Nabi!
Paling bererti tentulah apabila dapat menziarahi baginda yang dikasihi. Paling mengesankan apabila dapat ziarah Raudhah yang disebutkan baginda,
"Di antara rumah dan mimbarku adalah taman dari taman-taman syurga dan mimbarku di atas telagaku."
(Hadith diriwayatkan oleh Abu Hurairah)
Seperti biasa, untuk muslimat ada had-had masa untuk ziarah maqam Rasulullah s.a.w dan Raudhah as-Syarifah. Sesi 1 : Pagi, 7am-10am. Sesi 2 : Slp Zohor, 1pm-3pm. Sesi 3 : Slp Isyak, 9pm-12pm. Muslimat hanya dapat melihat maqam dari arah tepi (kanan)...dah tak boleh tengok daripada arah hadapan. Panggung/Mehrab Tahajjud (tempat Rasulullah s.a.w. sering buat solat tahajjud pun sudah dibina pagar dan diletakkan rak al-Quran) - boleh dilihat daripada tepi kanan juga.
Kunjungan kali pertama, ada sedikit kejadian rempuhan jemaah Malaysia oleh jemaah negara lain (ziarah maqam Rasulullah & Raudhah diaturkan mengikut giliran kumpulan-kumpulan yang dipecahkan mengikut negara). Tapi Alhamdulillah tiada kematian malam itu, walau hari sebelumnya dicatatkan ada kematian melibatkan jemaah muslimah Malaysia akibat rempuhan di Raudhah as-Syarifah. Biar apa pun, doá dipanjatkan kepada Allah di tempat maqbul doa, di tanah kecintaan Rasulullah s.a.w itu.
Kunjungan kedua dan seterusnya, Alhamdulillah dipermudahkanNYA. Kena bersabar sedikit, dan DIA berikan yang terbaik. Apa pun Geng DCBA, pengalaman kita ketika di bawah ziarah Masjid Nabawi, Maqam Nabi dan Raudhah dan masuk daripada pintu Babus Salam masih pengalaman emas yang sukar ditukar ganti. Cuma istimewanya di bumi barakah ini, setiap kunjungan feelnya berbeza...tinggal kita dan hati kita untuk menghayatinya.
Apa kunci kepada penghayatan? Pastilah Iman jawapan utama. Kemudian Ílmu fissudur. Ingat, Ilmu yang berkat akan membentuk Iman yang kuat. Ilmu yang lekat adalah Ilmu dalam hati. Ia keluar untuk diamalkan/dihayati apabila keadaan memerlukan. Sangat rugi jika Ilmu dibiarkan dalam buku...kerana amat terhad access kita kepada buku tersebut apabila keadaan memerlukan.
Renung-renungkanlah sejarah. Kerana, dalam setiap catatan sejarah itu ada iktibar. Untuk kita fahami, nilaikan dan hayati semangat perjuangan, kesedaran & keinsafannya. Moga kita jadi insan yang lebih baik daripada hari semalam.
Benar, sirah Rasulullah s.a.w. ada kisah agung yang MESTI kita hafal. Saya sedih apabila ada yang tidak langsung berminat mahu mengenali tanah kecintaan Rasulullah s.a.w sedang kita sudah berada di bumi itu. Apa guna beramal jika kita tidak benar-benar tahu. Sedang, jika kita tahu...DIA akan memberikan bantuan untuk kita lebih faham dan mengamalkan kebaikannya dalam hidup kita. Kita sebagai umatnya yang diberi sedikit kesedaran harus beramal dengan dorongan ilmu, bukan ikut-ikutan semata, dan sebarkanlah itu yang termampu.
Sesungguhnya terlalu banyak untuk dikongsi sedangkan ruang masa sangat sempit. Semoga kita
dapat kebaikan daripada apa yang saya kongsi bersama.
Wallahu'alam bissawab.

No comments: