Saturday, February 02, 2008

Mengintai Hikmah [versi warm-up blogging mode]

Alhamdulillah!

Perjalanan haji kami dah selamat & selesai.

Alhamdulillah! Alhamdulillah!

Kami selamat tiba di KLIA pada Sabtu, 19 Januari, 11.50 pm. Mabit di Pan Pac semalaman. Keesokannya terbang ke Alor Setar. Tiba di AS, 3 pm. Menitis airmata rinduku melihat sepasang suami-isteri yang juga jemaah haji disambut permata hati mereka. Yang lelaki berlari sambil menjerit "Abah!" dan anak perempuannya senyum tak lepas dalam dukungan si isteri. Dan anak kami? Mereka di Kelantan.Dan mungkin esok, jika diizinkanNYA kami akan bertemu mereka. Tiba di Padang Melangit, Perlis lebih kurang 4.30 pm. Ada agenda di pertengahan jalan, singgah di Kodiang untuk dapatkan hajat Bengkang Kodiang & di Simpang Empat Abi untuk Pisang Goreng best!

Esoknya, Isnin 21hb selepas makan tengahari, kami meneruskan perjalanan dengan RG 9699 ke Kelantan. Tiba jam 9.15 malam. Nuha merenung & terpegun. Langsung tidak terkata, dan tidak menunjukkan reaksi mahu berpindah tangan drp Tok Umi kepada Abah & Ummi. Nufayl pula sudah terlelap. Ketika dikejutkan, dalam mamai dia tersenyum dan langsung memeluk kedua Ummi & Abah. Nuha selepas itu, baru dalam senyap mendatangi dan duduk di ribaan Ummi. Rindu tapi dia sendiri tak ternilaikan mungkin.

Sejak itu, mereka berdua seolah tak mahu berpisah dengan Ummi & Abah...mengubati rindu dengan masa bersama.

Khamis, 24hb bertolak pulang. Singgah di CH. Perancangan mahu pulang ke KL hari Jumaat, tapi ada faktor lainyang mendorong kami menganjak perancangan pulang ke KL hari Sabtu, 26hb.

Sejak hari Sabtu-Isnin lalu, saya di SJMC. Sejak petang Isnin, saya masih di sini, di SS...berehat. Ada keperluan yang kritikal untuk saya berehat dulu.

Buat masa ini, saya kasihankan Abu Nufayl. Rehatnya kurang, dia terpaksa mengambil alih tugas saya & menjalankan tugasnya serentak. Saya harap saya dapat sembuh dengan cepat. Tak sabar ingin memasak di rumah dan menjalankan tugas isteri & ibu dalam suasana harmoni & tenang sepertimana yang saya doa-doakan semasa di sana hari itu.

Oh, apa jadi dengan saya?

Teman saya di Tanah Suci diambil semula olehNYA yang Maha Berkuasa. Kami sempat bersama sebentar.Namun, Perancangan oleh Yang Maha Bijak ini memang kami tak terfikirkan langsung. Jadi, biar apa pun taqdirNYA...saya & suami bersyukur kerana dapat
menyempurnakan manasik haji, umrah & ibadah di Tanah Suci Makkah & Madinah.

Apabila terjadinya apa yang terjadi di sini, Ahad lalu membuatkan kami terfikir akan kebesaranNYA. Betapa nikmat yang DIA ambil semula itu, adalah sebenarnya bukan musibah. Ia sebenarnya adalah satu hikmat, untuk membenarkan (DIA benarkan) kita menjalankan hakikat ibadat di tempat & masa yang telah ditetapkan, yang telah kita berusaha & berazam kepadanya sekian lama.

Benar, nikmat yang diambil semula itu membuatkan kita sakit, membuatkan kita teringat-ingatbetapa kita kehilangan nikmat yang sepatutnya kita dapat.Tapi, memikirkan sakit & rasa kehilangan tidak membantu sakit itu sembuh. Tetapi, memikirkan hikmah yang diberikanNYA itu lebih membantu kita sembuh dengan redha yang melimpah dalam hati akan rahmat daripadaNYA.


Semoga pada setiap sesuatu yang kita lakukan, dan pada setiap detik hati ini...kita mendapat redha & rahmatNYA.


Minggu ini, MC seminggu untuk rehat & pulihkan badan. Isnin depan, 4 Februari saya akan mula bertugas. Jadi hari pertama bertugas dalam tahun 2008, 4 Februari lah yer!

:)

7 comments:

Franklin said...

123.hp.com/dj2635

Ronaldo drogba said...

A Tech Gadget lover…! Wanderlust of Nature by heart and a tech-savvy by habit.... I have written and reviewed blogs on many products. As a keen neophyte, I love to discover new Products and their plus points… Get in touch… Or drop in your queries.
My blogs:
Roku.com/link
Roku.com/link create account
Roku.com/link activate account
Roku.com/link account
Roku.com/link activate
Roku.com/link activation
Roku.com/link enter code
Roku.com/link setup
Roku.com/link code
activate Roku.com/link
www.Roku.com/link
Roku com link
Roku com link create account
Roku com link activate account
Roku com link code
Roku com link enter code
Roku com link activate code
Roku com link account
Roku com link activate
Roku com link activation
Roku com link setup
activate Roku com link
activate Roku com link code

Roku-comlink said...

We hope that this tutorial and blog helped you to Activate Roku Account. And you can enjoy entertainment content on your Roku TV. All you need to do is install the app in Roku device and keep on following the on-screen instructions.

Aiden Jangra said...

You’ll get the complete knowledge about the HP Printer Installation and Setup using Android devices, iOS, Windows and macOS.

Nancy Angel said...

Prime video gives activation code to enlisted gadgets to stream all substance on the stage through primevideo.com/mytv enter code.

Nyra Cuper said...

buy tramadol online Buy tramadol online directed by doctors, this medicine is used for moderate to severe pain.

silver singles silver singles login uses an algorithm that matches you with people based on your personality, location, age, and desired relationship outcomes.

Amazoncommytv said...

The most effective method to do the roku enrollment on Amazon My TV and enter code
To do the enlistment in Roku do these means:
Go to your Prime video account access.
Under Settings you track down My Devices.
It has a button to enlist another gadget.
There you enter the code for Roku
You can likewise utilize this direct link www.amazon.com/code.
amazon.com/mytv
www.amazon.com/mytv code
amazon.com mytv code