Tuesday, February 19, 2008

I can't help myself from talking about this!

Bila KPN kata "Jangan mainkan isu perkauman.", saya hanya tersenyum. Siapa yang mainkan isu perkauman? Ada mereka tu kaum Melayu PUNYA, ada kaum lain punya (tak boleh campur-campur). Parti yang berasaskan agama, dikatakan mempergunakan nama Islam. Tapi alangkah baiknya kita ada Islam...kan itu dapat menyatu. Kenapa yang itu juga dikata memecah belah? Sedang dalam Islam itu ada semua kaum. Tak payah buat komponen-komponen!

Kemudian, apabila parlimen bubar...sepatutnya semualah...para menteri kabinetnya bubar. Yang ada kerajaan sementara...menterinya pun semuanya atas kesementaraan itulah!
Tapi heran...dalam tv bukan baik banyak lagi program lancar. Satu-satu keluar dalam tv...berita pukul 8 tu lah! Cerita 'dekat dengan pondok'lah. Adeh!

Satu contoh je lah...sebab nak sebut banyak-banyak, takut muntah pulak saya (seriyes loya!).
Pelajar miskin MRSM dapat bantuan khas

Kenapa nak tunggu parlimen bubar baru nak lancar? (skrg ni patutnya, rehatlah...selesaikan isu-isu berbangkit je! tapi tak!) Ulang sebut...bukan satu, tapi banyak program-program & insentif kerajaan kepada rakyat (terutamanya golongan miskin), yang kadang-kadang sebelum ni...jarang dengar cerita mengenai program kerajaan kepada mereka. Bila nak pilihanraya saja...makin melimpah!!!

Dan, kenapa ini Timbang semula BM dalam Sains, Matematik – Abdullah di ambang pilihanraya? Nak ambil hati rakyat?

Cukup...tak boleh cakap banyak-banyak. Hormon Ummu Nufayl bukan stabil lagi. Nanti muntah. Cukuplah! Pandai-pandailah memilih!

Di Pakistan, drp Pilihanraya mereka...Pembangkang diramal menang besar di Pakistan.
Bilalah orang Malaysia ni nak 'seberani' tu ye?

Cakap pasal ni, teringat saya sembang-sembang dengan seseorang tahun lepas, kenapa orang Kelantan suka guna term 'orang kelantan' untuk menceritakan kebiasaan, sikap etc...pada masa yang sama...orang negeri lain jarang guna term...contohnya, 'orang perlis' (baik cakap contoh negeri sendiri, kang sebut orang selangor kang...kena marah pulak! hehe). Pada saya itu satu generalization (sampai skrg pun saya tetap kata itu satu generalization).

Tapi kalau kita nak tengok drp sudut yang lain...memang orang kelantan je yang lain daripada yang lain di Malaysia ni...tengok saja dalam PRU yg lepas-lepas. Mereka mengubah kepimpinan negeri PAS-UMNO-PAS. Mereka ada 'keberanian' tu. Orang negeri lain bila yer. Kami bincang lagi...apa bezanya kita & mereka. Kata orang itu...mereka ada keturunan Indo-China agaknya. Darahnya lain...gegak bergerak cecah mengubah ;).

p/s : Errr..saya kata...kita darah apa yer? :)



**********

Sikit pasal Nufayl. Dia mula bersekolah 12 Feb, Selasa.

Mula hari Khamis, 14 Feb (hari ke-3)...dia dah mula nangis taknak ke sekolah. Sebabnya dia dengar mamanya (pengasuhnya) cerita pada Ummi & Abah yang Zaki (kawan baik dia di rumah mama) merajuk sebab Nufayl dah tak ada kat rumah mama, pi sekolah. Bila jumpa Zaki, si Zaki tarik muka dengan Nufayl. Termenung panjang Nufayl...terus merengek...tak mahu ke sekolah...nak ke rumah mama. Untuk hari Khamis & Jumaat, jenuh kami pujuk dia. Bukan nak paksa, tapi dah mula ke sekolah...tak naklah ajar dia ponteng mudah-mudah. Sebelum sampai sekolah, merengeklah dia...bila sampai & jumpa kawan...alhamdulillah ok.

Semalam (Isnin 18 Feb), bagi can dia di rumah mama...main dengan kawan baik dia Zaki. Hari ini, dia dah tak nangis ke sekolah. Dengan senang hati, dia cium tangan abah & babai.

Itu cerita karenah Nufayl. Cerita perkembangannya pulak,
Hari pertama dia ke sekolah, baliknya dia ke pejabatku. Ada seorang kakitangan (setahun lagi nak pencen) menegurnya. Sebelum ini, Nufayl...kalau orang yang dia tak biasa tegur gitu...dia agak reserve dan tak layanlah. Tapi, tengoknya dia dah ok...jawab namanya "Aleef Nufayl bin Jenal"..bla bla (bersembang) - increase confidence level.

Hari Jumaat (hari ke-4)...masa tengah baca doa tidur (aku ajar dia baca doa...tapi taklah tekankan suruh dia hafal..ajar melalui perbuatan kita hari-hari saja & bagi dia dengar lagu doá TILMIZ)...dia kata...dengar Nufayl nak baca doa "...raja'tana wa ina ázabanna". Wah..alhamdulillah...Nufayl dah hafal doa makan! Part "Allahumma bariklana fima" je dia lupa. Bila baca doa tidur pun..dia dah boleh baca sendiri!

Baru hari ke-4 tu!

Hari ini...dia nyanyi lagu ABC sampai habis. Walaupun ada yang mumbling...tapi oklah!
Alhamdulillah!!!

2 comments:

Anonymous said...

saya pun nak muntah jugak hany bile tgk berita pukul 8 tu. sepatah kata husband - propaganda politik. kadang2 kami tukar channel 715 (animax) kat astro bila pukul 8. amik tau bile baca paper. tapi tak ghalat pun terlepas the 1st 15-20 mins tu :D

Hany FF said...

ekekek...klakar. tu lah...