Wednesday, February 27, 2008

7 Dalil Kenapa Rakyat Kena Undi BN?

Agak kesuntukan masa. Luang hujung minggu dan sedikit hari bukan hujung minggu dihabisi di markas-markas yang menuntut pelbagai jenis bantuan. Bukan sekadar tenaga, tetapi kewangan, idea dan kepakaran. Saya pulang sebentar ke Kelantan negeri kesayangan.

Cerita satu

Bagi sahabat-sahabat yang mengenali saya hingga ke tempat kerja khususnya, hari ini perlu jadi titik tolak kita merekabentuk kembali keberanian, syajaah dalam diri. Saya petik satu cerita. Beberapa detik yang lepas, saya, selaku salah seorang pegawai di bahagian 'menjaga orang', menerima email rungutan berbunyi,

"Tuan, kenapa email ofis diguna untuk tujuan berpolitik?", sambil dikepilkan email kisah ceramah al Fadhil Ustaz Dato Dr Harun Din beberapa hari lepas yang antara lain menyindir bekas MB Perlis (SUDAH BEKAS KAN?!!)

Selaku anggota yang berpegang kepada disiplin Syarikat, satu email susulan dikeluarkan sebagai teguran kepada anggota yang meng'kehadapankan' kisah ceramah itu agar mematuhi 'IT Governance Syarikat" Kita ikhlas melaksanakan tanggungjawab. Kisah hari ini,

Bos Besar Syarikat yang sama dalam satu *sidang video, baik secara berseloroh, mahupun serius, mengakhiri sidang dengan ucapan, "Undilah Barisan Nasional". Maka terlintas di fikiran kita, kepala apa yang tidak dapat berfikir dan menilai perbuatan ini?! Jadi kenapa yang mengundi Barisan Alternatif tidak berani bersuara? Takut orang tahu?

Cerita kedua lanjutan cerita pertama

Abu Nufayl ada rakan sepejabat, Naib Ketua Pemuda Umno bahagian. Aktif dan sangat aktiflah. Tiada halangan kata beliau kerana kita BERPERSATUAN bukan berpolitik. Oleh itu, kenapa hendak dirisaukan sangat ahli PERSATUAN PAS, PERSATUAN KEADILAN mahupun PERSATUAN BEBAS? Teruskan! Ada alasan yang kukuh di sini.

Cerita ketiga lanjutan cerita kedua

Sahabat Abu Nufayl tadi menujukkan satu keratan artikel berbunyi

" '18' Comey dah no ni. Bo bo (dah-dah) lah." Ambo nok BN! " Ditujukan khusus kepada rakyat Kelantan merujuk kepada usia pemerintahan PAS di Kelantan.

Lantas saya menghampiri sahabat tadi yang sedang memperagakan artikel tersebut dan buka cermin mata, buat-buat agak kabur dan baca artikel tersebut dengan suara sederhana.. bunyinya

"62 tahun. Nok mapuh doh. Bo bo la. Kawe nok Pas!" dengan merujuk kepada Parti Tua Bangka yang sedang memerintah negara sekarang dengan beberapa tokoh tua bangka yang tidak sedarkan diri. Sampai ada yang sampai kena rakam video baru nak sedar!

Sesudah saya 'baca' artikel itu, semua gamam dan terdiam sebentar. Kemudian disambut hilaian ketawa penyokong yang selama ini takut-takut nak bersuara di pejabat.

Cerita keempat lanjutan cerita ketiga

Asalnya ia patut jadi cerita awal. Sebenarnya kami ketika perbincangan untuk gerak saraf Parlimen PP, telah pun merekacipta kembali artikel tersebut setelah terbaca ketika selesai majlis pengenalan calon pada hari penamaan calon yang lepas. Artikel makan diri!

Cerita kelima tiada asalannya

Gambar YDP Agong terpapar di kaca tv sebentar tadi. Rakaman Baginda sedang bertitah merasmikan Masjid Kristal (KRISTAL??!!), di Kuala Terengganu. Beritanya, Pembangkang kutuk Masjid Kristal yang Agong rasmi. Saya nak tanya, kenapa nak libatkan institusi beraja? Raja payung rakyat, bukan bahan nak ditimbang dengan dacing karat. Kalau nak sentuh sentimen raja, mari kita balik ke Kelantan,

Tahun 2008 disiytiharkan Tahun Melawat Kelantan, baginda Sultan Kelantan yang rasmikan. Najib pula lancarkan Tahun Merawat Kelantan! Inilah penghinaan langsung kepada rakyat Kelantan yang menjunjung tinggi Sultan yang memayungi rakyat. Pinjam kata sahabat kita "Apa ke jadahnya!" Kami tak nak derhaka pada Sultan kami. Tapi Najib sudahpun ajar rakyat Kelantan derhaka!

Cerita ke enam lanjutan cerita kelima

Merawat Kelantan? Rawat dulu penculik-penculik kanak-kanak di Taman Medan, Jalan Klang Lama. Rawat dulu penternak babi dan penduduk sekitarnya. Rawat dulu kelab malam. Rawat dulu pusat perjudian. Rawat dulu pemimpin berskandal. Rawat dulu pemimpin negara beragama Islam peluk perempuan bukan mahram. Rawat dulu lidah yang suka buat lawak bohong pasal tarikh pilihan raya! Ingat! Di Kelantan tida ada semua itu. Panggung wayang pun tidak ada. Buktinya, baca pengakuan Orang Besar KRU, mafhumnya

"Saya harap Kelantan UMNO ambil. Kami tak boleh buat bisnes kat sana. Tidak ada peluang. Malah pawagam pun tak ada..."... Haa, buktinya kan dah jelas. Sapa kata rakyat Kelantan nak pawagam? Tengok wayang apa? Pemimpin kat hotel???!!

Cerita ketujuh, yang last la dulu kot buat hari ini..

Perjalanan dan persinggahan sebentar di negeri Kelahiran sebelum, pada dan sejurus gelanggang dibuka secara rasminya untuk PRU 12 ini memberikan banyak pengajaran.

1. Kalau nak jadi calon, cari penasihat yang berguna. Cara nak selesaikan hutang dan lepaskan diri dari muflis pun penasihat kena tahu!

2. Jika terdapat konflik dalam diri kita terhadap keperibadian calon di mana-mana kawasan, ambilah kebaikan (maslahah) yang lebih besar iaitu ummah. Menyokong parti adalah untuk kepentingan ummah. Parti Islam adalah wadah mendapat ganjaran Allah di akhirat. calon Parti Islam pula hanyalah wadah mendapat Parti Islam tersebut. Abaikan sebentar rasa kurang senang (jika) ada. Berikan wala' - ketaatan pada parti dan pimpinannya, jangan biarkan syaitan menguasai pemikiran kita. Bukan matlamat menghalalkan cara, tetapi wadah mampu menyampaikan kita kepada matlamat, maka pilihlah! Pastinya bukan DACING KARAT BIRU!

3. Jangan termakan kata kata BN yang meremehkan manifesto Pas dan BA. Kata Menteri wanita Paling Veteren, "apa, diorang ingat Petronas sapa punya?." Lagi kata BN, "mana ada dana BA mahu bagi rakyat??" Ingatlah tuan-tuan dan puan-puan, dana milik kerajaan memerintah. Bukan milik parti! Jika Pas dan BA memerintah, maka kerajaan BA la pemegang amanah dana tersebut. Apahal? Umno, BN ingat tu harta datuk dan nenek depa ka?.. Hah.. udah... itu aja!

Tuan-Puan, kenapa saya tulis begini kali ini? INI NEGARA DEMOKRASI! Walaupun medianya jadi HAIWAN TUNGGANGAN KERAJAAN SEMENTARA, kita faham.

menjadi antara tajuk berita TV3 malam ini. :) ... Akhirul kalam, buat tatapan rakyat negara Islam Hadhari.

Bukan personal attack, tapi , berani buat berani tanggung, tambah lagi pemimpin negara, dari dipapar di padang mahsyar kan elok insaf dulu!


Wallahua'lam

Abu Nufayl

No comments: