Sunday, February 24, 2008

Kempen apa yang kita suka & tak suka?

Macam-macam yang kita dengar menjelang PRU-12 ni.

Sebelum PRU ni (selepas rombakan kabinet)...ada beberapa fasa kempen.
1. Kempen sebelum penamaan calon
2. Kempen hebat selepas penamaan calon
3. Hari Mengundi yang kempen telah diharamkan tapi perang saraf poster, pesan-pesan di pos undi tetap ada.

Macam yang saya tulis sebelum ini, no.1 dalam media-media perdana buat saya rasa loya. Gatal tekak.

Hari ini penamaan calon, sayang saya tak dapat keluar. Anak demam. Suami outstation. Bukan demam biasa. Demam panas mencecah 40 darjah. Saya anggap itu ujian. Saya menyumbang dengan cara saya...kalaupun tak boleh keluar ke gelanggang secara terus.

1. Kempen cara Melayu yang saya paling tak suka.
2. Kempen cara sogok terhormat & propoganda, saya paling meluat.
3. Kempen cara

1. Apa kempen cara Melayu?
Itulah...cara tohmah-menohmah tu.
Hujung-hujung telinga saya dengar, ada golongan yang memperlekeh Nurul Izzah yang bertanding menentang penyandang kerus Parlimen itu (ala ex-Menteri Wanita)...
kata mereka, "Eleh...Nurul Izzah tu nak lawan Sha*****...cakap Bahasa Inggeris pun tak fasih."
Fikir positif saya, mereka ni tak pernah dengar dia bercakap agaknya.
Kalau pun nak cakap...ziarah la dulu laman maya Nurul Izzah ni. Agak-agak tukang cakap tu, lagi terer agaknya. Kokpun English dia tu tak terer sangat, apa itu kriteria paling PENTING?
Apa pun, mereka telah selamat jadi calon (maknanya pencalonan diterima). Baca di sini.

notakaki : Saya rasa Orang paling Veteren dlm BN...agaknya paling terer cakap English kot. Siapa tu? Cari sendiri. Sebab...saya tak suka cara tohmah-menohmah ni.

2. Apa kempen sogok & propoganda?
Ini khusus bagi golongan tertentu lah. Yang 'menguasai' pastinya.
Hairan, lepas bubar pun masuk 'menguasai'. Sudahlah tak bagi ruang untuk pembangkang...
lebih-lebih pulak dia promote parti kerajaan (apa itu parti kerajaan? Macam tak boleh berpindah tampuk pimpinan pulak kerajaan itu...maklumlah sinonim dengan dengan namanya).
Yang peliknya, ada soalan camni dalam satu bual bicara PRU.
-saya tak ingat ayatnya penuh...tapi intinya, "...bagaimana dengan media alternatif? BN perlu guna media alternatif?"
Sedang media perdana semua dalam tangan 'mereka'....media alternatif (blog/internet) lagikan nak conquer? Sedang pembangkang...itu saja yang boleh mereka guna. Terpaksalah kerah daripada setiap sudut untuk mencapai masyarakat.
Soalan si pengerusi forum tu pulak...memang macam wakil BN pulak dia.

3. Yang nombor 3 tu...siapa pernah mengundi taulah.
:)


Apa pun, saya tak nafikan...inilah senario negara kita setiap kali PRU.
Sampai bila? Sampai kita berubah!

dalam posting akan datang...kita kongsi lagi...kenapa kita perlu berubah (daripada perspektif sayalah!)

Macammana kempen yang saya suka?
:)

btw, saya suka tengok klip video ni. Dalam gelak, dalam sinis...mereka mengkritik.
Cubalah tengok...dalam klip ini ada klue bagi jawapan notakaki no. 1 tadi.

notakaki lagi :
1. Tahniah untuk Wan Ubaidah (DUN KIJANG, PAS) kerana menang tanpa bertanding. Saya suka baca apa kata Datuk Husam di sini. Tapi frust sikit je lah, pasal DUN Chempaka. Jam 11.45 am dapat berita yang DUN Chempaka, Tok Guru menang uncontested. Tapi sayang, SPR tolak bantahan. Baca di sini.

2. Saya suka baca kata-kata Dr. Badrul Amin ni (masih ingat kisah Pakistan yang saya sebutkan dalam post yang lalu?) :)

3. Cerita tentang tanah air saya (Little State Big Drama...hehe) boleh di baca Pergolakan Pilih Calon Umno Perlis, alkisah si Tamak Kuasa, Kisah gagal buktikan letak jawatan senator pun diterima, Kisah Hari Penamaan Calon dan senarai calonnya di sini.

dan...laman web khas untuk tawan Kangar : http://tawankangar.wordpress.com/

No comments: