Tuesday, June 22, 2004

Menunggu hari esok

Menunggu hari esok...
aku bagai diselubungi taufan.

Entah mengapa...aku begitu mudah terkesan...
Dengan setiap gerak laku, langkah bisu, dan pantas bicaraku sendiri.
Terkesan...terkesan, hingga lelah itu tak terbayar oleh tidur seadanya.

Mungkin inilah dugaan untuk satu kurnia yang tentunya dinantikan.
Kaki yang membengkak pantang lasak,
Pinggang yang meragam bila duduknya panjang,
Belakang yang menjerit andai postur itu lama ditegakkan,
Perlu baring, perlu direhatkan, perlu bersandar...

Semua ini adalah ni'mat...
Tidak dikesalkan, bukan dikeluhkan.
Cuma aku takut menanti hari-hari yang bakal menyesakkan perjalanan hidupku.

Esok ke Sabah, pulang saja...berehat sehari...ke PD pula...berehat 4 hari...ke Kelantan pula.
Semuanya ada tujuan yang murni.
Ke Sabah untuk mesyuarat,
Ke PD untuk mengeratkan ukhuwah,
Ke Kelantan untuk kenduri doa selamat.

Tapi, aku cukup takut aku jadi penat...hingga menyusahkan orang lain.
Tuhan, bantulah aku untuk menjadi kuat hingga penat itu tidak terkesan oleh orang lain.

p/s: Termangu seketika, ini baru anak belum lahir...aku 'pancit' bagai apa. Rehat cukup cukup secukup-cukupnya...jika tidak, maaflah. Kalau anak 2,3,5,10??? Bagaimana agaknya ya? Apa pun...hidup ini amanah Tuhan. Hidup mesti diteruskan dengan tujuan utamanya : sbg Khalifah, & sbg 'Ibadullah. Ingat, hidup kita nih bukan untuk peribadi semata...kita harus punya masa untukNYA, untuk jemaah Islamiah (harakah), dan untuk hal-hal peribadi...jangan diabaikan!

Ya Rabbul Qahhar, berilah daku kekuatan melaksanakan semua tanggungjawab itu. Ameen.

No comments: