Wednesday, May 16, 2007

Actually, I just finished meeting.
And I'm rushing to go back home.


But, I want to write this.
Just want to convert this beautiful feeling into words.


Being a mom is a beautiful feeling.
Having baby most contribute into it.


You can't actually describe this beautiful feeling.
You can't actually describe this beautiful feeling towards your baby.


It is not the same feeling as you felt during your honeymoon time. The love is different.
Unlike you miss your husband. The love is different.

The feeling of belonging is just so strong. Not similar the feel towards your husband.

The beautiful feeling is just make you want to fly home now,

and.

- look inside your babies's eyes

- feel the sweetest smiles that your babies always present to you

- give the heartly smile to your babies, so they know how deep is your love

- hug & kiss them (more & more).


Really, they are the beautiful gifts from HIM.
And HE also award the mom with this beautiful feeling.


and, I think you can guess it. Right now, I miss my Nufayl & my Nuha most!!!


I guess I understand how my mom feels towards her children now.

:)



HAPPY MOTHERS DAY!



p/s: I can't change the word 'beautiful' to other words. Because the feeling is so beautiful. Only that words can describe it.



~~~

Ummu Nufayl & Nuha

Tuesday, May 15, 2007

Melunas Janji : Post Bergambar (Part I - Kiddy Room)

Nufayl's Kiddy Room

- From Entrance







































- From the corner























- Activity Area (Computer & Toy Storage)





























- Learning Area (Computer & the mini-library)


































Tuan punya bilik. Dah gondol!







Ok dah lunas 1 janji. Gambar bilik Nufayl.
Biliknya kecil saja. Tapi, cukup dan selesa utk Nufayl (apart of he has to park his 'cars' outside the room lah. Kalau tidak, tak boleh melangkah la.)
Barang mainan Nufayl terutamanya koleksi kereta & lori Nufayl yang Ummi display kat rak atas kepala katil tu...hari tu banyak. Penuh rak tu. Tapi, masa Ummi nak buat shooting semalam...cari tak jumpa.
Dlm bekas mainan tak ada. Kat ruang tamu tak ada. Dlm bilik Ummi & bilik solat pun tak ada.

Mana ek?

Mesti selit kat celah mana-mana nih!

heheh...teringat dlm buku Cool Mom Super Dad, pengarangnya Pn. Jamilah pun ada sebut ttg harta karun anak-anak. Cari bawah katil, jumpalah nanti ek!

;)

btw : sedang mencari nilai-nilai yang perlu ada utk menjadi Cool Mom dlm usaha menyokong seorang Super Dad dlm buku Cool Mum Super Dad. ;)

Thursday, May 10, 2007

1,2,3,6, dan 7

Ingin benar rasanya menulis panjang. Tapi, jangankan berjela...lagikan sepatah pun payah.

Dari KL ke Perlis ke Kelantan ke Perlis. Ke KL semula.
Panjang! (Nasib baik abunufayl dah berkisah separuh).

Tinggal kisah 'Aqiqah Nuha, Jannatul Hany, Besday Yang Tersayang, Pesta Buku Antarabangsa, Forum Supermom, KLCC & Polis, Nuha merangkak...errr banyak juga tu. Ok...just a review keyh. I'll note the important point only.

1. 'Aqiqah Nuha
Selamat diadakan pada 29 April, setelah sampai di Perlis semula pd petang sebelumnya. Terbayang di fikirku, segala perancangan terpaksa dibatalkan sementelah pulangnya arwah Ayah ke rahmatullah. Tapi, alhamdulillah...suami yang tersayang memahami akan perancangan dunia & perancangan DIA. Yang pergi, selamat diuruskan...dia bersedia meneruskan perancangan dunia. :) . Apa pun, aku sangat menghargai kenangan bersama arwah Ayah sbg cucu menantu.
- Kenangan 'terserempak' di Pasir Puteh ketika menemani Yati (bims) ke Klinik kerana demam panas semasa di Pondok Tok Guru Hj. Barat.
- Berziarah ke rumahnya setiap kali pulang ke Kelantan. Dan dpt melihat wajahnya yang gembira bertemu cucu tersayang (suamiku) dan tika dpt mendukung cicit-cicitnya (yg babylah). Mujurlah tika pulang ke Kelantan 2 minggu sbl pemergiannya, dia sempat pegang Nuha. Teringat lagi wajah gembiranya.
- Kenangan gi jale-jale ke Pasir Mas...rumah Cik Lan. Abang bukak CD Quran...aku mengikut-ikut di belakang (suara kecil sj)...dia yg agaknya mendengar teruja...lantas menyambung baca. Lalu tertawa....

:) Semoga Allah merahmati Allahyarham Hj. Salleh Mohd Amin.

2. Besday Yang Tersayang
April datang lagi.
Tanggal 25 dan 27 yang paling bermakna. Kerana...
25 April, birthday Allahyarham Abah, Fuad b. Salleh.
27 April, birthday suami tersayang. Tapi, tahun ini...lain dirancang...lain yang jadi. Betul...perancangan Allah yang lebih besar. Rancangan utk suprise dia tak jadi...sbb pada hari ulangtahun kelahirannya, dia sibuk menguruskan jenazah Ayah. Sekadar ucapan yang kubisikkan ke telinganya.

Hadiah? Oh...dia dah tuntut 'hadiah besar'. Ganti kepada sambutan yang tak jadi kot? :)
Hadiah besar boleh, asalkan bawa manfaat kepada keluarga. Ye tak Abang? ;)

3. Jannatul Hany
Selamat diduduki sejak 26 April 2007 bersamaan 9 Rabi'ul Akhir 1428h. Alhamdulillah, siap juga akhirnya.
Tapi, rancangan

4. Pesta Buku Antarabangsa
-next time cerita-

5. Forum Supermom
-next time cerita-

6. KLCC & Polis
Selepas kali kedua ke KLIBF, berjalan-jalan bawa Nufayl & Nuha menadah langit malam di KLCC. Nufayl yang berlari dan Nuha yang tertidur. Nufayl yang sukakan polis dpt peluang salam dgn polis malam tu. Nasib baik abang polis tu sporting dan layan Nufayl. Terus Nufayl kata, "Polis baik."

7. Nuha merangkak
*Oh...Nuha dah merangkak semalam - 9 Mei 2007. Tarikh yang sama dgn Birthday Cu. Buat Cu, Faridah Jusoh (now in AlKhobar, Saudi)....Happy Birthday...receive my sms?


ok....until next entry. Byes.

Monday, May 07, 2007

Memoir 27 April 2007 : Di Sebalik Lafaz Alhamdulillah, Ku Titipkan al-Fatihah

Walaupun terlewat akibat kepadatan masa dan ujian dunia, tanggung jawab perlu dilunaskan. Lantas perancangan aqiqah si Nuha dibuat. Kami jangkakan 29 Mei 2007 sebagai satu pilihan yang baik. Dalam musim cuti. Luangnya agak banyak. Balik kampung 25 April malam, pulang kembali 2 Mei 2007. Jadual ditetapkan. Doa dititip agar semuanya ok.

Khamis, 26 April 2007,
kira-kira jam 12.45 malam. Bertolak ke Perlis (Dar-as-Sunnah??.
3.07 AM - Ipoh Selatan
4.22 AM - Juru
6.00 AM - Pdg Melangit, Perlis.

Kurang lebih 5 jam 15 minit, tiba ke kampung. Bolehlah bayangkan muka seorang pemandu yang kepenatan. Lantas, sesudah solat Subuh, badan lesu dilayangkan ke tilam empuk. zZzzzzz..


Khamis, 26 April 2007
Jam 11.00 pagi, otak sudah tidak boleh menerima kemalasan tubuh. Diri dipaksa bangun. 5 missed calls. Dari Kelantan. Terduduk merenung handphone. Agak gusar membalas balik panggilan. Hati mula terdetik. 2 minit kemudian, satu sms tiba, 'ayah tenat' ... merujuk panggilanku kepada datukku.

Berita kusampaikan dengan ringkas kepada Ummu Nufayl. Dia faham. Malamnya patut ada kenduri kesyukuran ringkas, naik rumah baru. Ahadnya aqiqah Nuha. Tubuh masih lesu. Ku pejamkan mata, mencari firasat diri.

Hati pula membayangkan 'sesuatu yang mungkin ketinggalan, jangan gopoh katanya' Aku mula mengira, jam 11.30, jika ku pecut ke Kelantan, melalui l/raya Timur Barat, 5 jam paling cepat dari Perlis. Jam 4.00 petang baru sampai. Hati masih mengatakan, jangan gopoh.

Aku buat bertenang. Menguruskan apa yang patut. Satu panggilan kubuat, pada umi dan abah. Umi membayangkan resahnya. Abah mempamerkan ketenangannya. Mungkin tidak mahu anaknya tergesa-gesa. Ku tarik nafas dalam-dalam. Mencari waktu sesuai.

Jam 2.00 petang, kurang lebih. Panggilan dari Kelantan. "Ayah dah kembali ke rahmatullah". Kali ini aku tenang. Betullah gerak hati yang memintaku jangan gopoh. Kusampaikan satu permintaan. "Tolong tunggu hingga kami sampai". Aku rasakan satu macam keperluan menguruskan jenazah arwah. Beliau pernah memberitahuku suatu ketika dahulu supaya 'tengok-tengokkan dirinya selalu' .. membuatku agak keliru adakah itu turut bermaksud hingga setelah beliau tiada, sebagai satu macam pesanan/wasiat. Menghindarkan was-was, aku mengambilnya sebagai pesanan akhir beliau.

sejenak...

Ayah, panggilan kepada datuk. Dikongsi oleh kami adik beradik. Kerana sejak kecil dia dipanggil 'ayah' oleh umi dan abah. Anak bertuah, tumpang panggil ayah juga.

Ketepikan jutaan kenangan lain. Aku masih ingat lagaknya mengajarku membaca al-quran, bersama arwah nenekku sejak umur yang aku sendiri aku tidak ingat sebetulnya. Yang pasti, aku khatam seawal umur tujuh tahun. Beserta dengan sedikit sebanyak hafazan. Aku kagum dengan kegigihannya mendidik cucu manja banyak kerenah ini. Bukan sekadar membaca, malah ditafsirnya bacaan untukku simpan dalam memori. Juga untuk memperkuatkan kemahiran bahasa arab.Kata beliau, banyak gunanya. Ketika itu aku hanya mengangguk. Terbayang diri sendiri yang berjubah arab dan berjanggut.

Bila beliau menterjemah, aku mula tidur. Kalau tafsir, aku celik, tapi dengan syarat, kena ada cerita tambahan. Budak-budak katakan. Bila diceritakan tentang ya'juj wa ma'juj, mulalah aku kaitkan dengan ultraman (tak ingat ketika itu versi mana). Bila cerita padang mahsyar, pasti aku ingin bandingkan dengan padang bola sepak akan saiznya. Pening tak pening, beliau tetap gigih bercerita.

Diserapkan nilai aqidah. Seawal umur kanak-kanak (yang comel), aku didedahkan dengan isi kandungan Kaifiyatul Awwam,Syarh Al-Aqidah At-Tohawiyah, Ithaf As-Sadah Al-Muttaqin, dan beberapa kitab Tauhid lain, versi yang dipermudah. Memperkuat Tauhid. Fiqh, didedahkan kepadaku perbandingan mazhab, untuk segala macam permasalah fiqh dan jinayat. Kalau mazhab Syafi'e, sempatlah aku habiskan kaedah hukum dan bab umum usul fiqh turut didedahkan. Masalahnya, budak kecik, apa yang diajar terus ingin diamal, mulalah keluar fatwa baru masih kuingat, terutamanya bila habis kubaca Syarh Al-Fiqh Al-Akbar... hehe.. hmm..

Menangani 'kepeningan' cucunya, usul da'wah dan uslub da'wah diperkenalkan ke dalam hidup anak kecil ini. Bila besar, aku menyedari, kenapa beliau tinggalkan dahulu bab fiqh da'wah ketika itu. Asas perlu kuat sebelum keluar ke medan. Antara kata-katanya yang ku ingat :

'Berapa ramai Ustaz yang tersohor dengan ilmu, tetapi bila menyampaikan, makmum berkecil hati dengannya. Akibat kurang peka akan asas dan kaedah da'wah'.

Setiap kali kuliah atau ceramahnya. Aku 'dijemput' oleh beliau. Dengan motor antiknya, kereta klasiknya, atau basikal tuanya pula aku didedahkan pula dengan bermacam-macam jenis karakter Ustaz dan Tuan Guru. Pernah aku dibawa ke rumah seorang ulama', anak murid kesayangan almarhum Tok Kenali, hanya untuk aku diperdengarkan tafsiran Bismillah yang memakan masa seminggu. Pening, tapi aku sedar apa gunanya semua itu sekarang.

Asas sudah ada, mulut sudah banyak omelannya. Kemahiran berhujah pula diajar. Petuanya melalui ilmu mantiq banyak membantuku. Sekali sekala 'disalah guna'. Antaranya ketika aku menggondol pendebat terbaik kebangsaan sebanyak dua kali - yang mana beliau turut turun ke Pusat Islam menyaksikan perlawanan akhir tersebut. Kadang-kadang, kalau berhujah dengan Ummu Nufayl pun, kalau rasa hampir ter'kantoi', pasti keluar senjata muslihat tersebut. senyum... Walau apapun, ku tetap terkenangkan jasanya. Melengkapi didikan dan asuhan ibu bapa yang pastinya tiada tolok bandingnya.

Aku sedar, semua kelebihan yang ada ini, milik Allah. Dan setelah aku memperolehinya, aku patut berterima kasih kepada mereka yang menjadi 'penyampainya' kepada ku, Terima kasih abah, umi, ayah.

Dan aku sedar semuanya akan kembali ke hadrat Illahi. Begitulah juga mereka ini yang telah berjasa kepadaku. Dan hari tersebut adalah giliran arwah Hj Mohd Salleh Mohd Amin.

Kembali.... 26 April 2007, petang

Aku bergegas, jam 3.30 petang, dengan tubuh yang masih lesu, dan majlis kesyukuran yang akan diadakan di rumah, terpaksa ku 'lupakan' buat sementara waktu.

Sambil melayan kenangan, diselangi dengan celoteh isteri di sebelah. Yang pastinya aku lebih banyak melayan kereta dan jalan timur barat yang bagai ular dipalu. Ummu Nufayl nampaknya macam pengsan tidurnya. Bagus juga, kurang masalah kena berhenti banyak kali.

26 April 2007, malam
5 jam 30 minit kuambil untuk tiba ke Kelantan. Jam 9.00 malam, aku menapakkan kaki terus ke rumah arwah. Sudahpun kaku. Kubacakan ayat-ayat suci al-quran, sekadar terdaya dengan tubuh terasa seperti angin. Banyak ayat yang menyentuh tentang hidup dan mati tidak dapat kuteruskan dengan lancar. Sebak, teringat segala macam kenangan.

Memang diri ini sebak. Tetapi semuanya sudah dijangka. Siapa yang tidak jangkakan kematian? Itu bebal namanya. Hanya tarikh yang tidak dapat diramal. Dan kesedihan bukanlah kerana 'terkejut'. Cuma selepas ini tiada lagi jasad ini di depan mata. Terasa satu macam kehilangan. Bukan hanya jasadnya, tetapi ilmunya, keazamannya ketika sihat membuatku terkenang. Ramai yang mengenali waktu tuanya sahaja, dan sudah lupa zaman mudanya yang penuh jasa dan bakti pada masyarakat dan agama.

Hari sudah lewat malam, diputuskan urusan pengebumian akan diselesaikan pagi 27 April 2007. Hari lahirku. Juga hari beliau akan dikebumikan. Semalaman aku 'menemani' jenazah. Membacakan apa yang patut. Meninggalkan adat yang bercanggah. Itu kemahuannya.

27 April 2007, pagi
Jam 8.00 pagi, membantu menguruskan jenazah sewajarnya. Dari memandikannya, mengkafankan, hinggalah ke liang lahad. Terasa satu macam kehilangan selepas ini. Antara sumber rujukan 'ekspressku' dalam bab hukum dan persoalan agama lain. Yang pasti kulawati setiap kali pulang ke kampung, bersandar di dinding, atau terbaring di tilam. Tersenyum menimang si Nuha dan 'menangkap' si Nufayl. Kini beliau seorang 'di sana'. Membawa bersama doa anak-anak yang soleh, ilmu yang dimanfaatkan dan memanfaatkan, serta sedekah dan amal jariah. Ameen ya Robb-al-'Alameen.

28 April 2007
Dengan beberapa pesanan kepada ahli keluarga yang lain agar menjauhi amalan-amalan 'adat', yang sememangnya tidak disukai arwah ketika hidupnya, aku seisi keluarga, melangkah kembali ke Perlis, untuk aqiqah Fatma Nuha yang telah dirancang, sukar untuk menarik balik jemputan dan persiapan lain.. Kira-kira jam 1.00 tengahari bertolak, kami tiba kembali ke Perlis jam 6.30 petang. Kali ini membawa perasaan bercampur baur. Kenduri kesyukuran, diselangi dengan kenangan pemergian allahyarham.

29 April 2007
Aqiqah Fatma Nuha.. pastinya Ummu Nufayl ada ceritanya tersendiri. Hamba mohon permisi.

Wa makaru, wa makarallah. Wallahu khairulmaakiriin.

Innalillahi wa inna ilaihi raaji'uun. Pada umurnya 84 tahun.

al-Fatihah







Wassalam.

Wednesday, April 18, 2007

...

BMD Test?
When to do aa?
Just now SJMC called. I didn't collect my Calcitriol & Calcium (balance which SJMC no stock at the time my Endocrinologist prescribed).
Still lot of stock at home.
Errmmm...I'm quit forgetful now. I always miss out my Calcium & Calcitriol intake.

I try my best to discipline myself with the mineral intake.
Oh me! My body needs it! Please!!! Really hope no recurrance of Sept/Oct '05's incident.

Errmmm...
I don't afraid of BMD test.
I just don't want to know the result.

Errm...
Ermmmm...

Monday, April 16, 2007

Outstation vs Balik Kampung!

Jumaat petang, terus kami menghala ke Kelantan. Abang datang jemput dari pejabat, bersama Nufayl, Nuha & Abe Cik.

Ada kisah lucu di sebalik balik kampung kali ini.

Di Genting Sempah, dalam perjalanan pulang ke Kelantan.
Tika itu, kami sedang menjamu selera - makan malam.

Waktu kami tengah makan tu, memang dia dok buat perangai la.
Turun drp kerusi, merangkak kat lantai. Pastu dok buat posisi Cicakman atas bumbung...tapi kami tak layan.
Lepas tu, dia jd good boy...makan elok2 balik. Tapi, lepas tu...

Tiba-tiba, ada budak sorang tu bangun.

Berdiri atas kerusi.

Sambil mengangkat kedua-dua tangannya ke atas,
dia berkata dgn semangatnya, "Sayalah Cicakman!" (Dengan pelat pulak tu)

Oh, tolong! Tak sangka!
Semua orang tengok. Ada yang senyum-senyum simpul.

(Tak sampai hati nak gelak kot)
Kami menghambur ketawa.


Dia, budak tu...tatau apa. Buat selamba.

Sambung makan.


End.

Friday, April 13, 2007

Yang Bernama Rezeki

hoho...
Alhamdulillah...dah ada 'Hukum Jelas' oleh Majlis Fatwa Kebangsaan tentang :
1. Pelaburan saham melalui Internet
2. Pameran hantu, jin dan keranda
3. Penggunaan nada dering berupa ayat al-Quran dan azan di telefon bimbit (baca di akhir artikel)

Harap-harap yang bernama umat Islam terutama yang 500 000 tu, boleh ambil serius perkara ini. Ambil tindakan sepatutnya. Yang belum masuk golongan 500 000 tu, pk kan lah cara halal yang lain untuk rezeki anda. Kita hanya boleh berusaha, Allah yang tambahkan rezeki. Tul dak? Yang penting bukan tambah rezeki, tapi keberkatan kepada rezeki yang kita dapat tu.

Kata klise yang selalu kita dengar, "Dia tu pemandu lori je, isterinya tak bekerja. Anak lima. Semua masuk U."
Tapi, ada benarnya kan?

Sebenarnya kita bersusah-susah nak 'tambah rezeki' tu utk apa?

Utk bagi anak-pinak pakai baju mahal-mahal?
Nak beli kereta baru yg mewah kat isteri? (tak cukup ke kereta skrg?)
Nak buat rumah besar kalahkan istana raja?
Nak bercuti tetiap tahun ke luar negara dengan seluruh kerabat tetangga?
Sanggup ke pergi Mekah tunaikan haji dgn duit tu? Kalau tak sanggup, baik takyah guna untuk apa apa pun!

Teringat kata-kata husband saya waktu kami berbincang isu ni, beberapa minggu lalu.
Dia kata,

"Kenapa nak tunggu Fatwa? Benda ni (pelaburan internet/fixed return etc yg berkaitan isu pelaburan internet) kan dah jelas. Ada dalam Quran & Sunnah (rujuk ayat Quran "dihalalkan perniagaan diharamkan riba' & hadis yang menerangkan tentang riba') . Yang Ijma',Qias atau lain-lain baru perlu difatwakan mengikut keadaan."

Tapi, ya lah...orang sekarang. Buat dulu, tak kaji dalam-dalam hukum hakamnya. Bila dah terperangkap, baru cari alasan...escapisme. Nak tunggu Fatwa Kebangsaan lah...(Fatwa Negeri tak nak pakai!). Yang dalam Quran...Allah dah kata, kenapa masih buat jugak?!!!



Moga kita tak digolongkan dalam golongan yang mengenepikan hukum Allah utk kepentingan peribadi. Ameen!



p/s: Belajarlah bersyukur dengan rezeki yang didapati. Nak berusaha pun, sentiasa tanya kepada diri...halalkah cara ini. Bersyukurlah.
Bersyukur dan dengan penuh yaqeen, yaqeenlah pada janjiNYA dlm al-Quran,
"la in syakartum la azidannakum, wa la in syakartum inna 'aza bi la syadid"

Moga dapat keberkatan drpNYA.

Thursday, April 12, 2007

SUPER MOMS? JOM!!!

Geng! Jom!!!
*Sapa nak pi, habaq keyh...rasa tingin nak gi jugak...tapi xde geng.

Super Moms: Menjengah Keibuan Sejati
5 Mei 2007/ 9:00am – 1:30pm
Hotel Singgahsana, Petaling Jaya

Anjuran BersamaUmmiku Sayang, ANIS dan Sri Munawarrah Design


Ucap Utama : Ustazah Dr. Sharifah Hayaati Syed Ismail

Panel Forum :
1. Yg Bhg. Datin Hajah Sharifah Anisah Tan Sri Prof. Syed Agil Barakbah –Pengasas Produk Nona Roguy
2. Puan Hajah Tuan Hasnah Tuan Yusof - Pengasas Butik Sri Munawwarah Design
3. Puan Jamilah Samian - Pengarang buku 'Cool Moms Super Dads'

Moderator Forum :Puan Aliyah Sijari – Pengurus Komunikasi Koporat Galeri Ilmu Sdn. Bhd

ISTIMEWA
Panduan dan pertunjukan Busana Muslimah, oleh Puan Haslina Mohd. Ali - Perunding dan Penata Gaya Butik Sri Munawarrah Design

Bayaran PenyertaanRM100 sahaja
**Daftar sekarang, 50 peserta pertama akan mendapat "sebuah kotak misteri"dari penganjur.

Emel penyertaan anda ke *events@ummikusayan g.com* atau fax ke *03-80248664*dengan menyatakan nama, telefon nombor dan alamat surat menyurat.

Pembayaran boleh dibuat melalui akaun *MBB Ummiku Sayang Sdn Bhd *-*564191006958*atau melalui *Maybank2u* ke akaun *562272101937.*

Sila hantar bukti pembayaran melalui fax 03-80248664 atau emel kepada *events@ummikusayang .com* <events@ummikusayang .com>

Segala pertanyaan boleh diajukan kepada Puan Zaida/Siti di 03-80248664atau datang sendiri ke Ummiku Sayang Activity & Books Centre,6B First Floor, USJ10/1J, Taipan, Subang Jaya. (Isnin-Sabtu 10am-7pm)

Wednesday, April 11, 2007

Story of Teratak FZH

Alhamdulillah!

The kitchen minor-renovation, is over. Alhamdulillah!It resolves the space issue. And of course, it fulfills my dreams, our dreams.

After bundle of cleaning job done, at last the house is back to normal (every single inch of the house & all furniture are dusty. Thick dust! We have to wash & polish everything!).

Now, I owned a lovely kitchen of mine with lot of storage area to store my cookingware, the appliances and the stock. Plus, there is new heavy duty countertop that for sure not to deform as the melamine board before.

What we did to our kitchen?

1. Changing countertop to provides durable working area.
Since the previous countertop was installed by the previous owner somewhere 10 years ago, it deforms as it dissolves water. The material is melamine board. So, we decided to opt for heavy duty countertop. End up, we choosed 2'x2' homogeneous tiles.

2. Built door at wet kitchen cabinet to provides more storage area.
Before this, it is opened. No door. So, everything we put under the cabinet (at wet kitchen), can be seen. I put rack for pot & pan, the gas container, and my hubby's car thingy. So with the door, we can cover the unpleasant view. Plus, I can arrange better inside. For this, we decided sliding tinted glass door with aluminum frame.

Also, we put up stack in the cabinet (at dry kitchen) for serving dish storage. It also gives me extra storage area.

I rarely bought...but all are my wedding/anniversary presents. I got it all...oven, microwave, corningware/arcopal sets. All are presents. For sure, this needs a lot of space for storage. Alhamdulillah, Teratak FZH that we bought 2 years ago are with built-in kitchen cabinet. So, what we need to do is to arrange wisely to optimize the space utilization.

3. Make-up the kitchen cabinet's door.
We cleaned up the surface of cabinet door, and to put on new wallpaper for inviting and pleasant look of the kitchen.New-look & fresh! I guess this is for make-up only...not essential one. No. 1 & 2 is the essential & critical one :D.Oh...this one (no.3) we do not do yet. Anytime whenever free maybe!

In addition, we rearranged the kids' room and stor cabinet to maximize the usage of the cabinet. Firstly, instead of the kids garments in stor cabinet which is located at center of the house, we put boxes of rarely-used-things inside. the set of serving dish/glasses that I mentioned above.

So, we moved the kids clothes to the closet inside the kids' room.

Now, the kids' room is really theirs. As the clothes in, we also relocated the desktop computer. Rather than in Bilik Solat, we moved into the kids' room. So, in the kids' room...there are bed, computer, toys, and books (mini-library). Oh yes, we just committed to buy mini-library for the kids. The GROLIER set. Nufayl is so attracted with the book esp Barney set. Of courselah, he is so much on Barney.

Actually, we got the GROLIER set during SMART KIDS last weekend. No, we didn't go there on the weekend (we are too busy during weekends). We just stop by on Friday morning. We have surveyed the education set for the kids since 2 years ago. And during the SMART KIDS Fair, we just commit to buy it.

In the GROLIER Mini-Library set, there is :
















1. Words, Words, Words - 4 vol
2. Story A Day - 4 vol
3. I Wonder Why - 24 vol
4. Disney's Children Encyclopedia - 24 vol








In addition to that, we got some free-gifts (which worth RM hundreds) :

1. Barney book set - 18 vol
2. Mathematic book set - 6 vol
3. Jigsaw book set - 5 vol
4. Super Sing Along (CD & Book) - 1 vol
5. Disney Back Pack Bag - 1 vol
6. Rack - 1 vol
7. 99 Ways To Raise Your Child Self Esteem - 1 vol

This is one-off purchase for long-term. A gift to all our children. Everybody can use it. Just praying that Nufayl/Nuha/their bros and sis are not going to tear them off. We are going to educate them (hopefully so!).

So, now its Nufayl's room (Nuha not yet aa..heheh). He has it all. To watch VCD (usually Barney, Cicakman or now, new-bought-Education VCD A-Star). Now, it becomes our duty to train him slowly, and to excavate his passionate towards reading.

Oh, back to Nufayl's story. In the age of 2 1/2 years, now he can already control the mouse and play simple game in A-STAR VCD. After a preview of colour (in Game of Colour), he can choose the right answer already. We actually don't persuade him. We just offer, and he chooses to. I think, at this stage he loves to learn. So, slowly we show him the way. Nufayl also know the right way to hold CD, put the CD inside the track.

~~~~~

Errr...new-look & enhanced kitchen cabinet. Means that I have to cook more oftenlah ek?! I love too! I love cooking. Inside my head, lot of plan for my family. But, nowadays I always caught in fatigued and exhausted.

After long day at work, and back at home usually during Maghrib time...I always tired. Since back to work after delivering Nuha I guess.
Before my 2nd pregnancy (Nuha), cooking is routine for me after getting back from work. My husband prefers eating at home. But during expecting to Nuha and my allergic towards kitchen's smell...I reduced my kitchen activity. Had to. No choice, or else I down for all day.
After Nuha delivered, during my maternity leave-still ok...can cope with her & her bro. But after back to work, I easily fatigue. Maybe because Nuha is still breastfeeding (full breastfeeding when with me). Sometimes, at evening she just don't want to let me go. Melekat saja. Before this we opted to buy outside or sometimes dining out.

Weekends, before this...to many thing to do during weekends. After this pun, we already have weekend plans until end of May. hehehe...I think I have to slot in anytime to give the best for the family.

Errm... I think my husband expectation is higher after this I guess. Can be manageable if I have extra energy.


How aaa???


What I practice is do'a & tasbih.

1. "Allahumma inni 'a'uzubika minal hammi wal hazan, wa na'uzubika minal 'ajzi wal kasal, wa na'uzubika minal jubni wal bukhli, wa na'uzubika min ghalabatiddaini wa qahri rijal."

2. Tasbih Fatimah (Subhanallah 33x, Alhamdulillah 33x, Allahu Akbar 33x everytime after Solat & before going to sleep).

It works everytime I use it (with 100% yaqeen in heart). But our iman "yazid wa yanquss", sometimes I forgot to practice it. Due to my weaknesses perhaps. I always remind myself not to miss out this tasbih & do'a to ensure I got quality of life.

But, anyhow...do you have OTHER TIPS to maintain energetic life after long day at work? Yet to entertain the kids, the stomach & the husband?Hmmm...




~~~
Exhausted but happy Mom & Wife, who always trying to give the best to the family
(mampu ke?)

Tuesday, April 10, 2007

Happy Birthday to her...almarhumah Kak Shiqin.
10-April.

Moga bahagia dan tenang di sana.
Di sana yang ................. jauh daripada kekalutan dan fitnah dunia.
Temukan cinta abadi.
Moga dirahmati.