Thursday, January 28, 2010

Bola Golf di Padang Tenis?

Bismillahi walhamdulillah wassolaati'al Rasuulillah.

Saya tidak tahu orang lain, tetapi jika saya ke pasaraya atau farmasi, atau apa-apa kedai sekalipun untuk mencari barang, akan saya pastikan saya telah membandingkan semua jenis produk yang sama tetapi berlainan jenama. Bagi memastikan saya dapat yang terbaik.

Antara modus operandinya adalah membaca kandungan dan keterangan penggunaan atau fungsi produk itu baris demi baris. Dan jika ada yang saya musykil, satu lagi tabiat saya ialah, saya akan mencari promoter yang tidak suka buat-buat tahu sesuatu produk.

Tuan puan barangkali pernah bertembung bila kita minta keterangan mengenai sesuatu produk, wakil jurujual akan MEMBACA kembali apa yang tercatat pada kotaknya kepada kita. Saya biasanya akan menegur secara terus,

"kalau baca yang tulisan pada kotak, saya pun boleh baca. Bukan itu tujuan saya panggil awak"

Tetapi untuk menghormatinya, saya akan meneruskan bertanya, contohnya

"daripada pengalaman awak, macamana produk ini berbeza dengan yang itu", "apa kelebihannya berbanding yang sana"

atau soalan seumpamanya.

Bagi jurujual yang suka buat-buat tahu dan tidak tahu mengalah, mereka sedaya upaya akan cuba menunjukkan mereka boleh menjawab soalan kita. Dan kadangkala, suatu masa, kita sudah dapat 'sense' beliau agak teragak-agak dalam intonasi dan 'body language'nya.

Biasanya pada peringkat ini, saya akan (baca terpaksa) 'bunuh' beliau bagi mengelakkan beliau menambah dosa berlagak tahu walaupun tidak tahu. Soalan yang biasa saya tanya biasanya berkaitan produk itu yang sudah pasti ia betul, tetapi saya tanya dalam bentuk yang sebaliknya. Dengan kata lain menterbalikkan fakta dan mengemukakan soalan berbentuk ujian.. contoh :

"Kalau kabel plug kereta ni saya tukar, RPM kereta akan lagi efisyen ka?. Maksud saya, kalau sebelum ini 120km/h @ 3000RPM, lepas tukar boleh jadi 120km/h @ 2750RPM?"

Jika jawapan beliau "YA", maka pada waktu itulah saya akan melangkah kaki keluar dari ruang pameran/kedai tersebut. Kerana yang pastinya RPM kereta bergantung kepada transmisi, bukan kabel plug. Selamat tinggal kepada produk itu hari itu..

:)

Gunanya langkah di atas ialah, saya ingin memastikan, saya dapat nasihat daripada orang yang betul. Jika blog, saya membaca dari penulis blog yang betul. Jika ceramah, saya dengar ceramah daripada orang yang betul. Dan jika buku, saya wajib pastikan penulisnya memang penulis yang betul.

Pasti saya akan elakkan graduan bidang kimia memberikan nasihat kepada saya berkaitan kaedah membaiki enjin kereta. Melainkanlah ada bukti empirikal yang beliau berpengalaman dalam bidang itu melalui lain cara. Semuanya perlu disemak. Kerana jika tidak disemak, dari sinilah wujudnya (contoh) orang menulis bukan dengan tulisan, tapi dengan emosi tidak terkawal.

---------------

Merenung kembali. Mungkin sudah lama dididik dengan langkah-langkah berhikmah, saya jarang memilih untuk terus menghukum. Kita perlu beri ruang pada sesuatu atau seseorang membuktikan sesuatu dalam satu 'time frame' yang bersesuaian. Tetapi kita tidak boleh cuai menganalisa setiap saat. Kita berikan mereka ruang, tetapi bukan peluang untuk mengambil kesempatan. Dan setiap ruang yang diberikan kita juga perlu turut sama memenuhinya.

Dalam isu kebelakangan ini, saya yakin, rentetan peristiwa yang berlaku khususnya dalam perebutan kalimah Allah, sudah mula menampakkan kesimpulannya. Pandangan A - kesimpulannya B. Pandangan C, kesimpulannya D. Dan tibalah waktu untuk menilai hujah-hujah mana yang berlandaskan emosi, sentimen bangsa dan politik, dan hujah manakah yang berupaya menjamin ketenteraman sejagat. Saya tidak mau mengulas sekali lagi di sini. 2 penulisan lepas, saya sudah menyentuh tentang perkara ini dan tidak mahu mengulanginya buat kesekian kali.

Saya berhujah bahawa mempertahankan kalimah Allah tidak boleh mengatasi kita keutamaan kita mempertahankan syariatNya. Kerana Allah itulah Tuhan kita, bukan kalimah itu. Tetapi saya janggal bila ada yang memisahkan pendapat ini mengatakan bahawa, pertahankan syariat wajib. Pertahankan kalimah tidak wajib. Itu pendapat yang menyeleweng, kerana mempertahankan nama baik orang yang kita sayangi, lebih-lebih lagi Allah juga ADALAH JUGA SYARIAT! . Jangan keliru. Kita bukan menghujah secara 'memansuhkan' antara 2 perkara. Tetapi membuat 'pertimbangan' yang mana lebih aula' dalam satu-satu keadaan di mana kedua-duanya penting. Dan bila kita terlajak membuat kesimpulan dalam keadaan emosi, kesan jangka panjangnya sebenarnya 'membunuh' entiti yang kita sayangi. Sebab itulah jika kita terlalu bersifat provokatif dalam mempertahankan sesuatu, ia sebenarnya akan memberikan imej yang tidak baik kepada zat/objek yang kita pertahankan itu. Sebab itulah Rasulullah mempertahankan kesucian tempat ibadah, tetapi tidak menghayunkan pedang kepada seorang badwi yang kencing di situ. Akhirnya, bertambah seorang umat Islam!..

Seperkara lain, kita semua tahu, rakan penulis kita, telah pun menyerah diri sekaligus ditahan pihak berkuasa akibat keterlanjuran kata beliau dalam penulisan blognya. Dan banyak pihak memberikan pelbagai pendapat. Saya menyokong agar beliau diberikan peluang untuk berubah. Dan pada masa yang sama, keceluparan lampau perlu diasuh kembali. Penulisan yang terlalu didominasi disiplin "propaganda emosi" tidak boleh dibiarkan bertaburan di alam maya, mahupun alam kertas. Tulisan beliau sudahpun pernah menjengah hamburan kutukan dan makian kepada Ummul Mu'minin dan Imam-Imam Mazhab adalah suatu perkara lain yang patut diperhatikan dan diperbetulkan. Cuma nasib beliau malang kerana akhirnya terperangkap akibat bahasa kasarnya dalam memberikan ulasan berkaitan pengisytiharan kemangkatan seorang pembesar tanah air. Secara peribadi, selagi perilaku beliau ini tidak berubah, saya tidak tergerak menyokongnya, khususnya kesan terhadap agama Islam. Namun kita tidak boleh lupa mendoakannya berubah ke arah yang lebih baik setiap masa. Kadang kala perkara baik perlu dipelajari melalui jalan yang susah.

Yang menarik perhatian juga, saya lihat, ada masa juga diberi kepada seorang peguam yang suka terkenal, yang memilih untuk menyaman sahabat seagama sendiri atas urusan agama yang boleh dihujahkan dan dimusyawarahkan - agar beliau menyedari kesilapan itu. Dan beliau nampaknya memilih untuk tidak menggunakan masa yang diberikan dan terus menyuarakan kerelaannya dipecat daripada organisasi beliau. Baguslah begitu. Sebegitu ramai pembesar bejat yang lain untuk disaman dan dimaki, sahabat sekatil yang ditembak.

Ketergesaan itu datangnya daripada syaitan.

Setiap sesuatu ada langkah dan prosedurnya. Jangan gopoh. Ada maruah yang perlu dihormati. Ada tokoh yang perlu disanjungi. Ada syariat yang perlu diperhalusi. Dan di sinilah datangnya hikmah. Buat bekal orang beriman. Walau ilmu penuh di dada, langkah tuan tidak semestinya tepat sepanjang masa. Waktu tepat, tempatnya mungkin salah. Tempatnya benar, waktunya mungkin terlewat.

Hanya Allah yang Maha Bijak dan Maha Mengatur segala sesuatu. Maha Suci Allah. Taatilah syariatnya, sepenuhnya, dan bukan pilih-pilih ikut kehendak nafsu dan fahaman akal tanpa ilmu.. dan jadilah jurujual yang tidak buat-buat tahu dalam bidang anda. Kepura-puraan atau amal tanpa ilmu, akan mencerminkan kelemahan peribadi kita satu masa kelak!

Sekadar coretan kosong, mungkin . Wallahua'lam.

Wassalam

2 comments:

Ummu Auni said...

baca part atas, memang terkebil-kebil, sebab tak pandai bab kereta. tapi bila di'relate' dengan penggunaan kalimah Allah, baru nampak cahaya, hi...kupasan yang baik, sangat baik.

mudin001 said...

isk... Abu Nufayl sudah mengambil alih tempat Tok Mudin sebagai blogger tegar nih!

Hehehe!