Saturday, April 03, 2010

Kisah Maiz bin Malik & Kisah Perempuan Desa Ghamid


Selingan ringkas. Mode pening kepala.

Bismillahi Walhamdulillah. Wassolaati'alaa Rasuulillah.




#1 - Hadis mengenai Maiz r.a. di bawah ini adalah hadis yang mutawaatir (sesuatu khabar yang diriwayatkan oleh majoriti para sahabat r.a. dan merupakan khabar yang tidak dapat dimungkiri) .

Dari Sulaiman bin Buraidah r.a dari bapaknya katanya :” pada suatu ketika Ma’iz bin Malik datang kepada Nabi saw, lalu dia berkata kepada beliau” Ya Rasulullah , sucikan aku, “ jawab Rasulullah saw “Amboi, kasihan, pulanglah , lalu minta ampun kepada Allah dan bertaubatlah kepadaNya” Ma’iz pergi, tetapi belum begitu jauh dia kembali lagi seraya berkata, “Ya Rasulullah, sucikanlah aku” Jawab Rasulullah saw., “Amboi kasihan, pulanglah, minta ampun kepada Allah dan taubatlah kepadaNya” Ma’iz pergi, tetapi belum begitu jauh dia kembali lagi dan berkata kepada Rasulullah saw ”Ya Rasulullah, sucikanlah aku” Nabi saw menjawab seperti semula dan hal seperti itu berulang sampai empat kali. Pada kali yang keempat Rasulullah saw bertanya”Dari hal apakah engkau harus kusucikan?” Jawab Ma’iz” dari dosa berzina” Rasulullah saw bertanya kepada para sahabat yang ada di sekitar ketika itu, “apakah si Ma’iz ini mengidap penyakit gila? Jawab para sahabat “Tidak, ya Rasulullah, Dia tidak gila” Tanya Nabi saw berikutnya:”Apakah dia baru habis minum khamar?” Seorang sahabat berdiri , lalu membaui Ma’iz, tetapi tidak mencium bau khamar di mulut Ma’iz. Maka bertanya Rasulullah saw. kepada Ma’iz” Betulkah engkau berzina?” Jawab maiz, “Benar ya Rasulullah” Rasulullah saw memerintahkan supaya dilaksanakan hukuman rejam terhadap Maiz, lalu dia direjam. Terdapat dua pendapat dalam masalah ini. Yang pertama mengatakan bahwa Maiz tewas dan dosanya hapus kerana hukuman yang dijalaninya secara ikhlas. Yang kedua mengatakan bahawa Maiz bertaubat sebenar-benar taubat, tiada taubat yang melebihi taubat Maiz. Dia datang mengadap Nabi saw lalu diletakkan tangannya di tangan Nabi, kemudian katanya “Ya Rasulullah, hukum matilah aku dengan batu (rejamlah aku), Mereka senantisa dalam perbedaan pendapat seperti itu selama dua tiga hari. Kemudian Rasulullah saw. datang . Setelah memberi salam lalu beliau duduk bersama-sama dengan mereka. Maka bersabda Rasulullah saw, Mintalah ampun bagi Maiz bin Malik” lalu mereka memohon semuanya, “Semoga Allah mengampuni Ma’iz bin Malik” Rasulullah saw. bersabda, “Ma’iz betul-betul telah taubat dengan sempurna taubat. Seandainya taubat maiz dapat dibahagi di antara satu kaum pasti mencukupi untuk mereka semua”

(Diriwayatkan oleh Al-Bukhari, Muslim, Abu Daud, At-Tirmidizi, Ahmad, Al-Baihaqi, Abu Ya’la, Al-Bazzar dan At-Tobrani)

#2 - Datang pula seorang perempuan dari desa Ghamid, suku Azdi, lalu dia berkata”ya Rasulullah , sucikanlah aku, Jawab Rasulullah saw ”Kasihan kamu, pulanglah engkau lalu minta ampun kepada Allah dan taubatlah kepadaNya’ kata perempuan itu”Kulihat anda sengaja menyuruhku pulang seperti yang anda lakukan terhadap Maiz bin Malik” Tanya Nabi saw “Mengapa begitu?” Perempuan itu mengatakan bahawa dia telah hamil akibat zina. Tanya Nabi saw.”Engkau sendiri yang berbuat?” Jawabnya”Betul, ya Rasulullah” Nabi saw bersabda kepadanya ”Tunggulah dahulu sampai engkau melahirkan” Lalu perempuan itu ditanggung kehidupannya oleh seorang lelaki Anshar sampai ia melahirkan. Setelah dia melahirkan, maka diberitahukannya kepada Rasulullah saw katanya” ya Rasulullah, perempuan desa Ghamid itu sudah melahirkan” Jawab Rasulullah saw. “Biarkanlah dahulu kerana anaknya masih kecil, sedang orang yang akan menyusukannya tidak ada” maka berdiri seorang lelaki Anshar lalu dia berkata ”Aku yang menanggung susunya” Kata Buraidah,”Setelah itu maka dilaksanakan hukuman rejam terhadap perempuan desa Ghamid itu”

(Shahih: Mukhtashar Muslim no: 1039, Muslim III: 1321 no: 1695).


NOTA KAKI :

Rasulullah amat penyayang. Allah Maha Pengampun. Kasih sayang manusia tidaklah boleh mencabar keampunan Allah. Dan keampunan Allah bermula dengan peritnya hukum Islam di dunia.

Usahlah jadi lebih Maha daripada yang Maha Esa.

Waallahua'lam.

No comments: