Monday, January 25, 2010

My Breastfeeding Journey - Fudhayl Nashwan

Assalamualaikum
Sejahteralah buat semua ummat Islam.

Assalamualaikum.
Kalimah yang sungguh hebat, dengan rahmat Allah...Salam menjadi doa yang sungguh bermakna. Hayatilah salam sebagaimana kita mengungkapkan selawat & salam kepada Nabi & Rasul.

"Assolatu 'alannabiy wassalamu 'ala rasul..."...bak lirik nasyid Raihan.

Segala-galanya sungguh mudah untuk bayi yang ketiga ini.
Bermula dengan 12 minggu pertama yang sangat minimum morning sickness nya, hinggakan aku berjaya merahsiakan kandunganku daripada rakan-rakan sepejabat.

Kemudian, keadaan kesihatan yang baik sepanjang mengandung kecuali beberapa ujian :-
1. Gastrik sepanjang 12 minggu pertama & heart burn...perut perlu sentiasa diisi/dilapik - di pejabat, aku sentiasa meng'ada'kan biskut, milo dan kurma untuk alas perut.
2. Kerap sakit kepala drp jam 4 petang hingga malam (tidur) ketika kandungan 3-4 bulan.
3. Demam dan episod keracunan makanan hingga muntah ketika kandungan nak masuk minggu ke-13 - dimasukkan ke hospital untuk drip air (2 antibiotik & 4 pain air)
4. Siri MC kerana sakit yang kurang berbanding ketika mengandungkan abang & kakaknya.
5. Batuk teruk yang bermula ketika 7 bulan kandungan dan sembuh selepas rawatan ketika 8 bulan setengah kandungan. --> ni baru start berMC heh!

Semua itu kukatakan mudah, kerana seringnya lebih banyak cabaran ketika mengandungkan abang dan kakaknya. Sekurang-kurangnya, selera makanku tidak banyak terjejas berbanding ketika mengandungkan Nuha...aku kehilangan selera makan sepanjang 9 bulan mengandung (waktu mengandung Nuha, seringkalinya kerja 4 hari je seminggu heh!)

Kali ini juga, aku berjaya melengkapkan puasa Ramadhan dengan hanya 4 hari terpaksa berbuka kerana :-
1. 3 hari - batuk teruk
2. 1 hari - tak bersahur, tak sempat makan my whole lifetime ubat -- takut ada effect pd baby.

:)

Melahirkannya juga mudah. Hanya 1 jam drp 3.5cm-10cm.
Tenaga semasa melahirkannya juga bagus.
Dia yang baru 20 minit dilahirkan juga pandai menghisap dan mendapat khasiat kolostrum.
Selepas 10 hari melahirkan, my O&G juga memuji - rahim sudah kecut dan tinggal kurang 1cm untuk kembali ke tempat asal. Perut sudah kempis. Wajah sudah merah. Macam bukan orang baru bersalin...kata Dr. Delaila. Berat badanku, sudah turun 8kg drp berat badan tertinggi ketika mengandung dan 6 kg drp berat badan terakhir sebelum bersalin. Alhamdulillah!

Menyusukannya sepanjang 15 hari pertama juga mudah. Tiada masalah pengeluaran susu. Dia juga banyak membantuku merehatkan diri sepanjang tempoh itu. Tiada rengekan tambahan. Hanya hint untuk minum susu, disuap dan dia menyusu hingga kenyang dan tidur. Bangunnya kalau tidak lapar, dia hanya memandang tanpa bunyi dan sedia untuk dibelai-belai dan bermain.

Hanya 3 malam saja dia buat perangai, hingga tidur Ummi dan Abahnya terganggu dan membuat kami rasa letih dan penat. Malam terakhir itu adalah malam ke-15, malam sebelum Ummi rebah dan terpisah daripadanya 18 hari.

(Nota : rebah bukan sebab penat baby buat perangai, tapi sebab lain - baca notes Rahmat daripada Allah)

Sejak itu, dia disuapkan dengan susu formula dan kemudiannya, setelah mendapat bekalan stok beku susu ibu daripada yang pertamanya Aida, kemudian Akmar, dan Idayu serta Madihah yang memberikan EBM segar hampir setiap pagi melalui suaminya Nazly, Fudhayl dapat meneruskan penyusuan dengan susu ibu. Abu Nufayl sempat mengirimkan supaya adikku, Dik Id membelikan botol & puting istimewa yang menyerupai puting ibu. Tommee Tippee pilihan Dik Id - hadiah daripada dia & Suzy untuk baby Fudhayl. Sepanjang tempoh itu, dia dijaga Tok Umi & Nanny tanpa menyusahkan mereka. Dia, bayi yang sangat memahami. Diberi apa saja...dia terima. Tidak memilih dan mencapetkan mereka.

1 Januari 2010, aku dibenarkan pulang ke rumah. Tidak langsung pulang ke kediaman kami, tapi singgah di rumah Abang Reza yang menumpangkan kasih buat 3 permata hati kami sepanjang 1 minggu terakhir. Hari pertama kembali ke dakapanku, aku masih belum berani menawarkan susu ibu kepadanya. Aku menunggu hingga 48jam selepas dos terakhir antiviral masuk ke badanku, sebagaimana nasihat Dr. Lee, Neurologist.

Hari kedua (2 Jan), aku menawarkan. Fudhayl menolak. Aku tidak kecewa, sementelah ia terasa kering dan bagai tiada lagi susu ibu yang dapat kutawarkan untuknya. Namun, tidak beberapa lama selepas itu...dia merengek lagi dan naluriku terus merasakan dia merindukanku. Aku tawarkan sebelah lagi...dan dia melekap dengan kuat dan lama. Alhamdulillah!

Fudhayl, maafkan Ummi...selama hampir 3 minggu Fudhayl kehilangan Ummi. Kita sama-sama berusaha untuk kembali mendapatkan 'yang terbaik' untuk Fudhayl ya!

Apa lagi selain pujinya HANYA UNTUK ALLAH...yang telah menjadikan bayiku begitu bekerjasama menghisap dengan kuatnya sekaligus merangsang pengeluaran susu semula. Alhamdulillah!
Hanya ketika dia kelihatan benar-benar lapar, baru aku menyuakannya dengan EBM ibu susuannya.
Selepas dia kenyang dan jika dia kelihatan masih mahu menghisap, aku membenarkan dia melekap di badanku selama mana dia suka...sehinggalah aku benar-benar penat, suami atau yang menjagaku akan mengambil Fudhayl untuk membenarkan aku berehat fizikal & mental.

Iya, apa lagi selain pujian HANYA UNTUK ALLAH...susu badanku kembali...walau aku tidak merasakan 'engorgement' lagi (maksudnya, masih sikit susunya berbanding sebelum ini)...aku terus menawarkannya kepada Fudhayl dengan harapan dia mendapat yang terbaik. Selera makanku bertambah. Aku terus makan kurma, minum minuman oat, minum banyak air suam untuk banyakkan susu.

Setelah stok EBM ibu susuan habis...dan ibu-ibunya semuanya ada masalah (kesihatan, low production) untuk memberikan lagi EBM, aku menjadikannya sebagai semangat untukku memberikan direct BF kepadanya semaksimum mungkin. Hanya pada ketika-ketika tertentu, susu formula diberikan jika badanku kepenatan dan memerlukan refreshment.

Aku perlu juga mengambil langkah berpada-pada, walau keazamanku untuk exclusive BF Fudhayl adalah tinggi, memandangkan keadaan kesihatan diriku masih belum pulih sepenuhnya. Dr Mazidah berpesan, "don't force urself, bagi takat rezeki dia je lah. awak tu baru saja elok drp severe illness." Iya, keadaanku ketika itu, dengan encephalitis + hypercalciemia adalah antara fana' dunia dan abadinya akhirat. Justeru, aku faham aula'nya untuk aku mengutamakan kesihatan/nyawaku berbanding penyusuan kepada bayiku.

Aku terus berdoa, beri yang terbaik untukku.
Jika BF itu tidak membahayakan keadaan kesihatanku, tambahkanlah air susuku untuk makanan bayiku.

Waktu itu, beberapa kali aku diserang simptom hypocalcemia (kurang kalsium), sementelah kalsium memang ada hubungan terus dengan penyusuan. Situasi yang kontra dengan keadaan ketika aku sakit tempohari.

Waktu itu, seminggu 2 kali aku perlu ke hospital untuk memeriksa kadar kalsium dalam darah. Alhamdulillah, selepas perbincangan lanjut dengan doktor, akhirnya...penyusuan bayi tidak lagi menjadi sesuatu yang menggusarkanku. Mereka (doktor-doktor) gembira malah menggalakkan aku meneruskan penyusuan bayi memandangkan susu badanku kembali ada dan semakin bertambah. Walau sebenarnya, mereka sendiri hampir tidak percaya apabila aku mengatakan susu badanku kembali ada dan bertambah. Kata mereka, dalam keadaan intubated dan unconcious...lebih 3 hari, susu badan boleh simply kering. Dan pelbagai ubatan, antibiotik & antiviral masuk ke badanku dalam tempoh 3 minggu berpisah dengan bayi. Juga, kemungkinan untuk aku diberi satu jenis rawatan yang memang TIDAK MEMBOLEHKAN aku meneruskan penyusuan bayi, akhirnya dinyatakan mereka TIDAK LAGI SATU KEMUNGKINAN.

Sejak itu, aku merasakan aku tidak lagi perlu menoleh ke belakang.
Direct BF - kegemaran Fudhayl.
Susu formula - mula aku kurangkan kuantiti dan kekerapannya hinggalah pada 22 Januari 2010, akhirnya aku berjaya menyingkirkan susu formula daripada jadual minum/makan Fudhayl.
Hingga kini, masih ada ketika dia disuapkan dengan susu formula, terutamanya ketika dia terpaksa ditenangkan ketika aku beraktiviti (mandi etc etc).

Sejak minggu lepas, EBM daripada ibu susuan Fudhayl kembali memenuhkan peti ais kami. Terima kasih Akmar (beri semula stoknya pada Jumaat, 22 Jan melalui Abang Khairi Ghani) & Ayu (beri semula stoknya pada Sabtu, 23 Jan - mereka datang berziarah) yang memberikan stok beku EBM...sekurang-kurangnya 50oz akan kusimpan untuk stok EBM kembali bekerja. Aku sendiri rasanya tak mampu memerah, walau kini aku selesa dengan memberikannya direct BF sepanjang masa. Terima kasih atas sokongan kalian!

Untuk ibu-ibu susuan Fudhayl - Aida, Ayu, Akmar dan Madihah serta suami-suami mereka...terima kasih, Jazakumullaju khairun jaza'. Juga tak terhingga terima kasihnya kepada Managernya - Kak Aza, yang sudi mencarikan ibu susuan dan menguruskannya bagi pihak kami.

Juga terima kasih buat semua yang namanya tak tersebut di sini.


Syukurnya, Fudhayl Nashwan sangat mudah dijaga.
Dia tidak keliru puting.
EBM dalam botol OK, susu formula dalam botol pun OK.
Dia terima dan mudah menyesuaikan dirinya.
Walau kini dia dah mula ada preferencenya...of course Ummi lah! :) Dia tetap menerima jika diberikan yang selainnya itu. Alhamdulillah!

Bertuahnya menjadi Fudhayl, rezekinya luas tak terkira. Semoga ini menjadi permulaan yang baik untuk Fudhayl.

Ameen!

1 comment:

Farra Da Smiley said...

wah rezeki sgt..50oz..ni lg byk dr stok susu muaz..selamat berkerja hany ;)