Thursday, December 10, 2009

Lahirnya ke dunia, yang ketiga

Salam,

Ini kisah kecil. Namun, catatannya penting untuk Ummi & Abah terus mengingatinya.
Aku punya buku kecil, yang kucatatkan semuanya yang penting tentang yang pertama, kedua dan yang ketiga. Tetapi tanpa berkongsi, kurasakan tidak lengkap catatan itu.

Fudhayl Nashwan dijadualkan lahir ke dunia fana' pada Khamis, 26 November, hari 'Arafah ~ 9 Zulhijjah 1430h. Hari yang bagus, namun Ummi berdoa sejak lama...ingin ketemu dengan hari 'Arafah dan melengkapkan puasa sunnat hari itu. Sementelah, tahun sebelumnya Ummi keuzuran dan tahun sebelumnya lagi adalah hari Ummi, Abah & Nanny menginsafi kewujudan kami di dunia dan segala dosa kami di As-Sakhrakh, bumi 'Arafah. Berkongsi kalimah Sayyidul Istighfar yang menenggelamkan rasa kami sebagai hamba Allah :

"Allahumma anta rabbi laa ilaaha illa anta. Khalaqtani wa ana 'abduka wa ana 'ala ngahdika wa wa'dika mastata'tu, a'uuzubika min sanaqtu, abuu ulaka bi ni'matika 'alaiya wa abuu u bi zanbi. Faghfirli...fa inna hu la yaghfiruzzunuba illa anta."

maksudnya :
"Allahumma, Engkau adalah Tuhanku, tidak ada Tuhan selain Engkau; Engkau yang menciptakan dan aku abdiMu, dan aku berada dalam perjanjian denganMu, ikrar kepadaMu (yang akan kulaksanakan dengan) segala kemampuanku; aku berlindung padaMu dari kejahatan apa-apa yang telah aku lakukan; aku mengakui (dengan sebenar-benarnya) nikmatMu kepadaku; dan aku mengakui dosaku, maka ampunilah aku, kerana tidak ada yang boleh mengampuni dosa-dosa, kecuali Engkau."

Akhirnya, Allah memakbulkan do'aku untuk melengkapkan puasa Hari 'Arafah. Fudhayl tidak menjengah dunia pada hari tersebut. Ketika check-up dengan O&G, dia mengatakan dinding rahimku masih tebal. Masa seminggu diberikan. Dia juga memberi peluang untuk aku dan suami memilih tarikh. Akhirnya kami memilih 30 Nov bersamaan tarikh ulangtahun perkahwinan kami.

Kami meraikan masa bonus yang Allah kurniakan dengan masak juadah hari raya, solat jemaah 'Eidul Adha di Masjid as-Syariff Meru Klang, berziarah dengan jiran, dan seperti biasa exercise di Shopping Complex. Hari Raya kedua di One Utama dan Hari Raya ketiga di Jusco Bukit Tinggi Klang. Juga dengan aktiviti makan-makan di Uptown Damansara, Pizza Hut dan Ramai Seafood, Port Klang...ni kira 2 bulan tak jumpa dah makanan ni ;).

Hari raya ke-empat, 30 Nov 2009 bersamaan 13 Zulhijjah 1430h...aku dijadualkan ke labour room SDMC SJ untuk induction. Sepatutnya jam 8.00 pagi tapi kami lewatkan sedikit dengan notis awal kepada pihak hospital. Aku mendaftarkan diri jam 10.15 pagi selepas selesai menghantar Nufayl & Nuha ke sekolah mereka dan bersarapan.

Jam 10.30 pagi, CTG mula dipasang dan contraction serta heartbit baby akan diawasi untuk jangkamasa 1 jam. Bukaan serviks ketika itu 2 hingga 3 cm. Midwife yang menjagaku ialah Zakiah namanya. Comel & lembut orangnya.

Jam 11.30 pagi, ubat untuk melembutkan rahim dimasukkan. CTG terus disambungkan.

Tepat jam 12.30 tengah hari, midwife masuk lagi untuk memulakan drip. Aku dan suami menolak induction secara drip dan minta midwife hubungi Dr. Delaila, O&Gku untuk pecahkan air ketuban sebagai salah satu cara untuk indcution.

Lunch, solat Zohor sambil rehat-rehat dan sembang-sembang dengan suami. Laptop sentiasa mengumandangkan alunan surah-surah al-Quran. Yang mana surah yang dihafaz, sempatlah aku mengikutnya. Yang tak hafaz, dengar sajalah. Bestnya kalau hafaz Quran kan, mesti boleh ikut semua surah (tak ikut pun, baca sendiri je).

Jam 1.45 petang, O&G sampai. Bukaan serviks baru 3.5 cm. Oklah sebab aku masih belum sakit lagi.
O&G terus pecahkan ketuban. Selepas itu, contraction datang tapi pelan-pelan saja. Aku bagi notis untuk panggil Pakar Bius untuk Epidural.

Jam 2.00 petang, contraction kuat terus datang. 2 minit sekali. Kuat! Kami follow-up bila Pakar Bius nak datang, tapi semuanya ada tugas lain. Suamiku terus menemaniku, menggenggam erat apabila sakit datang dengan kuat.

Jam 2.30 petang, Dr. Dalina (Pakar Bius yang sama menjalankan Epidural untukkan semasa kelahiran Nuha) sampai. Suamiku diminta keluar sebentar. Jam 3.00 petang, proses penyuntikan Epidural selesai. Sebelum sempat Epidural menjalankan operasinya dalam tubuhku, aku memberitahu widwife yang aku dah rasa nak meneran. Midwife Chan memeriksa bukaan, dan katanya,"Fully dilated!" Dr. Dalina terus terkejut dan risaunya dia takut Epidural tak sempat membantuku. Notis panggilan kepada Dr Delaila dibuat. Ups! Aku disuruh tahan, jangan meneran sampai doktor datang. Aduh, dah la sakit contraction, rasa nak push, kena tahan lagi. Tanpa aku sedar hampir setengah jam aku menunggu doktor sampai.
Waktu itu, Midwife Norziela & Sumanthi (Sumi) dah bersedia nak sambut baby (Midwife Zakiah tak ada sejak selepas 1.45 pm tadi, Midwife Chan masuk waktu Epidural sahaja. Selepas itu, aku diambil alih oleh Midwife Ziela & Sumi). Kata mereka, "Ok push, takpe doktor takde saya sambut." Belum sempat aku push, doktor sampai.

Jam 3.30 petang mula push dan 3.35 petang, lahirlah Fudhayl Nashwan bin Mohd Zainal Badri.

Sangat mudah bagiku kerana sakit hanya bermula jam 2.00 petang dengan 3.5 cm, dan jam 3.00 petang dah fully dilated (10cm). Cuma episod kena tunggu doktor tu yang menambah lagi setengah jam. Nasib baik waktu tu, Epidural dah membantu aku mengawal rasa sakit sikit-sikit walaupun sakit pinggang tak langsung dibantu oleh Epidural. (hoho...anak lelaki memang sakit pinggang ler. Nuha dulu tak sakit pinggang pun).

Lahirnya dia diiringi tangisannya kerana dilahirkan ke dunia. Alhaq dia memegang janji dengan Tuhannya.
Selepas dipotong tali pusat oleh suamiku, dan dibersihkan oleh Midwife, dia diazankan oleh suamiku.

Kemudian, sebelum jam 4.00 petang...dia akhirnya berada dalam dakapanku dan menjamah susu Ummi yang tercipta untuknya. Lama dia menyusu, kedua-dua belah, hinggalah nurse datang untuk membawanya ke nursery untuk checkup oleh Paed.

Begitulah kisah kelahiran Fudhayl Nashwan.

Allahu Akbar! Walhamdulillah!

No comments: