Friday, February 27, 2009

Imbauan Rentetan Peristiwa Haji 1428H (2) - Unta, Qiswah, Jeddah, dan Kaedah di Masjid Qisas.

KISAH 4 -Berpeluang menziarah ke beberapa tempat selepas musim Haji. Antaranya ke Ladang Unta Hudaibiyah. Berasa terkejut bila unta-unta di sana seperti kenal diri ini. Mesra dan harmoni. Hehe..











Ummu Nufayl juga agak dikenali oleh unta-unta ini. Dan 'mereka' tidak keberatan bergambar dengan makhluk comel ini. Sekurang-kurang berbanding unta!

Nota ringkas, hasil lawatan ringkas ini. 4 botol susu unta dibeli oleh Abu Nufayl. DAn dua daripadanya selesai diminum begitu sahaja oleh Abu Nufayl dalam bas. Terus segar dan bersemangat (unta)


KISAH 5 - Turut berpeluang melawat kilang Qiswah (kelambu) Kaabah. Banyak seksyennya. Yang paling menarik bila mengetahui bahawa tulisan pada kelambu tersebut disulam dengan benang emas sebenar. EMAS yang dijadikan benang. Bukan benang warna emas!. Dan yang paling menarik, setelah mengecek-ngecek Pak Arab. Dapat juga seurat dua benang tersebut. Rasanya 2-3 gram juga. Emas tulin. Masih disimpan. Buat kenangan. Bukan pujaan!

Untuk makluman, kos keseluruhan untuk qiswah ini tidak begitu mahal, lebih kurang seluruh penduduk Arab Saudi menyedekahkan satu riyal setiap seorang. fuhhh.. Setahun sekali ditukar!


KISAH 6 - Lawatan 'extra' ke Jeddah juga sempat kami rasai. Dengan mertua yang masih dalam ihram, demi menambah cabaran, kami berpusing-pusing di Jeddah. Paling penting ke tempat air pancut yang dikatakan cukup masyhur di sana. Berserta tempat yang dikatakan Hawa diturunkan (Jeddah = Jaddah). Dan tidak lupa ke sebuah masjid terapung yang indah.

KISAH 7 - Untuk gambar terakhir, ia tidak se'mudah' gambarnya. Waqaf ini bukan perhentian bas. Tetapi tempat di mana sesetengah hukum hudud dan qisas dilaksanakan oleh Kerajaan Saudi. Terletak di sebelah tepi Masjid Qisas. Pada hari hukuman, pesalah akan diletakkan di sini, biasanya pada hari Jumaat. Beliau akan dikelilingi oleh orang ramai yang kemudiannya menyaksikan dan memperakui hukuman Allah telah dijalankan.

Antara dua hukumannya, jika mencuri, dipotong tangan. Tapak tangan diikat dengan tali dan diregangkan. Apabila terlepas sendi pergelangan tangan, baru sang pemotong melibaskan pedang dan tangan tadi akan tertembak dan darah menyembur, lalu terus dijahit oleh sepasukan perubatan yang standby. Tiada tulang yang retak.

Jika hukum pancung, pesalah didudukkan seperti keadaan antara dua sujud. Khutbah dibacakan bagi menyedarkan kesalahan ini kepada penduduk yang menyaksikan. Dan biasanya khutbah ini sengaja dipanjangkan sehingga pesalah tadi tertidur. Kemudian sang algojo akan mencuitkan sedikit hujung pedangnya pada leher pesalah, kemudian pesalah akan tersentak dari tidur, dan saat inilah pedang akan dilibas, memisahkan leher pesalah dalam masa KURANG SATU SAAT. Bukannya sembelih, tapi pancung.

Ini antara kisah yang diceritakan oleh orang tempatan. Tapi bukannya mudah ingin dihukum. Perbicaraan biasanya hanya akan mendapati 1 daripada 100 orang yang akan dihukum sebegini. Hakimnya bukan seperti hakim kita di Malaysia.

Bertemu di siri ketiga

Wallahua'lam.

No comments: