Wednesday, February 04, 2009

Era Tribulasi : Ulangkaji Dasar Perjuangan

Assalamualaikum warahmatullah.

Dalam ajaran Islam, khususnya bagi sesiapa yang belajar aqidah betul-betul, lebih tahu bab ini rasanya. Hanya ada dua pilihan yang Allah berikan, YA atau TIDAK. Jika bukan syurga, neraka. Jika bukan dosa, pahala. Jika bukan hidup, mati.Jika bukan haram, halal.

Contoh, makruh? ia masih halal. Harus? Ia halal. Sunat? Ia halal. Haram? barulah bukan halal! Mati? tidak hiduplah dia. Hidup? tidak matilah dia. Pengsan? Masih bukan mati lagi, jadi hiduplah dia. Itu sahaja.

Begitulah jua dengan apa-apa kejadian, walaupun kadangkala ada yang samar. Contohnya, khunsa. Lelakikah? atau perempuankah?. Sekali lagi YA atau TIDAK akan mainkan peranan. Khunsa ada bahagiannya lelaki, dan ada bahagiannya perempuan. Kita masih tidak boleh katakan khunsa itu bukan lelaki dan bukan perempuan. Kita kena pilih bahagian mana yang hendak diperincikan, dan timbullah sifat lelakinya atau perempuannya!

Apa sajalah Abu Nufayl membebel. Mari kita lihat apa pucuk pangkalnya?!

Lompat parti. Betul atau salah? Kita kena buat pilihan. PAS dan DAP, secara dasarnya, tidak bersetuju. PKR dan UMNO secara dasarnya 'ikut niat' pelompat. Saya tidak hairan dengan kesamaan antara PKR dan UMNO. Kalau dah emaknya sama. Manakan tumpah kuah kalau tidak ke nasi.

Tapi tak semua begitu. Lagikan penyamun boleh jadi wali Allah. Tapi kena hati-hati, wali Allah juga boleh mati dalam keadaan tidak beriman!

Ada juga PAS dan DAP yang setuju lompat parti. Itu pun tak boleh nak kata apa. Tarbiyah lain-lain. Ada yang pakai payung terjun masuk dalam rumah. Ada yang masuk ikut tangga. Ada yang pecah pintu, kemudian terjun ke dalam. Yang penting dasarnya begitu. Yang membantah dasar, itu bukan salah dasar itu sendiri.

Percayalah, benda yang tidak baik, jarang sekali hasilnya baik. Kadang-kadang boleh nampak munafik bila ingin tarik balik persetujuan pada benda yang tidak baik. Tetapi ramai orang buat. Maklumlah. Demokrasi. Contohnya Pak Lah dan Najib yang tersenyum bangga bila mengumumkan 'kemungkinan' dapat memegang Perak kembali hasil kes lompat yang sebelum ini dihentam habis-habisan. Tapi janganlah hairan, perumpamaannya mudah, anjing, makanannya tulang. Kalau dilihat anjing lain makan mengamuklah dia, kononnya tidak patut buat begitu. Tapi akhirnya dijilat ditokak juga tulang itu. Itu memang dasar haiwan. Jangan hairan. Saya tak kata depa tu. Saya kata kat anjing yang MP DAP kita bela itu hari. hehe..

Sekarang, mari kita lihat kebanyakan benda dari persepsi YA dan TIDAK. Kita inginkan orang melompat masuk, maka terimalah jika orang melompat keluar. Itulah fitrah dunia. Mesti ada YA dan TIDAK. Ada lompat masuk, adalah lompat keluar. Tak mau lompat melompat, jangan mulakan idea.

Perak? Perintah tidak perintah? Itu kuasa ALlah. Sultan pegang amanah rakyat. Kena fikir panjang, melainkan sudah kena racun, itu lain cerita. Sehingga waktu ini DUN Perak belum bubar. Jika bubar, Barisan kenalah sabar dahulu dengan kemaluan yang sedikit membesar kerana buat pengumuman awal. Jika tidak bubar, nah, ambillah kuasa dunia. Tiada masalah bagi yang kuat tarbiyahnya. Kuasa hanya alat, bukan matlamat.

Cuma jika terlepas, tidak boleh dianggap rahmat. Ia satu dugaan, dan kaffarah pada saya. Kerajaan Kelantan pernah berdacing-dacing juga satu ketika dahulu. Beza bilangan kerusi pada penggal berkenaan tidak lebih 5. Tapi kekal juga berkuasa sehingga habis penggal.

Itu kena pandang pada tarbiyah ADUNnya. Tak adil nak disamakan dengan kelompok di Perak. Sekali lagi, tarbiyahnya lain. Buku teksnya sewaktu kecilnya sama dengan 'bekas rakan sekolah'. Cuma ada yang benar-benar insaf, itu masih kekal dalam Pakatan.

UMNO dapat dua tiga ahli dan penyokong baru? Baguslah. Jika didapati bersalah, UMNO akan hilang kembali wakil-wakil mereka ini. Dan bertambahlah 2 ahli neraka dalam UMNO (sila rujuk sabda Rasulullah dalam hadis berkaitan rasuah)

Jika tidak salah, persepsi rakyat senang. Sudah masuk UMNO, memang tak kena hukum. Itulah sebabnya lompat. Jadi apa untungnya UMNO dalam hal ini? Busuk mereka akan makin membusuk. Dan itu juga kaffarah Allah swt terhadap mereka, cuma diberikan dalam bentuk istidraj, pada saya.

Pasti akan ada orang tegur, siapa yang betul dalam hal ini? Saya bukanlah gila, mahu salahkan semua pihak. Tetapi, sekadar ingin tarik kita kembali pada dasar perjuangan yang sebenar. Matlamat kehidupan yang sebenar. Yang hiasannya adalah politik. Dan politik bukan tunjang perjuangan kita. Ia hanyalah salah satu alat. Yang perlu didasari tarbiyyah yang diakar umbi dari huruf A hingga huruj Ya. Bukan boleh main lompat dan tebuk.


Akhir kata, lompat, dan lompat lagi!. Teruskan melompat, saya pasti Allah SWT ada sediakan lubang yang cukup luas untuk mereka ini cuba melompatinya. Kelak. Di Padang Mahsyar, namanya lubang Neraka Jahannam dan adik beradiknya. Yang menunggu mereka yang tidak melepasi Sirat al-Mustaqim.

Jadi apa yang berlaku sekarang, BETUL atau TIDAK? Satu sahaja jawapannya!

Aku pohonkan keampunan dan kesejahteraan buat Muslimin dan Muslimat seluruhnya. Yang berpegang teguh pada ajaran Allah swt.

Wallahua'lam.

No comments: