Thursday, February 26, 2009

Imbauan Rentetan Peristiwa Haji 1428H (1) - Ma'la, Syahid dan Kasih

Pada posting pertama tajuk ini, saya ingin menyeru juga Ummu Nufayl untuk turut sama merakam dan 'menjahit' pengalaman ini untuk tatapan dan tauladan bersama.

KISAH 1 - Ziarah Maqam al-Ma'ala.

Salah satu ziarah yang menyentuh hati. Sirahnya panjang. Tetapi ringkas kawasan ini cukup mendamaikan. Ribuan maqam yang hanya bertanda batu nesan tanpa ukiran nama ada di sini. Walau raja, walau menteri. Walaupun Ummul Mu'miniin. Sekarang ini hanya penduduk tempatan yang dikebumikan di sini.

Berjalan kaki di kawasan ini pada waktu malam atau Subuh, bau yang 'jarang dikenali' akan menusuk hidung. Sebabnya, jenazah di sini, tidaklah dimasukkan ke dalam liang lahad seperti di Malaysia. Hanya ada lubang, papan menutupi jenazah dan setimbunan kecil pasir.

Apa yang unik, kawasan ini, menurut maklumat penduduk setempat, akan sentiasa menerima 'penghuni' baru di mana 'penghuni' asal akan dipindahkan atau setelah reput semuanya. Satu yang menyentuh perasaan, liang maqam bagi para huffaz, biasanya bila dibuka papan penutup, keadaan mereka masih lagi seperti sediakala, dan ada juga yang keringat membasahi dahi, walaupun selepas 10 tahun. Allahu akbar.

Cukup menginsafkan.


KISAH 2 - Suatu hari, sewaktu mengerjakan tawaf sunat di Baitillahil Haram, di pusingan ketiga rasanya, terserempak dengan seorang jemaah dari India rasanya, terlantar, mungkin tersadung, atau sesak nafas rasanya. Cuba menghampiri beliau, tetapi hujjaj terlalu ramai dan tidak terperasan. Saya tertolak jauh dan meneruskan qada pusingan tersebut akibat beralih niat. Setelah sampai kembali di tempat itu, hati kecil tersentuh, bila beliau telahpun kembali ke rahmatullah, muka telahpun ditutup dengan kain ihram. Ada jemaah yang bersimpati. Membuat lingkungan mengelilingi jenazah. Jauh di sudut hati, dua perkara saya fikirkan. Satu, alangkah singkatnya waktu hidup ini. Tidakpun sampai sepusingan tawaf. Dua, simpati memang simpati, tetapi berapa ramaikah yang mendapat penghargaan Allah, meninggal di Tanah Suci Makkah, musim haji, ketika bertawaf, dan di depan multazam? MasyaAllah, beliau manusia beruntung.


KISAH 3 - Minggu yang sama, kemuncak musim Haji, kisah sepasang suami isteri. Si isteri jatuh dan dipijak jemaah yang ramai. Sesak nafas dan meninggal. Suami yang juga telah berusia, terus merebahkan diri melindungi jasad isteri. Turut tak tertanggung asakan ribuan hujjaj yang berasak-asak di depan multazam. Kedua-duanya menemui Allah dengan disaksikan Kaabah. Allahuakbar. Cinta sejati, insyaAllah bawa ke Syurga.
Sehingga bertemu di siri 2.

5 comments:

Nur' said...

salam to hani,
best ye pi sana.. :) tingin lagi ain nak pi buat kali ke-2.. bila lah ada rezki? .. :)

Biarlah rahsia said...

MasyaAllah...beruntung sungguh org yg meninggal di sana...
sewaktu sy mengerjakan haji tahun 2006 pun ada mengalami pengalaman yg sama...
2 jemaah dr kelantan yg satu group dgn sy meninggal disana...teringat lg akan arwah makcik tersebut...

abu nufayl said...

:) .. mudahan-mudahan diizinkan dan dipermudahkan Allah semuanya.

Hany FF said...

Sahabat, doakan, moga dibukakan jalan. Ameen! :)

Hany FF said...

Sahabat, doakan, moga dibukakan jalan. Ameen! :)