Tuesday, July 01, 2008

Segalanya (?) Tentang Nuha

Dianz pernah menegur saya, jarang bercerita tentang Nuha.
Agaknya itulah kesannya apabila jadi anak nombor dua agaknya. Yang pertama, ibubapanya teruja sebab pengalaman pertama. Yang kedua, terasa-rasa macam dah biasa.

Apa pun, Nuha sebenarnya istimewa dalam hati Ummi & Abah.

Kerana apa? Kerana dia lain daripada Abangnya, Nufayl.

Ini wajah Nuha ketika baru dilahirkan 1 tahun 10 bulan yang lalu.
Bagaimana ya dia membesar setelah itu? Teruskan membaca....


1. Nuha orangnya pemerhati dan sangat mudah merajuk. Nak tau dia merajuk ke tidak, tengok perut dia. Kalau turun-naik-turun-naik tu, dengan mata yang terkedip-kedip menahan rasa, ya lah tu. Merajuk! Nuha kalau dah merajuk alamatnya apa? Bergulinglah...tengah jalan pun. Di mana saja. Suaranya kadang-kadang tak/lambat berbunyi...jadi, ada luang untuk Ummi/Abah pujuk Nuha.

2. Tabiat makan dia memang agak menonjol berbanding tabiat lain. Dia akan naik atas meja, atas kabinet dapur semata-mata cari makanan. Tau-tau dah bermastautin atas meja makan atau dah mengetuk-ngetuk kabinet dapur. Dia makan asam, coklat mentos atau apa saja...macam makan nasi. Semuanya makanan ruji bagi dia kot. Tak ada snek-snek. Ngeri tengok dia makan asam. Ummi yang sakit perut nanti! Tabiat makannya non-stop. Kalau suap dia makan dulu, baru Ummi & Abah makan pun jangan harap untuk makan dengan senang lenang. Kalau ya pun Nufayl tak kacau, Nuha tetap tak jemu makan.
Kalau Ummi makan lepas Abah makan pun, jangan harap Nuha dah tak nak makan. Sebab nasi Abah pun Nuha telan, nasi Ummi pun Nuha makan.

Tapi, apa pun...Nuha maintain kecil molek walaupun makannya begitu. Cuma perut dia yang akan menegang apabila dia makan dengan bestnya. huhu...anakku! Agaknya, kemaruk dia belum habis sebab Ummi waktu mengandungkan Nuha 9 bulan tak selera makan kot! ;)

3. Nuha puteri Ummi ni dah nampak ciri-ciri kewanitaannya sejak kecil lagi. Sangat prihatin kepada keperluan Abangnya yang masih menyusu botol. Kalau Abang nak susu...dia yang kalut ke dapur ikut Ummi/Abah yang sediakan susu dan minta botol susu untuk dia serahkan kepada Abangnya. Kalau kita tak bagi kat dia, alamatnya pecahlah tangisannya. Pernah juga dia merajuk dengan Nufayl sebab Abang jadi Power Rangers & pukul Nuha. Nuha yang perempuan ini pun merajuk dan tak nak tolong bagi botol susu kat Nufayl, sampailah dipujuk oleh Abangnya tu...baru legalah rajuknya.

4. Orangnya sangat mementingkan proses daripada hasilnya. Ummi mula sedar akan hakikat ini apabila dia asyik menolak, menangis & memberontak walaupun setelah diberi sesuatu yang diminta. Walceritanya, dia nak buat sendiri benda tu, contohnya...dia nak vitamin dalam botol. Kita bagi tabletnya...dia pun marahlah...sebab yang dia nak bukak botol dan ambil sendiri tabletnya daripada botol itu. Jadi, kalau Nuha nak apa-apa...yang penting bukan bagi kat dia apa yang dia mintak tu. Tapi, dalam proses nak bagi kat dia tu...kena dapatkan persetujuan dia.

Contohnya dia nak minum milo, kalau kita buat air milo kat dia dan bagi...tak semestinya dia minum milo tu, walau dia dalam dahaga. Bila nak buat milo tu, nak bubuh milo dalam cawan pun kena bagi isyarat kat dia, dan bila dia mengangguk kesukaan tu tandanya oklah tu. Nak bubuh air pun sama. Kena pelan-pelan dan minta persetujuan dia (secara tak langsung). Walhasilnya, dia akan excited dan dengan sekejapnya menghabiskan air tersebut. Kalau tak kena walau satu step alamatnya, jangan harap dia akan minumlah.

5. Sejak lahir hingga usianya 6 bulan, Nuha adalah bayi kecil yang jarang meragam dan amat kurang menangis. Dia suka jaga malam dan tidur siang. Dia sangat penyabar hinggakan kalau Ummi lambat beri susu kepadanya pun, dia sabar...hingga 3 kali...baru dia nangis. Ummi sangat bersyukur. Tapi, sejak usianya 6 bulan hingga setahun lebih...dia sangat kuat menangis dan itu mengingatkan Ummi kepada 'kepala angin' Ummi waktu mengandungkan Nuha - selalu tensi-tensi dengan incik boss yang sangat menensikan. Pantang lambat sket dia akan menempik 'girang'. Adeh anakku!

6. Sejak usianya setahun lebih barulah dia mengenal dunia yang penuh kegirangan dengan hati dan perasaannya. Ceria dan suka menari. Oooo00...menyanyi juga dia suka. Pantang dengar muzik. Dia cukup tak bagi kalau Ummi ikut menyanyi...terutama dalam kereta. Dia puk mulut Ummi tu. Garang la Mek Nuha nih! Tapi, senyumannya yang ada ala-ala lesung pipit changkat tu sering menawan hati Ummi & Abah.

7. Ya...Nuha memang garang. Jelingannya tajam juga! heh...
Dia agak garang dengan orang asing. Hari pertamanya di Nursery T*, 6 Jun lalu (trial)...dia dah pun dicop garang oleh kakak-kakak pengasuh di situ. Abang Nufayl terpaksa keluar kelas dan jaga Nuha yang dalam bilik 2 tahun tu. MakCik Jie yang anaknya (Fahim) pernah Nuha kenyit mata pun kena marah sebab kacau Nuha makan.

Ummi saspen aja menunggu hari pertama Nuha rasmi ke Nursery T*...minggu depan kot! Dah dapat offer tapi kami mohon tangguh sekejap. Banyak sangat urusan terpaksa diselesaikan!

Ok...panjang juga sesekali Ummi tulis tentang Nuha ni. Itulah Nuha. Dah inilah wajahnya kini. Semakin ayu dan manis. Moga menjadi puteri solehah ya!


Sekadar pengkisahan ringkas, coretan Ummi buat Nuha.




Ummi kena kejar waktu. Kejap lagi Abu Nufayl sampai, dia akan tinggal kereta dan berkejar ke airport-tugasan luar. Dua hari ini nampaknya, kami tinggal bertiga. Pagi-pagi...hantar Nufayl ke sekolahnya sebelum patah balik ke pejabat Ummilah rutin Ummi dua hari ini.

Babaissss!!!


p/s: Taknak ulas isu mual dan muak tentang dakwaan liwat yang melewati dada akhbar tu. Mual! Muak!

No comments: