Wednesday, July 09, 2008

Rakyat Solehah

Salam,

Lama tak ketemu. Menyepi sebentar. Mengisi ruang yang ada dengan menadah tangan mengharap bantuan dan redha Illahi. Sentiasa ada ruang muhasabah untuk diri ini. Melihat ke depan tetapi lupa pada tempat kita berpijak bukanlah satu tindakan bijak. Kerana dari tempat inilah baru kita boleh melangkah ke depan.


Rasa gerun bila jadi rakyat kepada pimpinan yang bermasalah. Baik pimpinan peneraju kerajaan, mahupun pimpinan alternatif. Bukan risaukan mereka, tapi risaukan diri, anak-anak dan keluarga.

Apa agaknya salah kita sebagai rakyat; hingga mungkin ini merupakan satu hukuman Allah pada kita dengan memberikan suasana sebegini di kalangan pemimpin kita semua? Mungkinkah pejuang-pejuang Islam sudah lupa pada doa 'Allahumma ashlihi ar'ra'ie wa ra'iyyatihi?'. Kita pohon kebaikan, amal soleh dan segala kesempurnaan untuk dikurnia Allah pada pimpinan kita. Tetapi rangkap kedua doa adalah untuk kita.

Terpanggil untuk mengatakan bahawa, tidak mustahil, dan ia pernah terjadi, apabila rakyatnya tidak soleh, maka pimpinan maksiat menjadi hukuman buat rakyat sebegini. Aku pohon perlindungan moga-moga bukanlah kami sekeluarga tergolong dalam kelompok rakyat ini.

Tidak mahu memanjang bicara, kepada para pejuang Islam, bila berselisih antara kita, musyawarahlah, dan al-Quran dan Sunnah menjadi sumber rujukan muktamad. Nabi Nuh tidak dapat membantu anak baginda, Kana'an, walaupun itu anaknya. Kerana bahtera yang dibina bukanlah untuk penderhaka agama Allah. Terpaksalah dibiarkan. Dan penderhaka itu, walaupun lari ke gunung yang tinggi, banjir tetap menenggelaminya. Kerana bukanlah puncak gunung dan kekuasaan itu yang menyelamatkan kita. Tetapi aqidah Islami dan jalan agama yang lurus! Biarlahsiapa kita dengan penderhaka itu sebelum ini. Biarlah sudah lama dibelai dimanja. Biarlah sudah kenyang diberi makan dan memberi maka akan penderhaka itu. Sebaik sahaja ia menjadi penderhaka kepada agama Allah, nasihat diberi tidak terpakai, maka apakah kita yakin tubuh lemah ini mampu menahan api nerakaNya? Cukuplah. Gila kuasa bukan makanan lazat di kubur! Kembalilah pada landasannya. Kembalilah. Imam, tak betul bacaan fatihahnya, ditegur tidak mahu dengar, maka wajib mufaraqah kita daripadanya! Walaupun tidaklah hingga membatalkan solat sendiri!

p/s : Ada yang bertanya bila hendak diulas isu mubahalah. Katanya maklumat yang diterima tak dapat dicerap. Terlalu high level, dan ada pula yang terlalu nampak bodoh. Mahukan penerangan simple katanya.

Cukup saya katakan, bukanlah penting diri, tapi memang sibuk berkemas. InsyaAllah, pada yang ingin berkongsi, lepas kami pindah, kita buat satu usrah tajuk ini di rumah baru. Banyak sangat isunya hendak diulas di laman maya. BUKAN ADA GUNA PUN - Shafi'e Afdal -seorang lagi pengebom berani mati nampaknya muncul. Sehingga tarikh itu, pesanan saya, kalau kerja kita tukang paip, biarlah mekanik yang baiki enjin motobot yang rosak. Dan kadang-kadang, bagi sesetengah isu, bukanlah semudah yang kita lafazkan. Tidaklah semudah itu. Tidak semudah itu! Kerosakannya tidak tertanggung! Bawa kereta laju, disaman polis trafik, jika hendak dibayar saman itu, bukanlah terus kepada anggota polis tersebut, tetapi hendaklah ke kaunter pembayaran saman atau balai trafik berhampiran. Senang kan analoginya?! .


Wassalam

No comments: