Wednesday, July 30, 2008

Kembara Merentasi Masa & Jarak (Isra'Mi'raj)

Giliran Ummu Nufayl pula menulis.

Hari in 27 Rejab - Hari Isra' dan Mi'raj.
Malam tadi...lebih 1400 tahun dulu seorang kekasih Allah dibawa dari Makkah ke Masjidil Aqsa dan dari situ, ke Sidratul Muntaha serta bertemu Allah.

Sabtu malam lalu, sejak berpindah ke Aman Perdana yang berada dalam DUN Meru (semangat bawah PAS tu!)...kami sempat ke Forum Isra' Mi'raj, 26 Julai di Kg Bukit Kapar. Panelnya : Dr. Hassan Ali, Dr. Jamnul Azhar Mulkan (drp Kedah), dan Dr. Abd. Rani (DUN Meru) sendiri. Perasan tak semuanya doktor (samada PhD atau Doktor Perubatan, kedua-duanya memartabatkan perjuangan Islam dengan ilmu).

Aku masih ingat ceramah Dr. Jamnul Azhar ketika di SMKAP ketika tingkatan 2 atau 3 dulu, dengan bukunya ISLAM DAN SAINS (atau SAINS dan ISLAM). Sangat segar! Kawan-kawan SMKAP masih ingat?

Berbalik tentang forum. Memang kupasannya masih & sangat menarik. Antara yang menarik tentang Isra'Mi'raj yang diperkatakannya, tentang kembara antara jarak dan masa dalam Isra'. Bagaimana Rasulullah s.a.w. boleh bertemu dan mengimamkan Nabi Adam dan nabi-nabi lain di Masjidil Aqsa sedang ketika itu semuanya telah wafat, dan di alam masa manakah Nabi Muhammad s.a.w. bertemu dengan sekalian nabi-nabi itu?

Apa kaitannya dengan hadis "As-syuyukh la yadkhulul jannah" (mafhumnya : Orang tua tak masuk syurga), dengan salam Nabi Adam kepada Nabi Muhammad, "...yakni, anakku, sahabatku Muhammad". Mereka sebaya? Diriwayatkan dalam syurga, wanita berusia 17 tahun dan lelaki berusia 25 tahun. Jadi memanglah tak ada orang tua dalam syurga! :)

Kenapa Allah terlebih dahulu memberi salam kepada Nabi Muhammad selepas Rasulullah s.a.w. melepasi Sidratul Muntaha?
-Ada pendapat mengatakan betapa istimewanya Nabi Muhammad (iya, memang Baginda manusia istimewa, yang digabungkan nama Allah dan nama baginda, LA ILAHA ILLALLAH, MUHAMMADAR RASULULLAH).
-Ada juga yang mengatakan kerana Nabi Muhammad tidak nampak Allah...wallahua'lam.
Cara Rasulullah s.a.w menjawab salam daripada Allah juga menunjukkan Baginda seorang yang tidak mementingkan diri dan sangat menyayangi umatnya.

Pelbagai lagi yang menarik dikongsi ketika forum tersebut. Sayangnya saya selalu berulang-alik menemani Nufayl ke tandas kerana dia cb. :)

Hari ini masuk hari ke-4 saya pula, demam+cb+muntah+lemah-lemah (sebab tak makan!).



Apa lagi tentang Isra'Mi'raj?
Iya Nuha! Mestilah tentang Fatma Nuha!

Semalam, jam 12.39 malam...genap 2 tahun hijriah Fatma Nuha dilahirkan. Ya, malam Isra'Mi'raj. Kawan-kawan yang melawat sebelum Nuha diberikan nama tentu ingat, sebelum bernama...Nuha digelar...puteri Isra' Mi'raj...heh! (beria-ia Ummu Nufayl bagitau, tu bukan nama Nuha).

Moga Nuha mewarisi ketinggian ilmu dan budi pekerti dan menjadi mukminah solehah yang hafizah. Semoga mewarisi tekad semangat Rasulullah s.a.w, kekasih Nabi yang cintakan Allah dan umatnya...Nuha jadi anak Ummi dan Abah yang menyayangi Ummi, Abah, Abang dan semuanya. Sayang Iman, Ilmu, Quran. Ameen!



Tengok gambar kat atas ni. Dah besar dah Nuha! :)

2 comments:

catatan i am nieta said...

sekejapnya masa berlalu..selamat hari lahir Nuha.. semoga menjadi anak yang solehah..:)

Farra Da Smiley said...

yela dah besar anak umi..moga jadi anak solehah :)