Friday, May 09, 2008

Soalnya siapa?

Sedih. Sedih! Sedih!!!

Esk esk...baru ja aku letakkan respek kepada SS Dr Mufti kita, dah ada isu lain pulak. Memang kali ini dia cetuskan tapi bukan dia yang war-warkan kepada masyarakat. Who did? Check it out there @ FT's blog.

Syiah vs Sunni pulak. Ke Wahabi/Salafi? Argh!! Kenapa perlu dibeza-bezakan dan perlu dipertelagahkan? Kalau dah ini bab áqidah/ tauhid... kembalilah kepada sumber hukum yang asal. Áqidah kita satu. Tauhid kita pun kepada YANG SATU saja.

Jadi, usahlah buang masa yang tu salah, yang ni salah. Salafi salah, Wahabi salah.Buat sunnah salah, tak buat sunnah salah.Bidaáh salah, tak buat bidaáh betul.

Sebenarnya, perkara-perkara ini boleh mengelirukan masyarakat umum. Sementelah isu begini membuka peluang kepada pihak-pihak tertentu untuk mengemukan pelbagai dakwaan tentang kebenaran masing-masing. Jadi, siapa akhirnya yang tersepit? Dan, siapa yang kemungkinannya menjadi mangsa akibat kejahilan dan termakan dengan sogokan dakwaan yang pelbagai ini?

Umat Islam secara amnya tak ramai yang furnished dengan maklumat menyeluruh tentang perbezaan golongan-golongan ini. Asal-usulnya. Apa persamaannya. Apa amalannya. Apa kelebihannya. Apa kekurangannya.

Kalaulah benar pun nak di highlight kepada masyarakat umum, bloggers etc.
Bagi saya, penjelasan secara 'adil dan jelas meliputi semua pihak & perkara perlu dibuat oleh pihak yang ádil. Diulangi 'adil. Kerana, penjelasan oleh pihak yang berkepentingan atau pembelaan yang jelas hanya membuatkan masyarakat yang kritikal bertindak lebih jauh samada menyokong atau menentang.

Macam politik pulakkan, perlukan pihak yang tidak berkepentingan?
Sedang Islam itu suci dan syumul. Dan, kita as the practitioners...sesuci itukah kita? Jauh sekali!

Dan, yang membawa kesucian Islam dengan ilmuannya itu, tidakkah terasa bertanggungjawab untuk menjelaskan (biarpun tiada yang bertanya secara bertulis atau terus kepadanya)?

Janganlah dibiarkan masyarakat terbiar tanpa bantuan pada saat mereka memerlukan.
Jangan hanya apabila kerosakan telah dilakukan baru masing-masing bangun nak memberi jawapan. Ketika mereka bertanya inilah, berilah jawapan yang ádil buat mereka, supaya kesucian Islam itu terserlah dan menyinar hati muslim dan mukmin di saat mereka memerlukan.

Pelbagai isu berlaku di negara Islam Malaysia yang rukun damai ini. Perlukan penyelesaian, tapi dibiarkan terkontang-kanting tanpa penyelesaian teguh. Kenapa ya? Jadi, penjaga-penjaga agama Allah...kenapa dibiar perkara ini berlaku?


Kenapa? Anda hairan saya bercakap tentang apa?

Ada dua perkara.

1. Sunni vs Syiah
seperti yang saya bebelkan di atas. Saya tidak terkejut SS Dr Mufti Perlis mengeluarkan pendapat itu. Bukan dia seorang yang berpendapat begitu sebenarnya, dan dia cuma menyatakan mengikut saluran yang betul. Samada benar atau tidak pendapat itu, wallahuálam. Allah lebih tahu. Dan, tindakan FT yang terlalu membela itu membuatkan saya lebih 'ragu' lantas meletakkan tanggungjawab kepada yang mencetuskan isu itu secara rasmi (walau tidak mewar-warkannya kepada masyarakat) untuk tampil dan memberi penerangan kepada masyarakat dan tidak membiarkan masyarakat umum 'mencari kebenaran' terlalu lama. Kedua-dua pihak ada benarnya, dan kedua-dua pihak ada dasarnya. Bukan soal mereka. Soalnya umat Islam!

2. Makanan Halal di mana sebenarnya?
Makan makanan yang dimasak oleh orang Islam itu hukumnya harus. Gerai Mak Cik Timah jual nasi campur tak ada tanda halal Jakim tapi kita memang makan di situ hari-hari. Pak Mat Geliga jual kuih pagi-pagi pun tak ada tanda halal Jakim tapi setiap kali dia picit hon motornya itu, semua tetangga kerumun nak beli sarapan.

Masalahnya di mana? Bila banyak restoran besar-besar, restoran francais dan restoran di hotel-hotel. Kita tak nampak tukang masaknya. Islam atau bukan Islam? Halalkah bahan-bahannya? Sucikah peralatannya? Jakim kata hotel tak buat permohonan. Hotel kata badan berkuasa tak efisyen. Chef Melayu kata, hotel dah biasa guna BMW/Mercedes takkan nak tukar guna Perodua Kancil. So sebenarnya, halal ke tak makanan kat hotel tu???

Rakyat marhaen mungkin tak terlibat secara langsung, sebab kosnya yang mahal etc etc. Jemputan majlis buka puasa oleh Syarikat yang setahun sekali itu mungkin nampak menarik, tapi boleh dielakkan sebab masih bersifat optional. Tapi, kalau anda kakitangan kerajaan yang dibawa kursus ke satu-satu hotel di luar kawasan anda. Anda dijamu makan. Sapa nak sahkan kehalalannya? Hotelnya lima bintang dan dikatakan tiada sijil halal Jakim?

Tuhan! Adakah saya berada di negara 'Islam' Malaysia? Kenapa kerajaan tidak boleh berbuat 'SESUATU' untuk just go and check the kitchen/restaurant dan put the label on it HALAL atau TIDAK HALAL. Senang cerita! Kami pun boleh pilih ikut suka. Kerajaan lagilah...boleh update senarai hotel panel untuk berkursus/ berprogram hanya guna hotel HALAL saja. Syarikat besar macam T* ni pun boleh guna panduan tu.

Jadi, hotel yang TIDAK HALAL tu teruskan menerima tetamu non-muslim dan yang tidak sensitif dengan isu darah daging ni lah.

Bukan sedikit, dalam Buletin Utama 2 hari lepas menukilkan 50% kuasa membeli utk hotel ni di tangan orang Islam. Orang Islam bawa lebih 1 billion ke dalam poket mereka setiap bulan.

Jadi? Mainkan peranan anda!

Tuntut HALAL di negara 'Islam' Malaysia!

2 comments:

nuun said...

tak lama lg FT mesti buat posting jawab posting nih :P

Hany FF said...

heheh!