Tuesday, May 03, 2005

Antara Tuntutan, Tekanan & Bebanan

Assalamualaikum wbt...

Kepada semua ikhwan/ikhwah yang membaca...maaf saya pohon atas keterlewatan bicara tazkeer kali ini. Saya terlalu terikut arus yang meragut rasa hambaNYA di dunia ini. Saya terarah dengan panah dunia yang menuntut kuasa zahir yang ada...segenap penjuru untuknya.
Capek! Letih! Sampai bila harus begini?

Siti Zurina & Zulaikha, saya akui rungutan anda berdua...akan niat yang entah pada siapa. Apabila tekanan dan bebanan tugas bertambah, bahu tidak lagi larat menanggung. Tuntutan tanggungjawab sebagai isteri dan ibu tak pernah memberi cuti. Dan...pasti, diri sendiri yang salamnya ada yang telah ditarik kembali olehNYA, memerlukan perhatian & kerehatan yang perlu senantiasa cukup. Dan, antara YA atau TIDAK...pasti ada yang akan kurang perhatian lantaran tuntutan, tekanan, bebanan yang tidak mampu dipikul diri yang lemah ini. Zalimnya saya, tidak meletakkan sesuatu di tempat yang HAQ! Pasti ada yang tersilap perhitungan, hingga ada tanggungjawab yang terabai!.

Sungguh, saya rasa diri saya amat zalim. Zalim. ZAlim. ZALIM!!!

Apa perlu saya lakukan? Untuk mengucapkan maaf, saya cukup malu. Malu pada DIA yang Maha Melihat segala, hatta isi hati pun dimaklumiNYA. Malu kerana nafas yang dipinjamkanNYA ini belum terbayar dengan ibadah yang entah baru sampai di mana saja tahapnya. Malu dia insan yang perlu dipohon maaf kerana keterlanjuran bukan sekali atas keterlupaan dan kesilapan yang asbabnya hanya Lupa.

Itulah saya, manusia. Manusia, an-nass. Itulah manusia dengan sifat pelupanya. Manusia dengan sifat lalai dan lekanya. Dengan sebab itulah manusia perlukan peringatan.

Umat manusia diperingatkan melalui wahyu dan zikr yang dibawa oleh Rasul dan Nabi yang diutuskan Allah. Umat selepasnya diperingatkan oleh mesej yang sama melalui pewaris Anbiya'-para ulama'. Kita umat akhir zaman. Kita hanya memiliki wahyu yang dipelihara, kita hanya mempunyai ulama' yang masih dijaga, kita hanya mempunyai bi'ah yang tidak sempurna dalam membentuk diri. Kesempurnaan tidak akan wujud dalam tohmah dan fitnah dunia akhir zaman ini. Bagaimana kita boleh membentuk dan 'menjaga' diri kita daripada sebarang 'kotoran' dan 'palitan debu' akhir zaman ini?

Sekadar memperingatkan diri sendiri dan juga diri yang perlu diperingati. Ingat semula...mengapa kita dijadikan untuk hidup di dunia ini. Ingat semula ikrar kita sebelum dilahirkan di dunia ini. Kita sebagai umatnya, sebaiknya kita menilai diri sejauhmana sumbangan kita utk menapakkan Islam di bumi ini. Belum lagi bertanyakan sejauhmana pengorbanan kita utk menjadikan matlamat kita dlm Islam tercapai.

Muhasabahlah kembali..setiap apa yang berlaku daripada awal langkah kita dlm hidup ini. Ambillah pengajaran. Tetapkan matlamat dan capai pada langkah seterusnya dengan 'tangan-tangan' yang tergapai dalam hidup kita. Andai masih terasa sendirian, kembalilah mohon pertolonganNya. Semoga dipermudahkan dalam setiap usaha menegakkan Ad-DeenNya di bumi ini.

Sekadar peringatan buat diri yang lupa. Semoga kita semua dapat menguatkan diri...dan menjadi umat yang cemerlang.

Sebelum berundur...mari kita renungkan antara tafsir surah Alam Nasyrah.

"Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu? dan Kami telah menghilangkan daripadamu bebanmu. yang memberatkan punggungmu. Dan Kami tinggikan bagimu sebutan (nama)mu. Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan seungguh-sungguh (urusan) yang lain. Dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap.

Dalam surah ini, Allah telah mengatakan bahawa Dia telah melapangkan dada hambaNya (Rasulullah s.a.w.) yang sempit kerana susah atau dukacita...belum tahu jalan yang akan ditempuh. Di situlah kebijaksanaan dan pertimbangan yang 'adil timbul ..apabila Dia memberikan petunjuk dengan melapangkan dada yang sempit. Dia melapangkan dada hambaNya (Rasulullah s.a.w.) yang berat kerana urusan tanggungjawab nubbuwat dan da'wah. Janjinya, namanya ditinggikan...menurut Imam Syafie...tidak kita menyebut namaNya melainkan mesti diiringi dengan nama RasulNya itu (kalimah syahadah)...biarpun lahirnya sebutan itu terbatas, bukan sekadar lafaz dzahiriyah, tetapi boleh juga dzikr-qalbi(ingatan dlm hati) sehingga meliputi segala lapangan ibadat dan ketaatan.

Janji Allah lagi, beserta kesulitan itu ada kemudahan. Dua kali diulangi janji ini. Inilah Sunnatulah. Betapa leganya rasa Rasulullah dan para sahabat yang mendengar tatkala wahyu ini diturunkan. Betapa leganya rasa mereka mengenangkan janji ini. Akan ada penyudah yang baik dalam usaha mereka yg jalannya sungguh sukar ini. Sesungguhnya, Rasulullah s.a.w merasa beban berat itu seakan-akan hendak patah tulg punggung memikulnya. Namun dengan wahyu ini, hatinya dilapangkan, namanya ditinggikan. Ingatlah...yang mudah saja tidak ada...dan yang sukar saja tidak ada. Yang ada dlm hidup dan perjuangan ini adalah resamnya. Sukar jalannya dan senang jalannya akan menyusul di sebalik kesukaran itu. Cabaran dan ancaman itulah yang menjadi sebab aqal berjalan. Itulah yang mematangkan manusia.

Di akhir ayat, Allah mengingatkan...setelah selesai sesuatu tugas itu..dan ia menjadi kenyataan...maka bersiaplah utk tugas yg baru. Ingatlah resam dlm menunaikan tanggungjawab...yang sulit akan ada sbg cabaran, kita harus berusaha dengan 'aqal, tenaga dan doa supaya kemudahan selepasnya dpt dikecapi bersama. Ingatlah Allah tempat kita mengadu. Berusaha dan minta kepadaNya. Allah tidak pernah mengecewakan hambaNya yang bertawakkal.

Masih ingat syair ini? Rujuk catatan saya bulan Mac lalu, Untuk Direnungkan

"Apabila bala-bencana telah bersangatan menimpamu,
Fikirkan segera Surah Alam Nasyrah,
‘Usrun tersepit antara dua Yusran,
Kalau itu telah engkau fikirkan, nescaya engkau akan gembira"




Semoga kita semua dpt mengambil iktibar...dan membersihkan hati ini dalam meneruskan perjuangan hidup di jalan ini.

Wallahu aa'laam bissawaab.



~~~
"Life is too short to leave kindwords unsaid."
Hany FF
24 Rabi'ul Awal 1426H

No comments: