Thursday, January 13, 2005

Weekly Wrap? (upss... :D)

01 : Melaka, Tok Nenasi sakit - syafahullah
Hari Sabtu, kami ke Melaka. Di sana, kami singgah di MP (Mahkota Parade). Sempatlah menyelit masuk ke MPH MP, belek-belek buku. Dlm MPH tu...dpt berita Tok belah Abang kat Nenasi (Pahang) masuk hospital sbb gastrik...tapi dah nak kena operation sbb gas dah melampau banyak. Syafahullah...doakanlah dia ek!

Kat MPH, Nufayl dpt satu. Ummi dapat dua!
:)

Nufayl dpt flash card ABC, Ummi dpt 1511 & Tangisan Bulan Madu...eheh...jgn jeles.

Tangisan Bulan Madu : RM 11.50, dah lama aku ingin milikinya. Bacanya dah berkurun...zaman sekolah menengah lagi (tapi, pinjam kat Perpustakaan je la). Tulisan Shamsiah Mohd Nor, seorang pendidik. Sebelum aku miliki siri Tangisan Bulan Madu 2,3, & 4...lebih baik aku mulakan dgn yg pertama dahulu ;).

1515 : RM 22.00 , novel Faisal Tehrani yg menang HSKU 2003. :)...tak jadi pinjam yg Ika punya...sbb dah beli sendiri. Betul la, tak rugi beli.
Memang dah lama niat nak baca tulisan FT nih, tapi asyik tak terbeli :).

02 : Hotel Singgahsana & Shud!
11 Januari...ada mesyuarat di Hotel Singgahsana. Tak sangka dpt jumpa seseorang yg dah lama sangat tak jumpa. Siapa? Pengantin baru lah!
SHUD!!!
Waaa...banyak jugak cerita-ceriti kami kongsi. Rindu betul.
Aku hampir lupa shud satu course (major) dgn aku...hehehe...bak kata shud, "Dia nih jarang gi kelas dulu"...hihi...org sibuk katakan. kalau gi klas pun, dok kat depan sekali...pastu ZzzZZZzzz... :D

Herannya, kalau lecturer pekena soh jawab soalan...bleh pulak
ahaks...

p/s: Aku nih...semester yg TAK BANYAK TIDO dlm kelas selalunya result TAK OK. Yang SELALU TIDO tu...MAINTAIN pulak...heran tul la.

03 : Nufayl dan galaknya!!!
Nufayl dah rajin meniarap dah. For the first 3 weeks, he only roll over once a week.
Sejak dua hari lepas...letak jek baring...sibuklah nak meniarap.
Uuuh...aahh..uuhh...aah..sorang2 dia. Dlm tido pun mamai nak meniarap. Isk iskkk...

Kalau tak meniarap, sibuk ajer dia raba-raba bantal...sambil terkial-kial nak makan bantal sendiri. "Eh Nufayl, kalau makan bantal tu...nanti Nufayl nak tido atas aper?"
(Macam sedap je bantal tu...KFC lagi sedap la :P)

Kegemaran baru dia, cabut spek Abu Nufayl. Spek Ummi dia tak kaco pulak...heran! :D
Pantang orang lalu kat sebelah dia, atau dia nampak org kat depan tak main dgn dia...mesti dia tegur..."Aiiii" (yg nih dia salu buat drp 2 bulan setengah lagi).

& kalau Ummi dia baca buku (sambil menyusukan dia)...dia pun sibuk jugak nak capai buku tu. Ada dua jek kemungkinannya, jeles tengok Ummi ada buku yg nak dibaca...atau Nufayl pun sama-sama nak baca buku dgn Ummi...mana satu nih Nufayl?

Alahai Nufayl....

04 : Jualan Murah Kedai Buku Koperasi DBP!!!!

Sebenarnya, apabila dah berkeluarga nih...aku rasa aku perlu bersungguh utk meneruskan hobi membaca aku. Memang, takleh duduk sehari kalau tak membaca. Apa-apa saja bhn bacaan mesti aku tatap...fikir...cerna.
Ermmm...selalunya kat pejabat dan waktu menunggu suami (waktu balik kerja) ataupun waktu dlm kereta (kalau tak apa yg nak disembangkan)...aku akan membaca.
Tapi, bila sampai kat rumah...selepas masak, mandi, uruskan apa yg patut...waktu rehatku, aku pilih utk membaca. Entah mengapa, mungkin sbb dah biasa drp kecil. Aku rasa rehatku lebih bermakna jika kuisi dgn membaca.

Jadi, sejak ada anak nih...mencabar sikitla. Waktu aku nak rehat, waktu tu dia nak menyusu. Nak kena main dgn dia (of course kena main dgn baby...dah la siang dah tinggal dia seharian kan).

But, i take it this way. Waktu dia menyusu, waktu tu lah aku ambil kesempatan utk membaca. Relaks...(selang-seli dgn acah-acah dia, sbb dia akan ngaco aku kalau aku tak main dgn dia).

Upss...jauhnyer merepek. Sebenarnya, nak cerita. Semalam ke DBP - Kedai Buku Koperasi DBP. Ada jualan murah (thanks Kak Salina...bagi info nih) :).

Besynyer...shopping sakan ler. Dptkan buku2 lama...murah sangat. Dulu baca kat Perpustakaan saja. Aku beli utk koleksi. Buku 1998 ke bawah..diskaun 80%...huh!!!

End up with..I spent RM 55 (instead of RM 98) for 6 books.

1. Novel - Masuk ke Dlm Cahaya (Sasterawan Negara Abdullah Hussain)
2. Novel - Merentas Sungai Sejarah (Pemenang Anugerah Karangkraf - Mohd Nazmi Yaakub)
3. Antologi Cerpen - Sekuntum Kembang Di Sayap Jibril (S.M. Zakir)
4. Kump. Cerpen Berunsur Islam - Di Antara Safa Dan Marwah
5. Antologi Cerpen & Puisi HSSBR - Annyss Sophilea
6. Antologi Cerpen & Puisi HSSBR - Atlantis, Duniaku Duniamu

hikss...;)

Ada satuu jer buku yg aku tak beli...walau hati meronta nak beli.
Antologi Cerpen & Puisi HSSBR '98 - KLIK-KLIK!
Dlm tu, ada puisiku yg menang HSSBR '98 - Ketampi Buat Manusia.

Utk pertama kalinya aku baca komentar Panel Penilai Puisi HSSBR '98 terhadap puisiku itu.
Errmmm :) :) :)

Sayangkan, sbl nih...DBP akan bagi satu naskhah antologi secara percuma kepada semua pemenang/penulis...tapi, yg kali terakhir nih aku tak dpt...kenapa yer?

Hany FF:dah lama tak beli buku...sejak dlm pantang. sekali beli, habis budget makan tengahari. sapa nak belanja kini? :D

~~~
"Life is too short to leave kind words unsaid :)"
Hany FF
2 Zulhijjah 1425 H
13 Januari 2005 M

No comments: