Monday, January 17, 2005

..cont : Final Part-Wasiat AsSyahid Dr Abdullah Azam

Wasiat AsSyahid Dr. Abdullah Azam - Part 4 (Akhir)

Wahai anak-anak....
Biasakanlah diri kalian dengan 'nyanyian' dan alunan letupan peluru dan
dentuman senjata-senjata berat serta gegak gempita jet-jet pejuang dan dan
kereta-kereta kebal. Jauhilah nyanyian-nyanyian yang lembut dan muzik-muzik
yang mengasyikkan serta hamparan permaidani merah....

Wahai isteriku....
Lazimilah sifat zuhud, nescaya engkau akan diksihi Allah dan berzuhudlah
terhadap apa yg ada pada mansia (jgn meminta-minta) nescaya engkau akan
dikasihi mereka....

Ketahuilah bahawa Al Quran adalah bekalan yg paling berharga serta panduan
sepanjang hayat. Seterusnya Qiamullail, berpuasa dan beristighfar serta
bertaubat di dinihari akan mendatangkan kejernihan pada hati dan kemanisan
serta hubungan yang baik dalam beribadah.....

Akhir sekali aku sangat-sangat berharap agar Allah Taal akan mnemukan kita di
syurga firdaus seperti mana dia menemukan kita di dunia ini......
Adapun kalian anak-anakku. Sesungguhnya kalian tidak pernah bermesra denganku
melainkan hanya sebentar cuma. Terlalu sedikit tarbiyah yg sempat kuberikan
kepada kalian. Ya.. aku terlalu sibuk dengan urursan jihad daripada tinggal
bersama kalian.

Demi Allah aku tidak sanggup berkurung didalam sangkar bersama kalian seperti
mana ayam bersama-sama anaknya. Aku tidak mampu hidup dengan menyejukkan diri
sedangkan kepanasan api dugaan dan ujian membakar hati-hati umat Islam....

Aku tidak rela tinggal bersama kalian sepanjang masa sedangkan realiti umat
Islam hari ini telah mengoyah rabak jiwa setiap mereka yang mempunyai hati dan
akal yang waras.....

Benar-benar tidak bermaruah jika aku tinggal dalam limpahan keikmatan ...
diangkat satu hidangan dan dituruni pula dengan satu hidangan yang lain
sedangkan umat Islam menderita saban hari. Dengan ini aku juga berwasiat
kepada kalian agar berpegang kepada akidah salafus soleh ( ahli sunnah wal
jamaah) dan janganlah kalian menuruti hawa nafsu.

Aku juga berpesan kepada kalian agar sentiasa membaca Al Quran, menjaga lidah,
qiamullail, berpuasa sunat, berkawan baik dan sama-sama bekerja dan mendokong
gerakan Islam...

Janganlah kalian meminta izin dari sesiapa untuk keluar berjihad pada jalan
Allah. Lontaran dam tembakan kalian adalah terlebih baik dan aku sukai....




"Sesungguhnya As Syahid Abdullah Azam telah bersikap benar dan telah
menunaikan janji-janjinya kepada Allah untuk berjuang membela agama dan
meletakkan Islam di tempat yang paling tinggi. As Syahid telah berdagang
sekian lama dan akhirnya pada 24 November 1989 dagangannya telah dibeli oleh
Allah......
Al-Fatihah..... "



p/s: selepas ini, akan menyusul siri Perspektif Perjuangan Isteri Rasul :)

~~~
"Life is too short to leave kind words unsaid :)"
Hany FF
6 Zulhijjah 1425 H
17 Januari 2005 M

No comments: