Saturday, August 07, 2004

Episod Warna Ceria ;)

Salam'alaikum warah matullahi wabarakatuh...

Ini wajahku tatkala umur kandungan meniti usia bulan ke-6. Saat aku bermusafir ke Sabah. Di sebuah kedai Cenderahati di Plaza Wawasan, bersebelahan Hotel Tang Dynasty, tempatku bermukim. Bersama seorang lagi sahabat sebenarnya, (Kemar, akak tak upload gambar awak kat sini...kot2 awak marah kang! hehehehe...). Gambar-gambar lain, ada di HanyFF Fotopages! Miss me? Join me there!



Sisip kata mencelah lagi di hujung minggu ini
Telusurilah, andai kau sahabat yang kau tapi merindu,
Ketahuilah, andai kau sahabat yang dekat tapi masa jadi jarak yang sungguh panjang.

EPISOD 1 : Check-up @ 8 bulan 1/2
Dua hari lepas, Rabu 4 Ogos...aku ada appointment checkup @ SJMC macam biasa dengan Dr Delaila. Nih kali pertama jumpa dia dgn kekerapan 2 minggu. Lepas nih jumpa dia lagi 2 minggu, and then...the weekly checkup appointment will start. Oh God, am I ok with that? Hiksss...takper la, nih kan first time pregnancy. Nak wat liat nak gih checkup kang, ada yg kena marah. Upssss!!!

Alhamdulillah, baby ok...dia sihat dan membesar. Berat dia sekarang 2 kg lebih sket, berat aku pulak bertambah 1 kg drp 2 minggu lepas.
(sib baik...risau tak betambah jek berat aku...)

Alhamdulillah jugak, drp urine test & blood test yang dibuat...semuanya memberi gambaran positif tentang tahap kesihatan aku. Perkara yang aku & suami risaukan 2 minggu lepas tidak lagi menjadi igauan. TSH, Free T4 & Free T3 - all in expected range. Alhamdulillah! TQ for Nida & sahabatnya ( :) ) atas bantuan info2 drp anda berdua. ;) tq very much.

Tapi baby jual mahal pulak, tanak tunjuk muka dia bila Doc nak tgk. Ish...ish...ishhh! Nakal yer! Hari tu dah tgk...tapi, macam biasa, Doc dah biasa nak tunjukkan every time scan. Tak sabar nak tgk pipi anak Umi nih montel cam saper...hiksss...

Doakanlah aku selamat semuanya menghadapi hari mendatang.
Segala kemungkinan ada di hadapan.... Saat bertarung nyawa itu pasti 'kan datang. Aku tak tahu apa taqdirku di hadapan. Doakanlah agar kesejahteraan milik kami sekeluarga. Ya Allah, pinjamkanlah ketenanganmu...buatku menghadapi saat resah menanti detik itu. Selamatkanlah semuanya...ameen.

EPISOD 2 : Carrefour Subang & Subang Parade
Lepas balik checkup (sesi abih dlm kol 4.30 ptg), aku ngan Abang decide tanak balik terus. Nak gih jalan-jalan kat Subang Parade pulak. Tapi disebabkan parking Subang Parade kena bayar & parking kat Carrefour free...kami parking la kat Carrefour. Aku baru perasan kat Carrefour Subang tuh ada kedah Hinode (kedai RM 5)...murah2 la barang kat situ. Frame yang besar utk 8R pun RM 5 jer...frame comey2 pun RM 5 gaks. Tapi kena pandai pilih barang kat tmpt ginih, sbb di sebalik nampak murahnya barang2 tuh. Ada gak barang yg harga kat luar tak sampai RM 5, tapi dijual seharga RM 5 sebab standardize dah.

Then, jalan-jalan @ Subang Parade. Nih first time aku jejak kaki di Subang Parade. Shopping Complex nih nampak mewah, tapi tak ramai sangat.
As first timer, aku perati semua benda la...as if cam org perak :)) [hahaha...] Gerai2 yg dibuka kat tengah tuh memang comey-comey belaka.
Eh..bukan jurujualnya comey...barang-barangnya...kiut2 betul!!!
Sampai hampir tak berganjak aku dibuatnya.

1. Gerai yang jual barang kaca e.g Teko, Vase, Pinggan-Mangkuk, Hiasan dlmn - corak barang2 tu mcm English Royal Rose.
hihih...gila sebentar aku. Aku memang suka corak tuh. Hiasan dalamannya tuh kiut-kiut sungguh!
Kalau mampu dan ada tempat nak letaknya...dah beli dah! Tapi, sabar...kan sabar itu separuh drp Iman. Tak ke mana produk2 tuh...heheheh

2. Gerai yang jual kraftangan drp kayu...
Alahai jewellery box nya...memang mengancam! Aku terpaku tgk satu2 jewellery box kat situ. Commeyyyy tul! Gaya ukiran dan coraknya, english style gak la. Tapi dah lama aku ngidamkan jewellery box yg ginih. Bila la agaknya leh miliki satu ek?

3. Gerai Baju Tidur (Sleeping Beauty)
Baju tidur utk si isteri & baju tidur utk baby! Sabar saja lah. Nak kata mahal pun...sbnrnya taklah sangat. Ok jek harga dia. Tapi aku yg tak sanggup beli lagi.
Heheheh...lepas bersalin karang la. Mesti beli!!! :D

4. Kedai hasil kraf - sulaman
Kedai nih kedai Cina. Baju2 hasil sulaman dia memang lawa2. Baju sejuk sulaman dia (sulam guna bulu kambing kalau tak silap)...RM 280. Tingat aku pernah ada baju sejuk gituh, tapi hilang sekali dengan beg aku yg kena samun kat Puduraya 3 tahun lepas (sedey2)...
Pastu, aku bekenan pulak kat blaus sulam. Benang dia agak berkilat sket. Disebabkan blaus nih agak kecik drp baju sejuk tadi...aku tanya la harga, ingatkan lagi murah drp baju sejuk tadi...rupa-rupanya...RM400!! Upsss...Cik Abang aku dah tarik kluar kedai dah! heheheheh...

5. Mothercare
Memang comey-comey baju baby kat Mothercare nih. Sib baik Cu dah beli baju2 baby tuh as hadiah utk baby aku (TQs Paklang & Cu, love uuuu). So, taklah gila sangat nak membeli baju rasanya. Cuma, aku bekenan kat satu selimut nih. Commmeyy sangat. Tapi harga dia dlm seratus....erkss. Takpa lah, aku dah ada belikan selimut baby yg comey kat umah. Sulam benang bulu kambing lagi. Guna yg tu dulu la, kalau ada rezeki nanti...baby aku akan dpt gak selimut mahal tuh...hiks ;)

EPISOD 3 : Balik kg! Yeyeyeyyy balik kg!!!
Angan-angan aku utk balik kg akhirnya tercapai. Minggu lepas, rancangan tu masih tak sure lagi (aku nampak gelap, cam takder harapan jer...sebab Abang keberatan nak bawak aku travel jauh-jauh berjam-jam atas keter...takut apapa jadi since aku dah over 30th weeks). Tapi awal minggu nih (Isnin ari tu)...aku gih makan ngan Siti n Kak Na (ofismet Siti)...dia pun nasihat aku jgn travel jauh-jauh dlm keter...kalau naik flight ok sket la sebab sekejap jek dlm flight. Aku pun nak gak pasang angan nak balik naik flilght, tapi pkkan..."Eh eh, tambangnyer mahallah! Tak mungkin aku leh balik naik flight."

Tapi, aku tak sangka betul...pada petg yang sama...dlm kol 3.30 pm, Abang tepon...dia tanya camner kalau naik fllight...just dah tempah, just nak confirm masa jek dgn aku..hari apa aku nak ambik cuti. erksss...impi jadi nyata!!! Yeyyeyeyeyyyy!!!!
So, termaterilah janji...kami akan balik petg nih flight kol 6.35 ke Kepala Batas, Qaddah, wa sanarji' ila Kuala Lumbur haza Isnani fissa'ah sab'ah wa khamsata 'asyruun 'asyaa'an.

Walaupun plan asal tuh tak dpt kami penuhi 100%, tapi tak apalah...asalkan dopt pulang jadilah. Abang kena balik dulu ke KL hari Ahad sebab he can't take leave on Monday. So, aku sorg akan balik dgn flight Isnin malam tu...
Errr...ada sapa-sapa nak teman??? :D


~~~
Hany FF
Catatan pd Minggu ke-34
19 Jamadil Akhir 1425 H
6 Ogos 2004 M

No comments: